استاد دانشگاه: مهریه سنگین عامل بقای خانواده نیست

ارومیه - ایرنا - استاد دانشگاه‌های آذربایجان غربی گفت: تعیین مهریه سنگین ضامن خوشبختی و عامل بقای خانواده نیست بلکه می‌تواند منجر به اختلافات خانوادگی در نتیجه جدایی و گاهی وقوع جرم شود.

علی جمال‌زاده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهریه سنگین چند صد سکه‌ای که به مناسبت‌های مختلف از جمله تاریخ تولد میلادی و شمسی زوجه تعیین می‌شود هیچکدام ضامن بقای زندگی نیست بلکه بر عکس می‌تواند تبعات ناخوشایندی هم بدنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: هنگام ازدواج، جوانان و خانواده‌ها بی توجه به عواقب تعیین مهریه سنگین، خواسته و ناخواسته در دامی گرفتار می‌شوند که رهایی از آن بسیار سخت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جوان‌های زیادی طی سال‌های اخیر قربانی مهریه سنگین شده و برای پرداخت آن حاضر به هرکاری شدند تا بتوانند دین خود به زوجه را بپردازند حتی اموال خود را فروختند اما بخش بزرگی از عمر خود را پشت میله‌های زندان گذراندند که در شان آنها نبود.

وی یادآور شد: برخی از خانواده‌ها با تکیه براین مثل معروف که «مهریه را که داده و که گرفته» هنگام خواستگاری و عقد آنقدر بی تفاوت به آینده می‌شوند که حتی تعداد سکه‌ها را هم‌ نمی‌شنوند و با بی تفاوتی گام در مسیری می‌گذارند که سرانجام آن تباهی است.

این کارشناس حقوق خانواده اضافه کرد: داشتیم پدری که با داشتن چند فرزند و حتی داماد، بخاطر طلاق همسرش، قدرت پرداخت سکه‌هایی را که سال‌ها پیش با خوشحالی برای مهریه تقبل کرده بود، را نداشت بطوریکه اگر تمام دارایش را هم بفروشد باز کم می‌آورد.


مهریه سنگین فرهنگی ساختگی

جمال‌زاده، مهریه‌های سنگین را فرهنگی ساختگی عنوان کرد و افزود: چه بسا برخی افراد تمام‌ سرمایه زندگی و حتی عمر خود را برای پرداخت سکه باید از دست دهند.

ترویج ازدواج آسان عامل زوال مهریه سنگین

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تبلیغ و ترویج ازدواج‌های آسان، به دور از تشریفات و پرهیز از تقبل مهریه‌های سنگین و خودداری از مد شدن این سنت ناپسندیده، زندگی زیبایی را برای زوج‌ها خلق می‌کند.

وی یادآور شد: رسانه‌ها با تولید محتواهای آموزشی و صدا و سیما با تولید فیلم و سریال عبرت آموز و به تصویر کشیدن سرانجام‌ کسانی که مهریه سنگین بعث به هم خوردن زندگیشان شد بر ذهن و فکر مردم بویژه جوانان نفوذ کرده و راه تازه‌ای پیش روی آنها برای پرداختن به امر مهم ازدواج بگشایند.

جمال‌زاده از هم پاشیدگی خانواده‌ها، افزایش فرزندان طلاق و زندان زوج و آوارگی فرزندان را از تبعات ناخوشایند تعیین مهریه سنگین برشمرد.

وی ادامه داد: بی تفاوتی به تشکیل زندگی مشترک و گریز از ازدواج از دیگر تبعات تعیین مهریه سنگین از سوی برخی خانواده‌ها است.

به گزارش ایرنا، تعیین مهریه سنگین سنت ناپسندی است که در جامعه ریشه دوانده و روز به روز بیشتر هم می‌شود این کار بدنبال خود کانون خانواده را ویران می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha