استاندار فارس: نظام پیشنهادات در کشور فعال شود

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به فعال کردن یک نظام پیشنهادت در کشور اقدام کند تا افراد صاحب فکر که در تمام نقاط کشور حضور دارند بتوانند پیشنهادات خود را به این شورا برسانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد هادی ایمانیه، شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود: همچنین یک مکانیزم برای رصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد تا مشخص شود که کدام مصوبه انجام شده، کدام نشده و کدام دستگاه ها کمتربه این مساله توجه کرده اند و در مجموع وضعیت مصوبات چگونه است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از معضلات حوزه فرهنگ کشور این است که بودجه‌های مناسب دیده نمی شود و بدون اعتبار هم کاری پیش نمی رود، شورای عالی انقلاب فرهنگی مکانیزمی برای پیشنهاد بودجه های فرهنگی سالانه دستگاه ها ایجاد کند و از هم‌اینک برای برای بودجه ۱۴۰۲ آماده شود و در اختیار مجلس قرار دهد تا به این ترتیب بودجه های فرهنگی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیریت شود.

شکل گیری سازمان امر به معروف و نهی از منکر
استاندار فارس اظهار داشت: زمان آن رسیده که سازمانی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر با تمام مشخصات و ویژگی های خودش با حضور افرادی کاملا آگاه به شریعت و اخلاق اسلام شکل گیرد.
وی بیان کرد: الان زمان ادغام موسسه های فرهنگی فرا رسیده است، هر کدام از این موسسه ها با بودجه ای اندک و ساختمان های استیجاری دچار مشکلاتی هستند که تجمیع آنها به ساماندهی این موسسه ها کمک می کند.
ایمانیه، با اشاره به لزوم ارائه الگوهای موفق هر قشر ادامه داد: برای پزشکان، حوزوی ها، معلمان، صنعتگران و مهندسان رشته های مختلف، افراد باسواد، با اخلاق، متدین، بر روی نسل جوان همان رشته های تحصیلی بسیار تاثیرگذار خواهند بود.
وی گفت: دانشگاه ها و مجموعه آموزش و پرورش باید سال آینده حداقل پنج درصد از بودجه خود را برای مباحث تربیتی و پرورشی بگذارند و این مساله تکلیف شود تا دست مسوولان و متولیان این مجموعه‌ها برای انجام فعالیت های فرهنگی باز باشد.

تحول در دروس معارف اسلامی
استاندار فارس ادامه داد: زمان تحول در دروس معارف اسلامی، اساتید معارف و دبیران دینی و پرورشی فرا رسیده، اگر درس معارف را در یک دانشگاه تعطیل کنیم بهتر از این است که استادی در کلاس حاضر شود که پاسخگوی شبهات نسل جوان نباشد.
وی افزود: باید برای این اساتید و دبیران دوره های فشرده گذاشت و امتحانات سخت نیز برگزار کرد تا یک عده حذف شوند و در رشته های دیگر بجز دروس دینی و اعتقادی تدریس کنند و برای آن عده‌ای هم که می مانند به شکل منظم دوره های بازآموزی برگزار شود.
ایمانیه توجه جدی تر به مساجد هم در روستاها و هم محلات را خواستار شد و گفت: اگر مسجد پایگاه عظیم نشر فرهنگ اسلام است باید بیش از قبل به آن اهمیت داد، بسیاری از مساجد روستاها خانه عالم ندارد و یک روحانی که می خواهد به آن روستا برود در کجا باید ساکن شود.

استاندار فارس: نظام پیشنهادات در کشور فعال شود

اعتبارات هزینه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی پیش بینی شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم گفت: با توجه به اینکه انجام بخش زیادی از فعالیت های فرهنگی نیاز به اعتبارات هزینه ای دارد، بنابراین نیاز است که در سطح ملی و هم در قانون بودجه این مساله پیش بینی شود.
احمد علی افکاری افزود: در استان فارس هم نماینده ولی فقیه و هم استاندار به شدت نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت دارند و طبیعتا این حساسیت و داشتن انتظار انجام کار فرهنگی توسط دستگاه های اجرایی استان نیاز به اعتبار دارد که تامین آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی باز می‌گردد.
وی بیان کرد: بنابراین در مسائل فرهنگی، هم بحث زیرساخت ها را داریم و هم بحث تامین اعتبارات هزینه ای برای انجام کارهای فرهنگی و آنچه که از سازمان بیشتر انتظار می‌رود تامین اعتبارات هزینه ای برای کارهای فرهنگی است.
افکاری اظهارداشت: بجز انتظارات دستگاه های اجرایی، بسیاری از تشکل های مردم نهاد (سمن ها) و بخش خصوصی هم که در حوزه فرهنگی کار و فعالیت می کنند از سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتظار کمک دارند که چون در قانون بودجه دیده نشده امکان حمایت وجود ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha