۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85105085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ازبکستان انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار می‌کند

تهران - ایرنا - شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در این کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه های ازبکستان، شوکت میرضیایف فرمان انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در این کشور را امضا کرد. در متن این قانون آمده است: «از زمان امضای این فرمان توسط رئیس جمهوری انتخابات طی دو ماه مطابق با این قانون برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، میرضیایف قانونی را امضا کرد که با تصمیم رئیس دولت، اجازه می دهد تا انتخابات زودهنگام انجام شود. این سند از لحظه انتشار آن لازم الاجرا شد. پیش از این، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ازبکستان تنها در صورتی مجاز بود که رئیس فعلی این کشور به مدت سه ماه قادر به انجام وظایف خود نباشد.

هفته گذشته نیز پیش‌نویس قانون اساسی ازبکستان مورد حمایت ۹۰.۲۱ درصدی از سوی شرکت کنندگان در همه پرسی قرار گرفت که بر اساس آن و با تصویب اصلاحات قانون اساسی، شوکت میرضیایف می تواند تا سال ۲۰۴۰ در قدرت باقی بماند.

اصلاحات قانون اساسی ازبکستان این فرصت را برای میرضیایف رئیس جمهور فعلی فراهم می کند تا دو بار دیگر به عنوان رئیس دولت انتخاب شود و اختیارات رئیس جمهور را گسترش دهد. در نسخه جدید این سند، تعهد دولت برای ارائه حداقل دستمزد، مسکن و مراقبت های پزشکی و همچنین دسترسی به اینترنت به شهروندان مشخص می شود. مجازات اعدام نیز ممنوع است.

قانون اساسی ازبکستان در سال ۱۹۹۲ تصویب شد و از آن زمان تاکنون ۱۵ بار اصلاح شده است. ۲۷ ماده دیگر به نسخه جدید این قانون اضافه شد و تعداد کل آنها از ۱۲۸ به ۱۵۵ افزایش یافت و با اصلاحات، قانون اساسی ۶۵ درصد آن به روز می شود.

در ژوئیه ۲۰۲۲، اعتراضات متعددی در نوکوس، پایتخت کاراکالپاکستان و اطراف آن اغاز شد. بر اساس آمار رسمی، ۲۱ نفر در جریان اعتراضات جان باختند، بیش از ۲۴۰ نفر مجروح و بیش از ۵۰۰ نفر بازداشت شدند. بعداً، مجلس مواد مربوط به وضعیت جمهوری خودمختار را از پیش نویس اصلاحات قانون اساسی مستثنی کرد. رئیس جمهور میرضیایف پیشنهاد کرد که حاکمیت خودمختاری قراقالپاکستان حفظ شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha