دعوت برزیل از هند و اندونزی برای پیوستن به ابتکار صلح اوکراین
رئیس‌جمهوری برزیل در دیدار با نخست وزیر هلند

تهران- ایرنا- همزمان با سفر نماینده رئیس‌جمهوری برزیل به اوکراین، «لولا داسیلوا» با دفاع از راه‌حل مذاکره برای جنگ اوکراین، از هند و اندونزی دعوت کرد تا به جمع کشورهایی که قصد دارد برای میانجیگری صلح تشکیل دهد، بپیوندند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در دیدار با مارک روته نخست وزیر هلند، از هند و اندونزی دعوت کرد تا به ابتکار صلح اوکراین ملحق شوند.

وی پس از دیدار با این مقام هلندی در برازیلیا (پایتخت) در بیانیه‌ای مشترک تصریح کرد: زمان دیپلماسی است. زمان جنگ نیست.

داسیلوا همزمان با محکوم کردن اشغال ارضی اوکراین توسط روسیه، خاطر نشان کرد که ادامه درگیری تنها به مرگ منجر خواهد شد.

رئیس‌جمهوری «مترقی» برزیل با بیان اینکه ایده خود برای ایجاد گروهی از کشورهای میانجی را به سران چین و انگلیس منتقل کرده است، گفت: ما باید کسی را پیدا کنیم که در مورد صلح صحبت کند و برزیل مایل به انجام این کار است. داسیلوا تاکید کرد که او این ایده را با همه کسانی که در نشست بعدی گروه هفت در ژاپن شرکت می‌کنند، مطرح خواهد کرد.

وی افزود: راه نخست، صلح است؛ راه نخست، متوقف کردن جنگ و در نتیجه، ایجاد شرایط برای مذاکره در مورد یک نقطه پایان (درگیری) است که برای طرفین، یک (راهکار) میانه فرض می‌شود.

اظهارات لولا داسیلوا در حالی مطرح می‌شود که سِلسو آموریم مشاور اصلی او در امور بین‌الملل، پس از دیدار ماه گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، (روز سه شنبه) وارد اوکراین شده است تا با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند.

داسیلوا گفت: امیدوارم سلسو (آموریم) راه حلی برای من بیاورد تا بتوانیم در مورد صلح صحبت کنیم. او می‌داند که پوتین چه می‌خواهد، او خواهد فهمید که زلنسکی چه می‌خواهد.

نخست وزیر هلند در یک سفر رسمی سه روزه راهی برزیل شده است و یک هیات تجاری، او را همراهی می‌کنند.

مارک روته در راستای موضع اروپا در قبال جنگ اوکراین، در یک نشست خبری پس از دیدار با لولا داسیلوا گفت: هلند تا زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهد کرد.

لولا داسیلوا که موضع بی‌طرفی خود در قبال جنگ اوکراین را حفظ کرده، به تازگی «متقاعد کردن ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به اینکه صلح، بهترین راه برای برقراری هر گونه روند گفت‌وگو است»، ضروری خواند.

به عقیده رئیس‌جمهوری برزیل، روسای جمهوری روسیه و اوکراین تا زمانی که اروپا و ایالات متحده با ارسال سلاح در ادامه این جنگ نقش دارند، به ابتکار عمل دستیابی به صلح گردن نمی‌نهند.

داسیلوا پیشتر گفت: پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کند و پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha