۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۴
کد خبر: 85106380
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حجم ذخیره آب سدهای خراسان رضوی همچنان کاهشی است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۴
کد خبر: 85106380
حجم ذخیره آب سدهای خراسان رضوی همچنان کاهشی است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره آب در سدهای استان با توجه به بارندگیهای اخیر کاهشی است و هم اینک تنها ۱۶ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد.

علیرضا طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد بود و با خشکسالی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی در سال آبی جاری از مهر ماه ۱۴۰۱ تا کنون ۹۳ میلی متر است که این میزان نسبت به سال آبی گذشته ۳۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۵ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: برای گذر از شرایط تنش آبی طرح های مختلفی در دست اجراست اما در کنار اجرای این طرحها مدیریت مصرف بسیار ضروری است.

طاهری افزود: چنانچه شهروندان همراهی لازم در مدیریت مصرف را داشته باشند، می توان از شرایط سخت تابستان با کمترین مشکل عبور کرد لذا باید از مصارف غیرضروری بیشتر از همیشه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: میزان کسری مخازن آب زیرزمینی در خراسان رضوی ۹۲۸ میلیون متر مکعب است و از ۳۷ دشت آبی استان، ۳۴ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha