مشاوران استان‌های کم جمعیت کشور ۷۰ درصد از پرونده‌های خانوادگی را به صلح و سازش رساندند

اراک - ایرنا - رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: مشاوران خانواده کشور ۷۰ درصد از پرونده‌های خانوادگی سال گذشته را در استان‌های کم جمعیت به صلح و سازش رساندند.

به گزارش ایرنا، «حسن عبدلیان‌پور» روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی استان مرکزی در اراک، افزود: بر این اساس یک‌هزار و ۲۰۰ وکیل معاضدتی برای ارایه خدمت به مردم معرفی شد و هر فردی که توانایی گرفتن وکیل را ندارد مرکز وکلا به آنها وکیل معاضدتی معرفی می‌کند.

وی، از راه‌اندازی سامانه «مسیر» در خصوص مشاوران خانواده توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه خبر داد و گفت: این سامانه سال گذشته در راستای سند تحول قضایی عملیاتی و اجرایی شد و در خصوص مشاوران خانواده و به صورت نمونه آزمایشی(پایلوت ) در استان البرز و برخی از شهرستان‌های استان تهران بارگذاری شد و امسال نیز در سایر استان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: افراد با دعاوی خانواده به خصوص دعاوی طلاق، پیش از اینکه به دادگاه مراجعه کنند به این سامانه مراجعه می‌کنند و سامانه این افراد را به مشاورین خانواده مرکز که پروانه مشاوره خانواده دارند، ارجاع می‌دهد.

عبدلیان‌پور، حرکت به سمت تخصصی شدن وکالت را از برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: این مرکز از اواخر امسال به سمت تخصصی شدن وکالت حرکت می‌کند و در این راستا سه‌هزار و ۷۰۰ نفر برای آموزش تخصصی ثبت‌نام کرده‌اند که یک‌هزار و ۸۰۰ نفر آنان مربوط به کانون وکلا است.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی از جمله معدود استان‌های کشور است که به سامانه ۱۲۹ متصل نیست، در حالیکه این سامانه در کاهش ورودی پرونده‌ها نقش موثری دارد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه افزود: وکلا در این سامانه به صورت رایگان، مسایل حقوقی مردم را پاسخ می‌دهند و نیاز است استان مرکزی در این راستا تقویت شود.

عبدلیان‌پور بیان کرد: در سامانه ۱۲۹ علاوه بر اینکه خدمات مشاوره حقوقی رایگان ارایه می شود، خدمات کارشناسی خانواده نیز به مردم ارایه می شود.

وی، از انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز آموزش قضات قوه قضاییه خبر داد و گفت: از اوایل خردادماه امسال اقدامات آموزشی مشترک وکلای قوه قضاییه و قضات در قوه قضاییه آغاز می‌شود که انتظار است استان مرکزی نیز به این سمت حرکت کند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: تمرکز زدایی در مرکز از جمله برنامه‌های مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاورران خانواده قوه قضائیه است و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان برتر در استان‌ها از جمله نشانه‌های این برنامه است.

عبدلیان‌پور عنوان کرد: نمایشگاه جعل خط در راستای انجام کارشناسی خط در حال برگزاری است و این مرکز در این حوزه رتبه برتر را دارد و در آینده نزدیک، اقدامات خوبی در حوزه کارشناسی خط انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ساختار مدیریت کارشناسان و وکلا ساختاری پای‌کار و همراه است و در مجموع انتظارات از این مجموعه نیز افزایش یافته و امید است شاهد وفاقی برای احقاق حقوق عامه در مجموعه دادگستری استان باشیم.

حجت الاسلام «عبدالمهدی موسوی» افزود: کنترل و کاهش ورودی به دستگاه قضا از جمله محورهای سند تحول قضایی است که نفع آن به همگان می‌رسد.

وی بیان کرد: نیاز است نشست‌های علمی توسط کارشناسان برگزار و دعاوی و خلاءهای موجود آسیب‌شناسی شوند، چراکه این مهم نیز در کاهش ورودی‌ها تاثیر بسزایی دارد.

دادستان اراک هم در ادامه این نشست گفت: استفاده از دانش و علم در مسیر پیاده‌سازی عدالت، وجه اشتراک مجموعه وکلا و قضات است و برآیند همه این علوم باید به اجرای عدالت ختم شود و جامعه را به تمام ضوابط شرعی پایبند کند.

«ربیع اله قربانی» افزود: هیچ شهروند و نهادی به اندازه وکلا و کارشناسان نسبت به آسیب‌هایی که دستگاه قضایی را تهدید می‌کند، شناخت ندارد و این باید به یک باور برای همه تبدیل و این نگاه تقویت شود.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود کارشناس خط، مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده که توجه به این بخش امری ضروری است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha