دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: نیاز به الگوی حکمرانی علم و فناوری داریم

شیراز-ایرنا-دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید از الگوی حکمرانی نخبگانی به شکل حداکثری استفاده کنیم، گفت: باید مدل علم و فناوری را تغییر دهیم و به الگوی حکمرانی علم و فناوری برسیم‌.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه پنجشنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید دارای چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی و خانواده و زنان است که ذیل این ستادها ۱۰۰ میز تعریف شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاکنون ۷۰ درصد از مصوبات در حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد فرهنگ و ۱۰ درصد هم مشترک بوده است. قطعا اگر بخواهیم تلاش موفقی داشته باشیم نباید تعداد فعالیت‌های علم و فناوری کاهش یابد.

خسروپناه افزود: در هر مقوله باید چهار کار راه بینی، راهبردی، راهبری و راه سنجی انجام شود. نسبت به هر مقوله باید رصد اولویت بندی و سند نویسی کنیم.

وی با بیان اینکه حکمرانی بدون سند نادرست است و سندبسندگی هم غلط است، گفت: برخی بدون خواندن سند در مقام نقد سند با قدرت و جسارت وارد می‌شوند که این کار صحیح نیست. دانشگاه‌ها باید کمک کنند تا رویکرد دبیرخانه در بهره‌گیری از اساتید در پیشبرد امور محقق شود تا بتوانیم از الگوی حکمرانی نخبگانی به شکل حداکثری استفاده کنیم و این کار مشارکت حداکثری می طلبند.

خسروپناه با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی کشور چندین راهبرد در حوزه تعامل حوزه با دانشگاه تعریف شده است، افزود: پیشنهاد من این است که کانون حکمرانی حکمت بنیان در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه داشته باشیم که استادان حوزه و دانشگاه ها را در موضوعات مختلف شناسایی کنند تا این موضوعات از منظر فلسفه و علم و قرآن بررسی شوند.

وی ادامه داد: برای موضوعات مورد نیاز کشور باید کارگروه قرآن شناس، علم‌شناس، فلسفه دان و زیست محیطی و حتی سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شود. این کارگروه‌ها می‌توانند مسایل و اولویت‌ها را شناسایی کنند و رساله ها و پایان نامه را جهت دهند. به عنوان مثال در موضوع خانواه می‌توانیم دانشکده خانواده داشته باشیم تا روانشناسی، حقوق و فلسفه و جامعه‌شناسی خانواده ذیل این دانشکده قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب تحول و تعالی علوم انسانی گفت: تحول در سرفصل‌ها و طراحی کتب درسی کار اجرایی و فعالیت‌هایی از این دست باید در وزارت علوم انجام شود. در واقع شورای عالی برنامه درسی این فعالیت‌ها را انجام دهد.

خسروپناه افزود: برای راه‌اندازی علوم انسانی حکمی و اسلامی باید در وهله اول علوم انسانی مدرن را بشناسیم. علوم انسانی مدرن فلسفه دارد و باید با توجه به مبانی فلسفی دنبال شود لذا مبانی فلسفی علوم انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فرآیند نظریه پردازی و شکل‌گیری کرسی‌های نظریه پردازی کار پسینی است، گفت: در طول ۱۵ سالی که کرسی های نظریه پردازی شکل گرفته تاکنون حدود ۶۵ نظریه ارایه شده است. در واقع ما ۱۶ نظریه را به ۶۵ نظریه رسانده ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همه کشور با این همه دانشگاه و ۱۰۰ هزار هیأت علمی که نیمی از آنها در حوزه علوم انسانی فعالیت دارند نتوانسته در این مسیر گام قابل توجهی بردارد و تاکنون ۶۵ نظریه در علوم انسانی نوآوری ثبت شده چراکه فرآیند نظریه پردازی در دانشگاه‌ها و در حوزه علوم انسانی شکل نگرفته است. این در حالیست که این کار، کار فکری می‌خواهد.

خسروپناه با تأکید بر اینکه تبدیل نظریه ها به فناوری باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: تبدیل نظریه به فناوری‌های نرم اجتماعی امری بسیار ضروری است که کمتر به آن توجه شده است. تبدیل فناوری های نرم اجتماعی به مهارت‌ها هم باید مدنظر قرار بگیرد.اگر این گام‌ها را طی نکنیم در علوم انسانی تحول ایجاد نمی‌شود. ذهن‌ها را باید تغییر داد تا تحول در علوم انسانی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه در چهار دهه انقلاب اسلامی اختاپوس‌های مختلفی از جمله اختاپوس کنکور، اختاپوس پژوهش در حوزه مجلات و رساله‌ها در حوزه علم و فناوری شکل گرفته که به حکمرانی علم آسیب زده است، گفت: چرا جلوی این ظلم آشکار را نمی‌گیریم؛ متأسفانه حدود ۷۵ درصد از اعضای هیات علمی در زمینه تولید علم مشارکت ندارند.

خسروپناه بیان کرد: برای حل چالش‌های کشور و جلوگیری از آسیب‌های جدی به بدنه علم و فناوری کشور باید مدل علم و فناوری را تغییر دهیم و به الگوی حکمرانی علم و فناوری برسیم‌.

وی ادامه داد: حکمرانی هرمی در جمع نخبگانی جواب نمی‌دهد؛ در واقع ما نیاز به الگوی حکمرانی نخبگانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha