۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85108417
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پناهجویان، جنگ اوکراین و تغییرات اقلیمی محورهای دیدار بایدن و سانچز

تهران- ایرنا- «جو بایدن» رییس‌جمهوری آمریکا و «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا روز جمعه به وقت محلی در کاخ سفید دیدار و درباره مسائل مربوط به جنگ اوکراین، تغییرات اقلیمی و همکاری‌ها در زمینه مقابله با ورود غیرقانونی پناهجویان گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با پایان محدودیت‌های اعمال شده در زمان همه‌گیری کرونا برای ورود مهاجران به آمریکا، کاخ سفید درحال اجرای طرح جدید برای پذیرش مهاجران به ویژه از سوی آمریکای لاتین است که کانادا و اسپانیا نیز در آن مشارکت دارند.

نخست وزیر اسپانیا در توصیف این همکاری اظهار داشت که کشورش و ایالات متحده در حوزه دموکراسی، رفاه و الگوهای منظم و امن برای مهاجرت، منافع مشترک دارند.

این اقدامات، به گفته مقام‌های آمریکایی به منظور مقابله با ورود غیرقانونی مهاجران همزمان با توسعه راه‌های قانونی موجود برای مهاجرت طراحی شده‌اند و امید است که آن‌ها را از تلاش عبور از مرز از طریق مسیرهای خطرناک برحذر دارد.

بدین ترتیب، در این طرح مهاجرانی که به طور غیرقانونی در حال عبور از مرز جنوبی ایالات متحده دستگیر شوند، به مدت پنج سال از بازگشت به مرز ممنوع می‌شوند، همچنین اگر مهاجران به صورت آنلاین درخواست پناهندگی خود را ثبت نکرده و یا ابتدا در کشور عبوری درخواست حمایت نکنند، از ثبت درخواست پناهندگی در مرز منع خواهند شد.

بخش عمده ای از مسیر قانونی گسترش یافته، ایجاد مراکز پردازش در کلمبیا و گواتمالا و تا ۱۰۰ مرکز دیگر در نیمکره غربی است که افزاد می‌توانند به قصد مهاجرت به ایالات متحده، اسپانیا یا کانادا به آن‌ها مراجعه کنند.

آمریکا مدعی است به جز از آمریکای جنوبی، مهاجرانی از چین، اوکراین، هائیتی، روسیه و دیگر کشورها به مرزهای جنوبی این کشور مراجعه می‌کنند.

اسپانیا نیز اگرچه با معضل بیکاری دست به گریبان است اما به کارگران برای پرکردن مشاغل دشوار نیاز دارد و می‌تواند مهاجران با توانایی‌های لازم را در این کشور بپذیرد.

براساس این گزارش، بایدن در این دیدار از همکاری دولت اسپانیا با ایالات متحده و کانادا برای ایجاد مراکز مهاجرتی در آمریکای لاتین قدردانی کرد.

همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، سران دو کشور به عنوان دو عضو از سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) به تبادل نظر درباره جنگ اوکراین پرداختند.

سانچز پس از دیدار با بایدن در جمع خبرنگاران گفت که دو طرف درباره تداوم تلاش برای حمایت از ‌کی‌یف گفت‌وگو کردند.

این درحالیست که به رغم موضع جنگ طلبانه آمریکا در بحران اوکراین، نخست وزیر اسپانیا به تازگی با شی جین پینگ و لولا داسیلوا سران کشورهای چین و برزیل که هر دو در پی یافتن راهکار صلح‌آمیز برای پایان جنگ هستند دیدار کرد.

سانچز با اشاره به آغاز دوره ریاست اسپانیا بر شورای اروپا در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) خاطر نشان کرد که اسپانیا به تلاش برای رسیدن به یک «صلح پایدار و عادلانه» در بحران اوکراین متعهد است و مانند آمریکا و دیگر متحدان غربی آن حمله روسیه را محکوم می‌کند.

دیگر محور گفت‌وگوی بایدن و سانچز بحران گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بود؛ اسپانیا از ایالات متحده خواسته است تا بقایای حادثه‌ هسته‌ای سال ۱۹۶۶ میلادی (۱۳۴۵ خورشیدی) را پاکسازی کند. در این حادثه، چهار بمب هیدروژنی آمریکا بر اثر یک برخورد هوایی در روستایی در جنوب اسپانیا به زمین افتاد اما منفجر نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha