خانه شیخ انصاری در دزفول به مرکز رویدادهای مهم دینی کشور تبدیل می‌شود

دزفول - ایرنا - رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دزفول گفت: تبدیل خانه تاریخی شیخ مرتضی انصاری در دزفول به مرکز برگزاری رویدادهای مهم علمی و دینی کشور در دستور کار است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی حاجی جعفرنمازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه طرح احیای خانه شیخ مرتضی انصاری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به تصویب ستاد بازآفرینی شهرستان دزفول رسیده است ولی به دلیل ضرورت محدود نشدن این طرح به بیت شیخ انصاری، روند احیا و بازسازی این خانه تا تدوین طرحی جامع اجرایی نشد.

وی ادامه داد: بیت معظم شیخ اعظم انصاری در بافت تاریخی دزفول درصورت بازسازی به محلی برای مراجعه علما، مراجع تقلید و شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام تبدیل می‌شود به همین دلیل نیاز است تا طرح احیای خانه شیخ اعظم تنها محدود به بیت این عالم نشود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، تملک خانه‌های قدیمی اطراف خانه شیخ انصاری برای توسعه محدوده بیت در اولویت مدیریت شهری دزفول قرار گرفته است.

حجت الاسلام نمازی گفت: مقرر شد شهرداری دزفول با بهره گیری از مشاوران مجرب و با قید فوریت مطالعه لازم را برای احیا و توسعه بیت شیخ اعظم مرتضی انصاری در دزفول در دستور کار قرار دهد تا بیت خاتم الافقها در این شهرستان به مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در سطح استانی و ملی تبدیل شود.

وی افزود: با توجه به تاکید تمام اعضای شورای اسلامی شهر دزفول و همراهی بیت معظم و خاندان معظم سبط شیخ انصاری انتظار می‌رود با نهایی شدن طرح جامع احیا و توسعه بیت شیخ انصاری در دزفول، عملیات اجرایی آن در سال جاری عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، شیخ اعظم مرتضی انصاری دزفولی ملقب به خاتم الفقها و المجتهدین در هجدهم ذی حجه یعنی عید غدیر سال ۱۲۱۴ هجری قمری مصادف با ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۱۷۵ شمسی در دزفول متولد شد.

شیخ اعظم انصاری از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است که پس از صاحب جواهر مرجعیت عام شیعیان جهان شد؛ وی با نوآوری‌های متعدد ناشی از نبوغ بالا و اندیشه ژرف خود توانست علم اصول و به دنبال آن فقه را وارد مرحله جدیدی کند به گونه‌ای که آثار فقهی شیخ مرتضی انصاری یکی از مهمترین منابع فقه شیعی به شمار می‌آیند.

کتاب‌های رسائل و مکاسب مهم‌ترین آثار شیخ انصاری و از کتب درسی حوزه علمیه است که با گذشت سال‌ها پس ار ارتحال این عالم برجسته همچنان در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شوند.

شیخ مرتضی انصاری در هجدهم جمادی الثانی سال ۱۲۸۱ هجری قمری مصادف با ۲۸ آبان ۱۲۴۳ هجری شمسی پس از ۶۷ سال عمر با برکت در نجف اشرف درگذشت و در حرم امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، حسین محدث نوری، شیخ فضل‌الله نوری، محمدکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی از شاگران شیخ اعظم انصاری بودند.

میرزای شیرازی درباره شخصیت این فقیه بزرگ چنین گفته است: «از شروع غیبت کبری تاکنون، هیچ یک از علما به جامعیت شیخ در علم و زهد و ریاست نبوده است». مقام معظم رهبری نیز در وصف شیخ اعظم انصاری فرمودند: به نظر نمی‌رسد کسی بعد از شیخ انصاری از شاگردان ایشان و شاگردانِ شاگردانِ ایشان تا به امروز به رتبه شیخ انصاری رسیده باشند.

خانه تاریخی شیخ مرتضی انصاری در بافت قدیم دزفول نیازمند بازسازی است تا از این طریق به مکان و پناهگاهی برای حضور مومنان و شیفتگان این عالم ربانی تبدیل شود. این عالم ربانی در نزدیکی محله سرمیدان بزرگ دزفول قبل از اتاق مشایخ خانه‌ای داشت که اکنون در اختیار نوادگان دختری او است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha