۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۱۵
کد خبرنگار: 2160
کد خبر: 85106773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۸ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گلستان پیش‌بینی شد

گرگان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: برگزاری ۸۸ برنامه در نقاط مختلف این استان در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌های سال جاری طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ساوری سه‌شنبه شب در این خصوص به خبرنگاران اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای یاد کردن از ظرفیت‌های فرهنگی‌ تاریخی استان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر و معرفی آنها است.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید میلادی از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) مبنی بر «موزه‌ها، پایداری و حال خوب»، تصریح کرد: در ایران اسلامی و از سوی وزارتخانه متبوع، به منظور برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود حوزه میراث‌ فرهنگی، شعار این هفته را «میراث‌فرهنگی، هویت ملی، نشاط اجتماعی» انتخاب کرده که از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف خواهیم بود.

وی بیان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیا بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان، برگزاری رویداد تخصصی «موزه‌ها، پایداری و حال خوب»، همایش معرفی قابوس‌نامه اثر کیکاووس بن اسکندر به منظور ثبت در میراث جهانی و برگزاری آیین پاسداشت ثبت جهانی سوزن‌دوزی ترکمن و جنگل‌های هیرکانی بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته در گلستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: آیین هزار اثر، هزار هویت، هزار میراث ماندگار استرآباد به روایت سیاحان، برگزاری همایش بزرگداشت میراث معنوی مشاهیر جرجان، برگزاری جشنواره غذاهای ثبت ملی استان و رونمایی از سامانه مکانی تحت وب قلمرو دیوار بزرگ گرگان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

وی افزود: از دیگر آیین‌های پیش‌بینی شده این هفته در گلستان نیز می‌توان به برگزاری نشست تخصصی دستاوردهای مرمت در میراث ملی شهر تاریخی استرآباد، برگزاری کارگاه بازآموزی راهنمایان گردشگری حوزه تاریخی-فرهنگی، نشست تخصصی با موضوع طب سنتی و نقش آن در توسعه گردشگری سلامت قلمرو دیوار بزرگ گرگان، کارگاه باستان‌شناسی تجربی همراه با سفالگری، نشست مرزبانی از هویت با محوریت شهر تاریخی استرآباد، افتتاح و برگزاری نمایشگاه اشیا فلزی بازگیر، برگزاری نمایشگاه و بازارچه میراث ناملموس صنایع‌دستی، برگزاری تور آشنایی با موزه میراث روستایی گلستان و بازدید علمی دانشجویان و کارشناسان میراث‌فرهنگی از جاذبه‌های استان اشاره کرد.

ساوری ادامه داد: در شهرستان‌های استان نیز برنامه‌هایی ویژه این هفته اجرا خواهد شد که پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث‌ فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم‌ نهاد از مهمترین این برنامه‌ها است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها و معرفی هرچه بیشتر هفته میراث‌ فرهنگی و موزه‌ها و اماکن تاریخی -‌ فرهنگی در این استان، زمینه‌های حفظ و احیای بیشتر مواریث تاریخی، فرهنگی و معنوی این استان فراهم شود.

نامگذاری هفت روز هفته میراث فرهنگی سال جاری (۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد) به ترتیب «موزه‌ها، پایداری، حال خوب»، «علوم میراثی، ریشه در تاریخ، رو به آینده»، «ثبت آثار و مفاخر، عملکرد ملی، راهبرد جهانی»، «میراث‌ فرهنگی، رسانه، دغدغه‌های مردمی»، «میراث طبیعی، تضمین حیات آینده»، «حفاظت از میراث‌ فرهنگی، مرزبانی از هویت» و نیز «میراث دفاع مقدس» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha