۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 85107051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق فزاینده تکدی‌گری در گناوه با پاس‌کاری دستگاه‌های مسئول

گناوه - ایرنا - تکدی‌گری به عنوان یک معضل و پدیده‌ای ناپسند در بندرگناوه به شکل فزاینده‌ای رونق گرفته به گونه‌ای که تصوری از پایان این پدیده زشت وجود ندارد مگر این که مسئولین مرتبط فکری اساسی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عواملی نظیر بیکاری، اعتیاد، فقر اقتصادی، مهاجرت، خانواده نابسامان، معلولیت جسمانی، تنبلی و فقدان نگرش منفی به تکدی گری در جامعه را می‌توان به منزله علل در این پدیده دخیل دانست که شماری از افراد جامعه به آن گرایش یافته‌اند.

در همه جوامع و ملت‌های دنیا به صورت کم و زیاد برخی آسیب‌های اجتماعی مانند تکدی‌گری وجود دارد که می‌تواند از زیبایی‌های چهره یک جامعه و شهر بکاهد هرچند این موضوع را نیز باید مدنظر داشت که تعداد بسیار اندکی از افرادی که به تکدی‌گری روی می‌آورند از سرناچاری است.

تکدی گری به عنوان یک معضل حاد اجتماعی ریشه در عوامل بسیاری دارد اما پیامدهای جبران ناپذیر و آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به وجود می‌آورد و کسانی که از این راه سود می‌برند برای کسب درآمد بیشتر با استفاده از زنان، کودکان و افراد دارای نقص عضو به این کار روی آورده‌اند که به عینه در شهری نظیر گناوه وجود دارد.

بندرگناوه در بحث تکدی‌گری مستثنی از سایر شهرهای کشور نیست و امروزه آنچه که در این شهر به وضوح قابل مشاهده است وجود افراد متکدی که بیشتر آنها مهاجران از دیگر شهرهای کشور و اتباع خارجی هستند.

تجاری بودن و روحیه خیرخواهانه مردم این دیار سبب شده است تا متکدیان، این شهر را برای گدایی انتخاب کنند و این موضوع موجب افزایش تکدی‌گری در این شهر شده است.

حضور متکدیان در شهر علاوه بر تهدیدات اجتماعی، به خطر افتادن امنیت روانی مردم و زشت کردن چهره شهر، امکان انتقال بیماری نیز ایجاد می‌کند که نیاز است با یک هم‌گرایی مناسب زمینه پایان دادن به فعالیت غیرقانونی این افراد انجام شود.

متکدیان از نوروز امسال تاکنون همچنان در شهر گناوه حضور دارند و بر تعداد آنها روز به روز افزوده می‌شود و این روزها از هر معبر، کوچه و خیابانی که گذر می کنید با افرادی روبرو می شوید که با شگردهای مختلف در صدد برانگیختن عواطف و احساسات مردم هستند.

رونق فزاینده تکدی‌گری در گناوه با پاس‌کاری دستگاه‌های مسئول

بررسی ‌های میدانی در شهر گناوه این واقعیت تلخ را نمایان می‌کند که عده از این متکدیان، زن هستند و بچه‌هایی را به همراه دارند که در آغوش آنها خواب و یا نسخه های پزشکی در دست و طلب کمک می کنند.

اکثر این زنان با بر زبان آوردن جملاتی همانند فرزندم مریض است، پول درمانش را ندارم، خیر ببینی، خدا بچه‌هایت را برایت نگهدارد، کسب و کاری از این طریق برای خود براه انداخته و از احساسات پاک مردم استفاده نابجا می‌کنند.

وجود اتباع بیگانه که در این روزها به عینه مشهود است و زن و بچه‌هایشان در سطح شهر مشغول تکدی‌گری هستند، سبب شده تا این معضل رواج بیشتری پیدا کند و چهره این شهر را نازیباتر کند.

باتوجه به اینکه امروزه تکدی‌گری یکی از معضلات جامعه شناخته می‌شود که آسیب‌های جبران ناپذیری را به اجتماع وارد می‌کند، لازم است نهادهای متولی شناسایی و برخورد جدی با این موضوع را سرلوحه فعالیت‌های خود کنند.

از این جهت یکی از راه‌های مقابله با پدیده تکدی گری در شهر گناوه این است که سعی شود جلوی مهاجرت‌های بی رویه و بدون برنامه‌ریزی شده گرفته و سرشاخه‌های آنها شناسایی شوند.

براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، عمده این گدایان افراد غیربومی‌ و اتباع کشور دیگر هستند که به راحتی قابل شناسایی هستند که شهر گردش‌پذیری همانند گناوه را قرق کرده‌اند.

وجود این افراد در خیابان ها و معابر پرتردد شهر گناوه نه تنها موجب شده چهره و فضای شهری نازیبا جلوه دهد بلکه به یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی تبدیل و مشکلات عدیده ای را برای مردم و مسئولان بوجود بیاورد.

البته در نشست کارگروه اجتماعی که به تازگی در فرمانداری گناوه با دستور کار جمع آوری متکدیان برگزار شد، دستگاه‌های مرتبط به بررسی و علل و راهکارهای لازم در برابر این معضل پرداخته و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

معاون خدمات شهری شهرداری گناوه در این نشست اظهار کرد: حضور متکدیان در این شهر، چهره زشتی ایجاد و هر روز بر تعداد آنها که بیشتر اتباع بیگانه هستند، افزوده می‌شود.

رونق فزاینده تکدی‌گری در گناوه با پاس‌کاری دستگاه‌های مسئول

عبدالرضا بدخشان افزود: جمع آوری متکدیان در این شهر در برنامه‌های کاری شهرداری قرار دارد و در طول سال آن را اجرا می‌کند اما متولی خاصی برای تحویل و نگهداری آنها پس از جمع‌آوری وجود ندارد.

وی گفت: مشخص نشدن مکانی برای نگهداری متکدیان بخصوص اتباع بیگانه باعث شده تا شهرداری پس از جمع آوری، آنها را به خارج از شهرستان انتقال دهد اما دوباره برگردند.

نماینده شهرداری گناوه عنوان کرد: باتوجه به اینکه تعدادی از متکدیان زن هستند در هنگام جمع آوری نیاز به همراه بودن یک زن داریم که انتظار داریم نیروی انتظامی در این زمینه همراهی کند.

رئیس بهزیستی گناوه، جمع آوری متکدیان در سطح شهر را بر عهده شهرداری دانست و گفت: بهزیستی در زمینه تکدی‌گری در صورتی که مرتبط با آسیب‌های اجتماعی باشد طبق وظایف و قوانین ورود و اقدام می‌کند.

یدالله خرم‌نژاد اظهار کرد: واحد اورژانس اجتماعی بهزیستی روزانه در سطح شهر تردد می کند و تاکنون متکدی که در حوزه آسیب اجتماعی مرتبط باشد، مشاهده نکرده است و در صورتیکه وجود داشته باشد به اداره بهزیستی انتقال می یابند.

وی افزود: در قانون جمع آوری متکدیان را برعهده شهرداری و نیروی انتظامی محول کرده است اما مشخص نشده که به کجا آنها را تحویل دهیم.

به گفته رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه، وجود متکدیان در سطح شهر، علاوه بر نازیبایی چهره شهر، مشکلات دیگری از جمله مسایل روحی و روانی بر شهروندان ایجاد کرده و باید چاره ای برای برون از این معضل اندیشید.

عصمت حیدری اظهار کرد: ایجاد یک مکان خاص و شناسایی سرشاخه‌های متکدی گری در این شهر راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی تکدی‌گری در این منطقه است.

سرهنگ علی زنده‌بودی جانشین نیروی انتظامی گناوه هم آمادگی این نیرو را برای جمع آوری متکدیان که هویت آنها مشخص نیست و اغلب اتباع بیگانه هستند، اعلام کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گفت: قانون شرح وظایف هر دستگاهی را مشخص کرده و اگر مشکلی و معضلی در شهر نظیر تکدی گری ایجاد می‌شود، باید دنبال راهکار و یا به دنبال استفاده از تجربیات دیگر شهرهای کشور شویم.

احمد لیراوی اظهار کرد: مصوباتی که در جلسات کارگروه های اجتماعی اتخاذ می شود باید اجرایی شود و سهل انگاری در آن انجام نگیرد.

وی گفت: سعی شود تصمیاتی که در جلسات اتخاذ می‌شود، هر دستگاه اجرایی مرتبط با دید عملیاتی به آن نگاه کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه افزود: دستگاه‌های مرتبط علاوه بر مکلف شدن به اجرای قوانین و مقررات، مطالبه‌های مردمی را که یکی از آنها مبحث تکدی گری است، بجد دنبال کنند.

لیراوی تصریح کرد: وظیفه جمع آوری متکدیان در حوزه کاری شهرداری است اما متکدیانی که مدیریت می‌شوند باید شناسایی تا سرشاخه‌هاِی آنها پیدا و با آنها برخورد شود.

با توجه به این که وظایف هر یک از اعضا حقوقی دستگاه‌های اجرایی شهرستان گناوه پیرامون جمع‌آوری متکدیان خیابانی مشخص و مورد تایید و تاکید آنها است انتظار می‌رود که در اسرع وقت، اقدامات قانونی مورد نیاز انجام و از پاس‌کاری و صلب مسئولیت در این بخش اجتناب شود تا بیش از این شاهد افزایش میزان متکدیان در شهر گردش‌پذیر گناوه که سالانه میزبان میلیون‌ها نفر هم‌وطن است، نباشیم.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر با داشتن مراکز متعدد تجاری و گردشگری از شهرهای مهم جنوب کشور است که سالانه گردشگران فراوانی به خود جذب می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha