۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85105916
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کدام طرف‌ها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نگرانند؟

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبر: 85105916
کدام طرف‌ها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نگرانند؟

تهران- ایرنا- پایگاه خبری «گلوبال تایمز» در گزارشی به رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اشاره کرده است و می نویسد این مساله یک خبر هیجان انگیز دیگر پس از سرگیری روابط ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه به شمار می آید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، چین نیز ضمن استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، این اقدام را به نفع کشورهای عربی و صلح و ثبات منطقه خواند و نقش خود در بازگشت دمشق به این اتحادیه را تشریح کرد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) در کنفرانسی خبری گفت: ما معتقدیم که این مساله به سود قدرت و اتحاد کشورهای عربی، توسعه و احیای جهان عرب، صلح و ثبات در خاورمیانه و منافع بلندمدت کشورهای عربی است. وی تاکید کرد که چین همواره خواستار اتحاد کشورهای عربی بوده و فعالانه از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد که پکن در این زمینه از طریق کانال‌های خودش با طرف‌های مختلف در تعامل بوده است.

وانگ ونبین گفت که چین تیمی به کشورهای عربی فرستاد در مذاکرات بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حضور داشته باشد. وی خاطرنشان کرد که چین بعنوان دوست سوریه و سایر کشورهای عربی از همبستگی اعراب استقبال و حمایت می‌کند و بطور خستگی‌ناپذیری به تلاش برای تحقق این هدف ادامه می‌دهد.

کدام طرف‌ها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نگرانند؟

به باور کارشناسان، رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب نشان دهنده آغاز یک مسیر درست به سوی یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه به شمار می آید. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از تعلیق ۱۲ ساله نماد اوج جدیدی از همبستگی و توسعه در میان کشورهای عربی به شمار می آید و زمینه رابرای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه فراهم می آورد.

بسیاری از تحلیلها دو دلیل عمده را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بر می شمارند. نخست اینکه وقوع زلزله بزرگی که اوایل فروردین ماه در مرز ترکیه و سوریه به وقوع پیوست، گامهای کشورهای عربی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک با سوریه را استوارتر ساخت. دوم اینکه عربستان و ایران که در بحران سوریه رویکرد مخالفت داشتند، تحت میانجیگری چین به آشتی تاریخی دست یافتند و این مساله انگیزه لازم برای برای تصمیم اتحادیه عرب در خصوص سوریه را فراهم کردند.

ماه گذشته، فرستاده ویژه دولت چین در موضوع خاورمیانه به سوریه سفر کرد و دیدگاه هایدر خصوص تلاش برای حل سیاسی مسئله سوریه و تسهیل بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرد.

««بشار اسد» رییس جمهوری سوریه و «جای جون» فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه، در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه جاری، روابط دو کشور و نقش پکن در منطقه را بررسی کردند.

اسد در این دیدار خاطرنشان کرد: مهمترین تغییر مثبتی طی سال‌های اخیر در جهان، نقش‌آفرینی چین است که در حالتی آرام و متعادل در حال افزایش بوده و در حال ارائه الگوی جدیدی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ، بویژه بر اساس اصل دستیابی به ثبات، صلح و سود برای همه است.

در طول ۱۲ سال گذشته، سوریه مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته است. در سال ۲۰۱۱، بحران سوریه در بحبوحه "بهار عربی" آغاز شد. در آن زمان، اتحادیه عرب عضویت سوریه را تحت فشار غرب به حال تعلیق درآورد. کم کم مداخلات نظامی و سیاسی اعمال شده از سوی نیروهای خارجی، وضعیت سوریه را بغرنج تر ساخت و عواقب فاجعه بار این مسائل تا به امروز ادامه داشته است.

در نهایت وزیران خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha