۳۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی کجور مازندران رفع تصرف شد

ساری- ایرنا - رییس کل دادگستری مازندران از اعاده به وضع سابق و رفع تصرف از ۳۲ هزار متر مربع از اراضی بخش کجور شهرستان نوشهر خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری گفت: با حضور رییس حوزه قضایی کجور، نیروی انتظامی و مراجع ذیربط ۳۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی این بخش به وضع سابق بازگشت.

وی ادامه داد: در روستاهای پیچلو و دشت نظیر بخش کجور، سودجویان در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع با تفکیک اراضی در صدد قطعه بندی، دیوارکشی و تغییر کاربری غیر مجاز بودند که این زمین ها در راستای اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ در زمینی کشاورزی با دستور قضایی توسط اداره جهاد کشاورزی نوشهر آزادسازی شد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری همچنین اظهار کرد: وفق تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون منابع طبیعی و با صدور دستور قضایی، رفع تصرف از مساحت تقریبی ۱۵ هزار مترمربع از روستای هزار سم بخش کجور نیز توسط مأموران حفاظت واحد منابع طبیعی دوآب صورت گرفت.

وی در ادامه از اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع در روستای نیرس کجور که طی آن با قطع درختان و تفکیک به ۲۰ قطعه و دیوارکشی نسبت به تغییر کاربری غیر مجاز قرار اقدام شده بود، خبر داد.

رییس کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: تصرفات غیرقانونی در اراضی و منابع طبیعی و تغییرکاربری غیر مجاز، خط قرمز دستگاه قضایی استان است و هیچگونه مسامحه وکم کاری در زمینه حفظ اراضی ملی و حقوق بیت المال پذیرفته نخواهد بود.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha