کشورهای تحت تحریم نباید برای واردات غذا و دارو با محدودیت روبه‌رو باشند

تهران - ایرنا - رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران، گفت: همه کشورهای جهان باید بتوانند محصولات و محموله‌های ضروری و بشردوستانه خود را تامین کنند و هیچ یک از جوامع برای تامین غذا و دارو حتی تحت رژیم‌های تحریمی نباید با محدودیت روبه‌رو باشند.

به گزارش ایرنا، «هشتم می» مصادف با ۱۸ اردیبهشت‌ به‌عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر شناخته می‌شود که در اصل ابتکار «ژان آنری دونان» دریافت‌کننده اولین جایزهٔ صلح نوبل بود و منجر به پایه‌گذاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جهان شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک انجمن (سازمان غیردولتی) انسان‌دوستانه است که در زمینه کمک‌های اولیه و پیشگیری از وقوع حوادث فعالیت می‌کند و به هنگام وقوع بحران‌ها به‌ویژه جنگ، تمام کشورهای جهان را از طریق ارائه خدمات آموزشی، درمانی و سایر خدمات مورد حمایت قرار می دهد.

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران به مناسبت یکصد و شصتمین سالروز تاسیس صلیب سرخ جهانی در خبرگزاری ایرنا حضور یافت و پس از دیدار با مدیرعامل این سازمان و بازدید از اتاق خبر به سئوالات خبرنگار حوزه هلال احمر ایرنا، پاسخ داد.

یوهانس بروئر درباره اهم اقدامات این کمیته، حمایت صلیب سرخ از ایران در زمان جنگ هشت ساله با عراق و نیز پشتیبانی این سازمان بشردوستانه از جمعیت امداد و نجات کشور به‌ویژه هلال‌احمر نکاتی را بیان کرد که بخش نخست این گفت و گو به شرح زیر است:

ایرنا: مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران به‌ویژه در دوران جنگ هشت ساله با عراق (به عنوان کشوری که همچنان با تبعات این واقعه دست و پنجه نرم می‌کند) را ذکر می‌کنید؟

یوهانس بروئر: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران از زمان جنگ ایران و عراق در ایران فعالیت می‌کرد؛ به عبارت دیگر فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مربوط به زمان جنگ (با عراق) است. بنابراین پیامدهای ناشی از این مخاصمه به عنوان رسالت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر باید دنبال شود.

از مهمترین فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران، ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه است. این کمیته با پیامدهای جنگ و مفقودین جنگ (ایران و عراق) نیز درگیر بوده و خانواده‌های مفقودین را مورد حمایت قرار می‌دهد؛ خانواده‌های متعددی همچنان در انتظار دریافت خبر از نزدیکان مفقودشده خود (در جنگ) هستند و این جمعیت هم باید توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پشتیبانی شوند.

مشارکت در زمینه آلودگی تسلیحاتی مناطق آلوده به مین و مهمات باقی‌مانده از جنگ نیز از دیگر فعالیت‌های مهم این کمیته محسوب می‌شود که از طریق اطلاع‌رسانی کافی در خصوص خطرات واقعه دنبال می‌شود.

کشورهای تحت تحریم نباید برای واردات غذا و دارو با محدودیت روبه‌رو باشند

این کمیته همچنین در واکنش بشردوستانه به بحران مهاجران افغانستان هم از جمعیت هلال‌احمر حمایت کرده و نجاتگران و امدادگران را در تامین نیازها؛ در مرزها و حتی فراتر از مرز پشتیبانی می‌کند.

در حقیقت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان یک مرکز لجستیکی از ایران برای حمایت از ماموریت‌های خود در کشورهای افغانستان و عراق هم استفاده کرده و پشتیبانی لجستیکی از عملیات‌ها را انجام می‌دهد.

ایرنا: رئیس جمعیت هلال‌احمر روز شنبه (١۶ اردیبهشت‌ماه ١۴٠٢) در نشستی خبری با اشاره با اصحاب رسانه گفته بود که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روند انجام برخی اقدامات هلال‌احمر را با دشواری روبه‌رو کرده است؛ برای نمونه، برخی از داروهای موردنیاز مردم به سهولت وارد کشور نشده و شماری از تجهیزات نظیر «بالگرد دید در شب» به دلیل وجود همین تحریم‌ها در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار نمی‌گیرد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان یک سازمان بشردوستانه در این زمینه چگونه می‌تواند هلال‌احمر ج. ا را حمایت کرده و تاثیر تحریم‌ها بر اقدامات امداد ونجات را کاهش دهد؟

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران: تمامی کشورهای جهان باید بتوانند محصولات و مهموله‌های ضروری و بشردوستانه خود را تامین کنند؛ به عبارت دیگر هیچ یک از جوامع برای تامین غذا و دارو (حتی تحت رژیم‌های تحریمی) نباید با محدودیت روبه‌رو باشند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران هم به‌عنوان یک سازمان غیرسیاسی که قواعد بشردوستانه را برای حمایت از اشخاص و گروه‌های مردمی ترویج می‌کند و جمعیت هلال‌احمر را حمایت می‌کند، اما در این زمینه دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول هم باید نظر دهند و حمایت‌گر باشند.

ایرنا: در رابطه با مناسبت «هشت می» و روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر توضیح دهید؟

«یوهانس بروئر» : امروز «هشت می» یکصدوشصتمین سالگرد تاسیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است و این مجموعه به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد بشردوستانه و بزرگ‌ترین خانواده بشردوست همراه با جمعیت هلال‌احمر ایران و نیز دیگر ارکان نهضت این روز را گرامی می‌دارد.

در حقیقت این مناسبت یک رویداد جهانی است که به‌مناسبت روز تولد «ژان آنری دونان» بنیان‌گذار نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و به‌صورت جهانی گرامی داشته می‌شود.

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در این روز یک برنامه ویژه تدارک دیده و مجموعه ما هم در این رویداد حضور داریم و جمعیت امداد ونجات همراهی خواهد کرد؛ همچنین در مقر مرکزی صلیب سرخ در سوییس (ژنو) هم رویداد مجزایی برگزار خواهد شد.

کشورهای تحت تحریم نباید برای واردات غذا و دارو با محدودیت روبه‌رو باشند

ایرنا: عمده‌ترین فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه خاورمیانه معطوف به کدام کشورها بوده و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این فرآیند کجاست؟

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران: مهمترین فعالیت‌های این کمیته به صورت عملیاتی اقدامات حیات‌بخش نظیر توزیع غذا در مناطق جنگ‌زده را شامل می‌شود؛ به عبارت دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان نهاد پیشرو منطقه متاثر از جنگ را حمایت می‌کند. در این زمینه می‌توان به‌عنوان استثنا از سوریه نام برد.

در سوریه به طور مشترک با جمعیت هلال‌احمر سوریه فعالیت می کنیم و در یمن نیز به‌عنوان نهاد پیشرو قلمداد می‌شویم؛ در این مناطق خدماتی همچون بازپیوند خانواده (کمک به خانواده‌های از هم جدا افتاده برای یافتن عزیزان مفقود شده) ارائه می‌شود؛ خدمات درمانی از جمله خدمات ضروری با شرکای محلی خود اعم از مقامات محلی و جمعیت‌های ملی انجام می‌شود و در کشور عراق کماکان با بقایا و پیامدهای جنگ دست و پنجه نرم می‌کنیم.

به طور کل ماهیت فعالیت‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد شد؛ اما در مجموع تمام تلاش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در راستای کاهش آلام و رنج‌های بشری و پیامدهای ناشی از مخاصمه است.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha