احکام ۳۵ هزار پرونده تخلف تغییر کاربری زمین در کشور صادر شده است

بوشهر – ایرنا – مدیرپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: از ۵۲ عنوان مجرمانه مربوط به جرائم حوزه زمین پرتکرارترین جرم مربوط به تغییر غیرمجاز کاربری اراضی است که پارسال ۳۵هزار پرونده در این خصوص منجر به صدور رای شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین پورمند روز چهارشنبه در آئین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان بوشهر افزود: براساس آمارها در جرائم مربوط به زمین روزانه بالغ بر ۵۰۰ پرونده در محاکم دادگستری سراسر کشور رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم قابل توجهی از تمام پرونده‌های قوه قضائیه به جرائم زمین مرتبط می‌شود اظهار کرد: ضرری که در زمینه زمین خواری متوجه حقوق عامه و بیت المال می‌شود بیش از مابقی جرائم است به همین دلیل جرائم حوزه زمین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

پورمند اضافه کرد: پنجره واحد مدیریت زمین یکی از سامانه‌های بسیار اثرگذار به شمار می‌رود و بیانگر این است که با کمک فناوری‌های نو می‌توان در حوزه پیشگیری از جرائم موفقیت بیشتری کسب کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۷ هزار تخلف و جرم در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین شناسایی شده است.

پورمند اضافه کرد: بوشهر شانزدهمین استانی است که به جمع استان‌های زیرپوشش سامانه پنجره واحد مدیریت زمین قرار می‌گیرد و از خدمات این سامانه برخوردار می‌شود.

به گفته پورمند یکی از خدمت‌های مهم پنجره واحد مدیریت زمین مجوزهای درخواستی مردم در چارچوب قانون و مقررات از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی به صورت عادلانه و با نظارت مدیران و مسئولان و همچنین همه افراد به این مجوزها دسترسی دارند.

۳۵هزار پرونده در زمینه تغییرکاربری زمین منجر به صدور رای شد

مدیر پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: سامانه پایش اراضی در واقع از وقوع جرم در بستر زمین ، جرائم زیست محیطی، تجاوز به اراضی ملی، تخریب باغات و تغییر کاربری غیر مجاوز اراضی قبل از اینکه جرم واقع شود پیشگیری می‌کند.

پورمند ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین پیش از آنکه جرم هزینه‌دارشود به شکل پیشگیرانه و پیش‌دستانه از وقوع آن جلوگیری می‌کند.

وی گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌تواند جرائم در حال انجام را شناسایی و هرکدام از این جرائم را بلافاصله و در کمترین زمان ممکن به اطلاع نهاد متولی می‌رساند و به این صورت از تخریب محیط زیست و جرائمی که می‌تواند در حوزه زمین اتفاق بیفتد جلوگیری می‌کند.

به گفته پورمند با انتشار خبر رونمایی از پنجره واحد مدیریت زمین در استان‌ها بسیاری از افرادی که در تلاش هستند با ارتکاب جرم ثروت اندوزی کنند به دلیل نگرانی از گزارش‌های این سامانه از ارتکاب جرم خودداری می کنند.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا نیمه دوم سال تمام استان‌های کشور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha