۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85107228
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کنگره بین‌المللی «فرآورده‌های طبیعی شفابخش» در اصفهان آغاز شد

اصفهان-ایرنا- کنگره بین‌المللی «فرآورده‌های طبیعی شفابخش» با حضور شماری از استادان، پژوهشگران و مسوولان کشورمان و سخنرانی مجازی محققانی از فرانسه، پرتغال و عراق این حوزه، در تالار خوارزمی دانشگاه اصفهان آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بررسی چالش‌ها و راهکاری توسعه این صنعت در علم پزشکی، نقش این تولیدات و داروهای گیاهی در ارتقای سلامت و جایگاه طب گیاهی در نظام سلامت از جمله اهداف این کنگره علمی پژوهشی ۲ روزه است.

دبیر علمی این کنگره، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، تعداد مقالات پذیرش شده در این رویداد را ۱۲۲ فقره عنوان کرد و افزود: ۳۰ سخنرانی و ۱۹ سخنرانی ویژه نیز برای ارائه در این نشست در نظر گرفته‌ شده است.

اصغر طاهری کَفرانی خاطرنشان کرد: ۶ غُرفه برای عرضه محصولات مرتبط با فرآورده‌های طبیعی نیز در این رخداد علمی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: الگوی سلامت در عرفان اسلامی، چگونگی مفهوم سلامت در طول تاریخ، واکاوی کارکردهای درمانی دعا در ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت معنوی نیایش محور، کاربرد فرآورده‌های طبیعی در آیینه قوانین و مقررات و چالش‌های این محصولات از جمله موضوع های نشست‌های تخصصی این کنگره است.

دبیر علمی کنگره تصریح کرد: فرآورده‌های طبیعی در تغذیه سالم، استانداردسازی فرآوردهای سنتی، مفهوم درمان و شفا از گذشته تا حال و غذاهای فراسودمند از دیگر مباحث مورد بررسی در این رخداد به شمار می‌رود.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: دانشگاه ما، دانشگاه صنعتی و علوم پزشکی اصفهان از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌روند که برای بهبود عملکردشان باید بین آنان پیوند ایجاد و رشته‌های میان رشته‌ای و پژوهش‌های متنوع تعریف کرد.

حسین هرسیچ ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های متقابل ضروریست و از سوی دیگر نیازها و چالش‌های استان و کشور باید از طریق این مراکز علمی رصد و برای آنها چاره‌اندیشی شود.

وی دانش‌آموختگان بیکار را یکی از چالش‌های کشور برشمرد و اظهار داشت: پذیرش در برخی از رشته‌هایی که مربوط به سال‌ها قبل بوده و تکراری و غیرسودمند است، هر سال باز هم تکرار می‌شود، در صورتی که نیاز مُبرمی به آنها نیست.

به گزارش ایرنا، گیاهان دارویی از جمله محصولات پرمشتری، بازارپسند، پُرکاربرد، مفید و جذاب در بازار کشورهای مختلف به شمار می‌رود که در کنار اشتغالزایی سهم مناسبی از درآمدزایی و ارزآوری را به همراه دارد.

بر اساس آمار موجود، حجم بازار گیاهان دارویی در سال ۲۰۲۰ در جهان بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار بود که احتمال دارد تا سال ۲۰۲۹ به بالای ۳۴۷ میلیارد دلار برسد. ایران با هشت هزار و ۴۲۳ گونه گیاهی سهم خوبی در تولید انواع گیاهان دارویی دارد و از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از خاصیت دارویی برخوردار است.

بر مبنای گزارش‌ وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش ۴۰ هزار تُنی نسبت به سال ۱۴۰۰ در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تُن بود و در زمان حاضر(سال ۱۴۰۲) حدود ۲۶۱ هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی اعم از گیاهان چند ساله و یک‌ ساله در کشور است.

دانشگاه اصفهان با حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور محسوب می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha