۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85107355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آشنایی با مقررات جدید کارگزاران رسمی فوتبال (بخش پنجم)

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85107355
آشنایی با مقررات جدید کارگزاران رسمی فوتبال (بخش پنجم)

تهران- ایرنا- پیرو انتشار مطالب در هفته‌های گذشته در رابطه با تاریخچه و اصول کلی مقررات جدید التصویب فیفا تحت عنوان «مقررات کارگزاران رسمی فوتبال فیفا»، در این بخش در خصوص نحوه شروع به کار و اخذ مجوز به منظور فعالیت به عنوان کارگزار رسمی فیفا، توضیحاتی ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، همانگونه که در مباحث هفته گذشته اشاره گردید، فیفا در بخش اول از مقررات کارگزاران رسمی فوتبال فیفا، به قوانین کلی و اهداف مورد نظر در تدوین این مقررات اشاره نموده است. بخش دوم این مقررات که موضوع بحث این هفته می‌باشد، به نحوه آغاز فعالیت به عنوان کارگزار رسمی و اقداماتی که می‌بایست در این خصوص انجام شود، در ۷ ماده به این مهم پرداخته است.

طبق ماده ۴ به منظور اینکه یک فرد بتواند به عنوان کارگزار فوتبال فعالیت نماید، می‌بایست شرایط عمومی و اولیه‌ای را به غیر از شرایط اختصاصی داشته و آن را در نظر داشته باشد..

یکی از اساسی‌ترین شرایط، اقدام اشخاص حقیقی جهت دریافت مجوز می‌باشد. این بدان معنی است که اشخاص حقوقی قابلیت اقدام جهت دریافت مجوز را ندارند و اشخاص حقیقی می‌بایست در گام نخست شرایط ذیل را رعایت نمایند:
الف) ثبت درخواست مجوز از طریق سامانه؛ ب) واجد شرایط اختصاصی بودن؛ ج) قبولی در آزمونی که توسط فیفا برگزار می‌گردد؛ و د) پرداخت مبلغ سالیانه به فیفا می‌باشد.

نکته قابل توجه در این خصوص، آغاز حقوق و وظایف شخص متقاضی به محض ثبت درخواست جهت اخذ مجوز می‌باشد. عمده این موارد شامل؛ رعایت مقررات کارگزاران، اساسنامه، منشور اخلاقی، آیین‌نامه انضباطی و مقررات مربوط به وضعیت و نقل و انتقال بازیکنان فیفا می‌باشد که همگی این مقررات در وبگاه فیفا به نشانی www.fifa.com وجود دارند.

همانگونه که در تمامی مشاغل و حرف، افراد علاوه بر شرایط عمومی، می‌بایست دارای شرایط اختصاصی نیز باشند، ماده ۵ مقررات در خصوص شرایط احراز صلاحیت برای ثبت درخواست فعالیت به عنوان کارگزار بحث نموده است که از مهمترین این عوامل می‌توان به التزام افراد متقاضی نه تنها در زمان ثبت درخواست جهت آغاز فعالیت، بلکه همچنین در زمان فعالیت به عنوان کارگزار جهت دارا بودن شرایطی است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود.

الف) عدم ارائه اظهارات نادرست یا گمراه‌کننده یا ناقص در هنگام ثبت درخواست خود؛ ب) عدم محکومیت در پرونده‌های کیفری از جمله مصالحه در رابطه با جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، فساد، رشوه، پولشویی، فرار مالیاتی، کلاهبرداری، تبانی در بازی، اختلاس وجوه، تملک یا فروش مال غیر، نقض اصل‌امانتداری، جعل، قصور قانونی، سوء استفاده جنسی، جرایم خشونت‌آمیز، آزار و اذیت، استثمار یا قاچاق کودک یا بزرگسالان آسیب‌پذیر؛ پ) عدم تعلیق به مدت دو سال یا بیشتر، رد صلاحیت یا اخراج توسط مراجع نظارتی یا حاکم در ورزش به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به اخلاق و رفتار حرفه‌ای؛ ت) عدم فعالیت به عنوان مقام رسمی یا کارمند در فیفا، کنفدراسیون یا فدراسیون عضو، لیگ، باشگاه، مرجع فعال در ارتباط با منافع باشگاه‌ها یا لیگ‌ها یا هر سازمانی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با چنین سازمان‌ها و نهادها؛ تنها استثنا موجود در این بند جایی است که علیرغم فعالیت شخص در هر یک از نهادهای فوق الاشاره، متقاضی به عنوان عضوی از فیفا، کنفدراسیون یا فدراسیون عضو، حامی منافع کارگزاران فوتبال باشد؛ ث) شخصاً یا از طریق دفتر نمایندگی خود، هیچ گونه منافعی در یک باشگاه، آکادمی، لیگ یا لیگ با مدیریت واحد نداشته باشند.

آشنایی با مقررات جدید کارگزاران رسمی فوتبال (بخش پنجم)



همچنین شخصی متقاضی در دو سال منتهی به ثبت درخواست، بدون مدرک خدمات کارگزاری فوتبال انجام نداده باشد و در پنج سال منتهی به ثبت درخواست و پس از آن – در صورت دریافت مجوز – هرگز شخصاً ورشکسته یا اعلام ورشکستگی نکرده باشد، یا سهامدار عمده، مدیر، یا نقش کلیدی در کسب و کاری که اعلام ورشکستگی کرده و/ یا منحل شده، نداشته باشد. از دیگر شرایط ثبت نام، در ۱۲ ماه منتهی به اخذ مجوز یا در هنگام فعالیت به عنوان کارگزار، این است که متقاضی نباید در شرکت یا سازمانی که در آن شرط‌بندی ورزشی انجام می‌شود، منتفع باشد.

همانطور که پیش از این مطرح گردید، متقاضی می‌بایست نه تنها در هنگام ثبت نام بلکه در تمامی مدتی که به عنوان کارگزار فوتبال فعالیت می‌نماید، دارای شرایط احراز باشد و دبیرخانه فیفا مسئولیت رسیدگی و اطمینان از رعایت شرایط از سوی فعالین در این حوزه را بر عهده دارد.

طبق ماده ۶ مقررات که ناظر بر روند آزمون می‌باشد، پس از اینکه شرایط و صلاحیت افراد احراز گردید و مانعی برای حضور شخص در آزمون کارگزاران وجود نداشته باشد، فیفا از شخص جهت شرکت در آزمون دعوت به عمل می‌آورد.

محل برگزاری آزمون، فدراسیون عضوی است که متقاضی در هنگام ثبت نام مشخص نموده و فدراسیون عضو این امکان را دارد تا برای شرکت در آزمون، هزینه معقولی را صرفاً جهت برگزاری و سازماندهی آزمون دریافت نماید. این نکته را نباید از نظر دور داشت که عدم پرداخت هزینه مورد نظر، باعث عدم صلاحیت شخص جهت شرکت در آزمون می‌گردد.

آزمون به صورت تستی و چهار گزینه‌ای برگزار و دانش کلی اشخاص نسبت به مقررات حال حاضر فوتبال سنجیده می‌شود. همچنین تناوب و تاریخ برگزاری آزمون، توسط فیفا تعیین و از طریق بخشنامه اطلاع‌رسانی می‌شود.

در صورتی که متقاضی موفق به قبولی در آزمون گردد، می‌بایست هزینه سالیانه مجوز را تا ۳۰ سپتامبر پرداخت نماید و با توجه به عدم روشنگری صریح در این رابطه، مقرر است اطلاعات بیشتر از طریق بخشنامه سالیانه اعلام گردد. متقاضی می‌بایست هزینه سالیانه را ظرف مدت ۹۰ روز پس از قبولی در آزمون، پرداخت نماید و عدم پرداخت هزینه ظرف این مدت، منجر به کان لم یکن شدن قبولی شخص در آزمون می‌گردد.

بر اساس ماده ۸، مدرک کارگزاری فوتبال صرفاً برای اشخاص حقیقی - با در نظر گرفتن شرایط مصرح در ماده ۱۷ این مقررات (ناظر بر شرایط از دست دادن صلاحیت) - به صورت دائمی خواهد بود. این مجوز کاملاً شخصی و غیر قابل انتقال و به کارگزار فوتبال این اجازه را می‌دهد، تا خدمات کارگزاری را در سطح جهانی انجام دهد.

به منظور روزآمد نمودن و اطلاع از آخرین قوانین و مقررات حاکم بر چرخه فعالیت کارگزاران، فیفا در یک ابتکار جدید، کارگزارانی دارای مجوز را ملزم به گذراندن دوره‌های آنلاین در سامانه کارگزاران تحت عنوان؛ استمرار توسعه حرفه‌ای (Continuing Professional Development) نموده است تا بدینوسیله مجوز خود را به صورت سالیانه تمدید نمایند و هم دانش خود را به روز کنند. شرایط و ملزومات مورد نیاز در این خصوص، از طریق بخشنامه‌های فیفا و به صورت سالیانه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اشخاص دارای مدرک - طبق ماده ۱۰ - این اختیار را دارند تا فعالیت خود را معلق و یا به اتمام برسانند. پس از قبولی در آزمون و در اثنای فعالیت به عنوان کارگزار، اشخاص می‌توانند درخواست تعلیق موقت یا خاتمه همیشگی مجوز خود را با ثبت درخواست در سامانه‌ای که به آن دسترسی دارند، انجام دهند. اشخاصی که پیش از این مجوز خود را ابطال نموده باشند، جهت فعالیت مجدد در این حوزه، می‌بایست روند درخواست مجوز خود را طبق مقررات ثبت نمایند زیرا به صرف ادعای داشتن مجوز در گذشته، نمی‌توان به عنوان کارگزار فعالیت نمود.

با توجه به مطالب این هفته که به شرایط کلی و اختصاصی کارگزاران و نحوه آغاز فعالیت به عنوان کارگزار پرداختیم، در هفته آینده به موضوع نحوه فعالیت به عنوان کارگزار می‌پردازیم تا مشخص گردد که؛ کارگزاران پس از آغاز فعالیت، طبق کدام اصول و چارچوب باید فعالیت کنند.

دکتر غلامرضا رفیعی - دکتر امیر خسروی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha