هند و آسه آن اولین مانور دریایی مشترک خود را برگزار کردند

تهران- ایرنا- هند و کشورهای حوزه آسه آن در روزهای اخیر اولین رزمایش دریایی مشترک خود را برگزار کردند و هدف از ین رزمایش ، ایجاد فرصت هایی بود که دو طرف بتوانند به شیوه ای یکپارچه در حوزه دریایی با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه تحلیلی دیپلمات هند، هند و آسه آن همکاری های دریایی خود را با افتتاحیه رزمایش دریایی با نام آسه‌آن- هند (ASEAN-India (AIME)) از ۲ تا ۸ ماه جاری میلادی (۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت) افزایش دادند. هند مدت‌هاست که از نیروی دریایی خود برای افزایش روابط امنیتی با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و اقیانوس آرام استفاده می‌کند اما این تمرین با پیوستن به آسه‌آن، به عنوان یک گروه، همکاری را افزایش می‌دهد. آسه آن شریک استراتژیک مهمی برای هند است و این کشور برای دهه ها به دنبال روابط نزدیک تر با منطقه جنوب شرقی آسیا بوده است.

در این رزمایش همراه با نیروی دریایی هند، نیروی دریایی برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام شرکت کردند.

طبق بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع هند، کشتی‌های متعلق به ناوگان شرقی نیروی دریایی هند مستقر در ویساخاپاتنام در جنوب هند، در این رزمایش حضور داشتند. این دو کشتی به صورت بومی ساخته شده اند، کشتی موسوم به INS دهلی اولین ناوشکن موشک هدایت شونده بومی هند است و کشتی INS Satpura یک ناوچه چند منظوره رادارگریز کلاس شیوالیک ۶ هزار تنی است که به صورت داخلی در هند تولید می شود. این ناوچه یک نسخه بهبود یافته از ناوچه های کلاس تالوار قبلی است که به ویژگی های رادارگریز و حمله زمینی بهتری مجهز شده است. هر دو کشتی از سلاح ها و حسگرهای پیشرفته برخوردار هستند.

همراه با این دو کشتی، هواپیمای گشت دریایی هند P۸I و بالگردهای انتگرال نیز در این رزمایش شرکت کردند. دریاسالار «هاری کومار»، رئیس ستاد نیروی دریایی (CNS)، با حضور در سنگاپور، از دو کشتی هندی بازدید کرد.

این اولین رزمایش دریایی آسه‌آن-هند بود که به میزبانی مشترک نیروی دریایی هند و سنگاپور برگزار شد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی نیروی دریایی سنگاپور، این رزمایش شامل ۹ کشتی، شش هواپیما و بیش از ۱۸۰۰ پرسنل از سراسر کشورهای عضو آسه آن بود. مرحله بندری این رزمایش از ۲ تا ۴ می (۱۲ تا ۱۴ خرداد) در پایگاه دریایی چانگی و پس از آن یک مرحله دریایی در دریای چین جنوبی از ۷ تا ۸ می (۱۷تا ۱۸ خرداد) برگزار شد.

هدف از این رزمایش ایجاد فرصت هایی بود که دو طرف بتوانند به شیوه ای یکپارچه در حوزه دریایی با یکدیگر همکاری کنند.

کشورهای آسه آن و همچنین هند نگران اقدامات تهاجمی چین در سال های اخیر بوده اند. حتی در اواسط همه‌گیری، در حالی که منطقه از بحران شدید بهداشتی در حال فروپاشی بود، چین در حال مداخله در مرزهای همسایگان خود در دریای چین جنوبی، با مداخله‌های مکرر به منطقه اقتصادی انحصاری اندونزی و همچنین مقابله با مالزی، فیلیپین و ویتنام بود. روابط هند و چین پس از درگیری‌های گالوان در تابستان ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد خود رسید. این که آسه‌آن و هند تصمیم گرفتند در این زمینه تمرین دریایی انجام دهند، صرف نظر از پیچیدگی رزمایش، به خودی خود قابل توجه است.

بر اساس این گزارش، با توجه به فشار نظامی و دیپلماتیک مستمر چین علیه آسه‌آن و هند، هر دو طرف احتمالاً به یافتن راه‌هایی برای تقویت همکاری دفاعی خود، به عنوان راهی برای بازدارندگی یا تعدیل تهاجم احتمالی چین در سراسر فضاهای دریایی هند و اقیانوس آرام، ادامه خواهند داد. هند همچنین به افزایش تعاملات واکنش شرقی خود موسوم به Act East خود در منطقه آسه‌آن توجه دارد، و بنابراین رزمایش AIME ۲۰۲۳ یک گام برد-برد برای هند و آسه‌آن است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha