۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبر: 85109756
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین باشند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبر: 85109756
واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین باشند

سمنان - ایرنا - شدت آلایندگی برخی واحدهای تولیدی در استان سمنان با توجه به تحت تاثیر قرار دادن جمعیت زیاد، نوعی تهدید زیست محیطی محسوب می‌شود و ضرورت دارد دستگاه‌های مرتبط با بازرسی موثر و در نظرگرفتن الزام پیوست زیست محیطی اجازه تداوم فعالیت به واحدهای آلاینده را ندهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دامنه تهدیدهای زیستی به خاطر گستردگی ابعاد آن، خطری جدی است که نباید نسبت به این تهدیدها غفلت و برای مقابله با آن علاوه بر شناسایی دقیق ظرفیت‌ها، باید برنامه‌ریزی اصولی و پایدار اتخاذ کرد.

تهدیدهای زیستی در ۶ حوزه آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست تقسیم‌بندی می‌شود که با وجود اقدام‌هایی که تاکنون انجام شده است، اما هنوز تا کاهش آسیب‌پذیری و افزایش بازدارندگی در بالاترین سطح ممکن در این حوزه‌ها، فاصله وجود دارد که به تاکید کارشناسان باید تدابیر ویژه اتخاذ کرد.

پویش کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور که سهم استان سمنان ۱۰ میلیون درخت طی چهارسال است در صورت تامین عمده آب مورد نیاز از طریق پساب فاضلاب، اقدامی ارزشمند در کاهش آلایندگی هوا است و انتظار می‌رود مسوولان با تسریع و تسهیل در اجرای طرح معطل تصفیه پساب در سمنان و اجرای این طرح در دیگر شهرهای استان سمنان به بهبود وضعیت آب و هوایی کمک کنند.

کارشناسان معتقدند تهدیدهای زیستی بسیار خطرناک‌تر از جنگ با سلاح‌های شیمیایی است؛ به طور مثال آلودگی آب و خاک سال‌ها حذف نمی‌شود و اثرات سوء آن در ابعاد مختلف بر جامعه اثر می‌گذارد.

طبق آخرین گزارش‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۰۰ واحد شیمیایی در نقاط مختلف استان شناسایی شدند که ۳۷۶ واحد فعال تولیدکننده یا مصرف کننده مواد شیمیایی هستند و بر اساس دستورالعمل نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمایی کشور ۱۲۰ واحد در استان سمنان خطرپذیز محسوب می‌شوند که از این تعداد ۷۵ واحد پرخطر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بارها تاکید کرده که حفظ سلامت جامعه انسانی خط قرمز این اداره‌کل است و با واحدهایی که آلاینده و تهدیدی برای سلامت جامعه باشند مطابق قانون بدون اغماض برخورد می‌شود.

عوارض آلایندگی هر ساله به منظور اجرا در سال آینده به تشخیص اداره کل حفاظت محیط زیست به اداره کل امور مالیاتی ارسال می‌شود که مقدار جریمه آن یک درصد فروش است که این میزان جریمه سنگین و گاه از میزان سود واحد تولیدی بیشتر است؛ جرایم پس از دریافت، به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به منظور استفاده در مصارف محیط زیستی پرداخت می‌شود.

اما کارشناسان اذعان دارند که شهر سمنان به دلیل توپوگرافی و زمین‌شناسی در ارتفاع کمتر نسبت به شهرک صنعتی و استان تهران قرار دارد و به همین دلیل آلودگی در شهر سمنان به عنوان یک چاله انباشت می‌شود و مردم مرکز استان استقرار صنایع سبز و جلوگیری از فعالیت واحدهای آلاینده را به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنند.

واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین باشند

برپایه گزارش‌ها، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در استان سمنان سرطان پوست است و این موضوع نشان می‌دهد واحدهای صنعتی باید بیش از پیش در رعایت استانداردها و استفاده فناوری به‌روز توجه داشته باشند و مسوولان نیز با بازرسی موثر با متخلفان با اهتمام ویژه برخورد کنند تا عبرتی برای سوداگران جان انسان‌ها باشد.

در شرایطی که جمعیت کشور روبه سالمندی و نرخ رشد جمعیت و جوانی نیازمند بهبود است، نباید اجازه داد حتی یک جوان بر اثر سهل انگاری در ابعاد مختلف مانند تصادف، حوادث کار و یا ابتلا به بیماری صعب العلاج به دلیل آلایندگی‌های محیطی ناشی از واحدهای صنعتی آلاینده از بین برود.

انتظار می‌رود واحدهای صنعتی با توجه به مسوولیت اجتماعی خود با استفاده از فناوری روز و سبز دنیا، کاشت نهال و استفاده از فیلتر در هنگام خروجی مواد آلاینده و تصفیه پساب به حفظ سلامت جامعه کنند و در اجرای طرح‌های بهداشتی، درمانی و ورزشی نیز به عنوان مروجان سلامت حامی مالی باشند.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، از مجموع جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری در هشت شهرستان استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha