تلاش انگلیس برای تامین موشک‌های دوربرد برای اوکراین

تهران- ایرنا- انگلیس از شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی خواست تا موشک‌های دوربرد (با برد حداکثر ۳۰۰ کیلومتر) را برای اوکراین تامین کنند، اقدامی که گام دیگری از حمایت نظامی از کی‌یف در برابر روسیه است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از رویترز، در اطلاعیه‌ای که توسط صندوق بین‌المللی اوکراین (صندوقی که توسط گروهی از کشورها از جمله انگلیس، نروژ، هلند، دانمارک و سوئد برای تهیه و ارسال تسلیحات به کی‌یف ایجاد شده است) صادر شد، مناقصه و درخواست پاسخ از سوی شرکت‌هایی که توانایی تولید موشک‌های دوربرد را دارا هستند، گنجانده شده بود.

وزارت دفاع انگلیس که مدیریت این صندوق را بر عهده دارد، از شرکت‌های تسلیحاتی که امکان تولید انواع موشک‌های دوربرد در طیف وزنی ۲۰ تا ۴۹۰ کیلوگرمی که قابلیت شلیک از زمین، دریا یا هوا را دارا هستند، خواست تا با این وزارتخانه ارتباط برقرار کنند.

در این مناقصه الزامات مطلوب دیگری از جمله احتمال رهگیری کم، قابلیت برنامه‌ریزی ماموریت و روش‌های نفوذ پدافند هوایی برای افزایش احتمال حمله موفق گنجانده شده است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر خود به آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره سیاست لندن در مورد تامین جت‌های جنگنده و موشک‌های دوربرد برای اوکراین از بیان جزئیات در این خصوص خودداری کرد اما گفت: این مهم است که پیوسته به دنبال یافتن راه‌هایی برای تقویت و تسریع حمایتی که از اوکراین می‌کنیم، باشیم.

وی تاکید کرد: اگر ما در گذشته چیزهایی را برای یک روز مبادا ذخیره کرده‌ایم، امروز همان روز مبادا است.

یک مقام انگلیسی در همین رابطه گفت که هنوز هیچ تصمیمی برای ارسال موشک‌هایی با قابلیت‌های مندرج در اطلاعیه مناقصه «صندوق بین‌المللی اوکراین» به کی‌یف گرفته نشده است.

به نوشته رویترز، روزنامه واشنگتن پست جزئیات این مناقصه تسلیحاتی را روز سه‌شنبه منتشر کرده بود.

انگلیس و دیگر کشورهای غربی تلاش خود را برای کمک نظامی به اوکراین در سال جاری افزایش داده‌اند.

لندن در ژانویه اعلام کرد که ۱۴ تانک جنگی خود به نام چلنجر ۲ را به اوکراین خواهد فرستاد و کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده و آلمان هم متعاقبا متعهد به تامین و ارسال تانک به کی‌یف شدند.

یوری ساک مشاور وزیر دفاع اوکراین به رویترز گفت: کی‌یف هیچ اطلاعات مشخصی در مورد تلاش انگلیس برای تامین موشک‌های دوربرد ندارد اما اوکراین ماه‌ها است که به طور مداوم از دولت‌های غربی درخواست تهیه تسلیحات دوربرد را دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما از اقدام انگلیس برای ایفای نقش رهبری تهیه و ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین استقبال می‌کنیم.

ساک افزود: انگلیس پیش از این هم با ارسال تانک‌های رزمی چلنجر ۲ این نقش را ایفا کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha