۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۳
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85108455
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

قضات خطرپذیر دستگاه قضایی باید حمایت ویژه شوند

رشت - ایرنا - رئیس دیوان عالی کشور گفت: برخی قضات با خطرپذیری سعی در حل و فصل پرونده های مشکل و باز کردن گره های سخت دارندکه باید این افراد به صورت ویژه و خاص حمایت شوند چون هدف آنها حل معضل یک شهر و استان و پرونده های پیچیده است.

به گزارش روابط عمومی دادگستری گیلان، حجت الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم روز پنجشنبه در نشست قضات ناظر دیوان عالی با قضات دادگستری استان گیلان در رشت اظهار کرد: کشف حقیقت و حکم به حق بسیار دشوار است و قاضی باید تلاش کند تا با بهره‌گیری از بینه و اقرار و شهادت شهود، رای عادلانه صادر کند.

وی عنوان کرد: چندین عامل در حکم دادن به عدل موثر است که از جمله می‌توان به انگیزه، توانمندی، ابزار کار و دسترسی به قانون کامل و جامع اشاره کرد.

وی افزود: یک قاضی هنرمند می‌تواند با ابتکار و تخصص در هر شرایطی گره کور پرونده‌ها را باز کند و بن‌بست ها را پشت سر بگذارد. قاضی باید در چنین مواردی خطرپذیر بوده و از شجاعت لازم برخوردار باشد.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: در صدور آرای قضایی باید مشورت کرد و از سوی دیگر قضات همواره باید خیرخواه مردم باشند و بدانند دنیا و آخرت انسان در گرو خدمت کردن به مردم است.

حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به سفرش به گیلان بیان کرد: هر ساله در راستای نظارت های قضایی هیاتی از قضات برجسته و ممتاز دیوان عالی به استان ها سفر می کنند که این نظارت ها بیشتر جنبه آموزشی داشته و تذکرات لازم و مشاوره های تخصصی به قضات شعب داده می شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه قضات مرکز استان گیلان دارای سابقه قضایی بالایی بوده و دادگاه های تجدید نظر استان در برآورد نظارت های به عمل آمده نسبت به سایر استان ها نظارت بهتری بر آرای دادگاه های بدوی اعمال کرده‌اند.

وی به روسای دادگستری های استان ها پیشنهاد کرد: در هر استان، کمیته و هیاتی علمی متشکل از قضات با تجربه و مقبول استان تشکیل شود و معضلات قضایی برای حل و فصل سریع‌تر و دقیق‌تر در این کمیته مطرح شود.

قضاوت بر پایه یقین موثر و عادلانه است

حجت‌الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان گیلان از مواهب طبیعی متعددی برخوردار است و دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای می باشد، اظهار کرد: به دلیل همین تفاوت های اقلیمی و فرهنگی، نوع آرای قضات این استان می تواند متفاوت از سایر استان ها باشد.

وی با بیان اینکه رسیدگی عادلانه مبتنی بر تحقیق و رسیدگی فنی و تخصصی است، گفت: قاضی باید علاوه بر طی فرآیند تخصصی و علمی و بهره گیری از نظرات کارشناسان، با توجه به تبعات اجرای یک حکم اقدام به صدور آن نماید.

رئیس شورای قضایی استان داشتن نظم فکری و قضاوت بر پایه یقینیات را از ویژگی های موثر در صدور حکم عادلانه برشمرد و تصریح کرد: قضاوت قاضی نباید بر مبنای ظن و گمان باشد و تنها در صورت احراز یقین می توان حکمی صادر کرد که علاوه بر اتقان و صحت، حجتی بر آستان عدل الهی باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha