۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۸
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85104803
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

هلهله‌ای برای عطر بهار نارنج‌های گیلان

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۸
کد خبر: 85104803
هلهله‌ای برای عطر بهار نارنج‌های گیلان

رشت - ایرنا - عطر بهار نارنج کوچه باغ‌های گیلان فهرست آثار ملی را عطرین کرد اینک در دهه سوم اردیبهشت‌ماه هنگامه‌ای به شکرانه این موهبت عظیم در شرق گیلان روستای کومله لنگرود برپاشده تا مردم و گردشگران دمی به نشاط و تنفس در این عطر درنگ کنند و کارآفرینی وهویت بخشی از طریق این نعمت را به جشن بنشینند.

به گزارش ایرنا، گیلان بزمی برای جشن‌هایی است که عطر هرکدامشان به وسعت ایران می‌گسترد و هر بار بهانه‌ای برای سفر به این استان فراهم می‌آورد و این بار در ۲۱ اردیبهشت ماه گردشگران به لنگرود، شهر ماهی و مرکبات دعوت شدند تا جشن برداشت شکوفه‌های بهار نارنج از ۱۱ هزار و ۳۲۳ هکتار از باغات نارنج استان را در روستای کومله این شهرستان ساز کنند.

هلهله‌ای برای عطر بهار نارنج‌های گیلان


شکوفه‌های درختان نارنج را بهار نارنج گویند؛ بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک است، اما برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است. این شکوفه خوش عطر، سرشار از ویتامین های C و D است؛ آرامش اعصاب، روشن – مرطوب و نرم کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی، تازه کردن هوا، بهبود خواب و آنتی‌اکسیدان قوی برخی از فواید شکوفه‌های خوش عطر بهار نارنج است که در قالب انواع دمنوش و عرقیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.


جشنی برای ثبت ملی عطر بهار نارنج‌های گیلان

بیشترین شکوفه‌های بهار نارنج در شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و تالش تولید می‌شود و اینک مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اعلام ثبت ملی جشنواره بهارنارنج با شماره ۱۰۵۸ در فهرست ملی کشور بیان کرد: طی ۱۵ سال اخیر ۱۱۵ اثر ناملموس از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ولی جهانی بیان کرد: گیلان مملو از آئین‌هایی است که هر کدام قابلیت برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری را داراست همچنین برداشت هر یک از محصولات کشاورزی در روستاهای گیلان با آئین‌هایی همراه است که این موضوع ظرفیتی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بهره‌مندی از ظرفیت یادشده نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و تدوین نقشه راه علمی است، گفت: تاکنون ۲۰۰ جشنواره فرهنگی، کشاورزی، آداب و رسوم در کمیته فرهنگی این اداره‌کل به ثبت رسیده که در فصول مختلف سال در نقاط مختلف این استان برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: این جشنواره‌ها با هدف معرفی ظرفیت‌ها و شناساندن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در مناطق روستایی و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
جهانی با بیان اینکه این جشنواره‌ها و رویدادها می‌تواند موجب توسعه گردشگری و افزایش شور و نشاط اجتماعی شود، ادامه داد: جشنواره آلوچه در شهر رشت و همزمان در صومعه سرا و فومن جشنواره بهار نارنج، توت فرنگی، جشنواره چای املش، گلاب‌گیری در شفت، مراسم نکوداشت آئین کچ‌چینی (برداشت پیله تر ابریشم) و جشن ثبت جهانی ابریشم از مهم‌ترین رویدادهای اردیبهشت ماه در استان است.
وی اضافه کرد: آداب و سنن مرتبط با بهارنارنج در شهرستان لنگرود از قدمت دیرینه ای برخوردار است و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی خرده‌ فرهنگ‌های مرتبط با این محصول در آئین‌های سنتی مردم این منطقه و همچنین آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با جاذبه‌های مختلف گردشگری استان گیلان است.
جهانی تصریح کرد: در نظر داریم تا با تکیه بر رویدادهای متنوع زمینه رونق گردشگری و توسعه اقتصاد گردشگری استان را فراهم کنیم.

هلهله‌ای برای عطر بهار نارنج‌های گیلان

توسعه گردشگری روستایی با برپایی جشنواره ها در گیلان

روستا در فرهنگ ایرانی نماد زندگی و شاعرانگی است چنانکه زنده یاد عباس کیارستمی زلال ترین لحظه های انسانی را از دل روستاهای کشور بویژه گیلان برآورد و سهراب سپهری برای رسیدن به خلوت سرایش، قریه چنار و کویرهای کاشان را برمی گزیند تا خلق کند؛ دشت هایی چه فراخ! کوه هایی چه بلند! در گلستانه چه بوی علفی می آمد ...

دلمان می گیرد آن گاه که می شنویم آب کم است چرا که نیک می دانیم در پس این عبارت دهشتناک، سکوت رودها نهفته است و از پی آن آبادی و آبادانی که کم‌سو می شود اما هنوز گیلان به نسبت دیگر نقاط کشور نماد آبادانی است و روستاهایش خروش رودهاست و نمادش شالی، باران و آئین‌هایش بواسطه همین اقلیم گیراست و البته جاذب مردمان سرزمین های دور ...
چنانکه در جشن خرمنش - که آئینی است برای شکرگزاری - خوشه چینان، دیگر تنها نام اثر نقاشی مطرحی در جهان نخواهد بود و شالیکاران این سرزمین، خود در میان عطر خیس برنج، خالق واقعی خوشه چینان در زمین های شمالی می‌شوند بگونه‌ای که یکی از شیفتگان گردشگری روستایی وصف می کند؛ گردشگری روستایی تجربه ای نو و لذت بخش از کار و طبیعت است آن گاه که در تجربه ای نوین، کلاه حصیری بر سر می‌گذاری و با کفش‌های غرق گل با کشاورزان همگام می شوی ...

هلهله‌ای برای عطر بهار نارنج‌های گیلان

بنا به تعریف استادان گردشگری، گردشگری روستایی امروزه یکی از مردمی‌ترین اشکال گردشگری است و فعالیت‌ها و گونه‌های مختلف گردشگری در محیط‌های روستایی و پیرامون آنها که دربردارنده آثار مثبت و منفی برای محیط زیست روستا، انسان و طبیعت است، تعریف می شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان برپایی جشنواره ها را در راستای توسعه گردشگری روستایی عنوان می کند و می‌گوید: گردشگری روستایی بدلیل غنای فرهنگی روستاهای استان از آداب و سنن و مورد اقبال بودن آنها برای گردشگران یکی از ظرفیت های عظیم استان است و بر همین اساس جلسه ویژه‌ای بررسی موانع و مشکلات تسهیلات اشتغال روستایی برگزار شده است.
زهرا جهانی با بیان برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی این اداره کل برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار با احداث مجموعه‌های گردشگری تفریحی بویژه در روستاهای استان را بعنوان قطب تولید و توسعه اقتصادی قلمداد کرد.
وی، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای گردشگری و بوم‌گردی در روستاهای استان و تسریع در تکمیل و بهره برداری از آنها را از برنامه‌های معاونت سرمایه‌گذاری این اداره کل در سال جاری اعلام کرد.

سرمشقی از انواع سیاحت در گیلان

جوشش دیگ‌های سمنو در گیلان

تحقق ۱۰۰ درصدی تعهدات در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تهیه بسته‌های سرمایه گذاری، تدوین کتابچه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و تحقق ۱۰۰ درصدی تعهدات این اداره کل در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری نیز خبر داد.
جهانی افزود: با اجرای پروژه های گردشگری و ایجاد تأسیسات و واحدهای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی جدید یک هزار و ۱۳۷ نفر اشتغال ایجاد شده است که با توجه به تعهدات یک هزار و ۱۳۰ نفر اشتغال این اداره کل، نشان دهنده تحقق ۱۰۰درصدی تعهدات این اداره کل در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری در استان است.
وی اضافه کرد: صدور مجوزهای بی‌نام برای فرصت‌های ویژه سرمایه گذاری و اخذ استعلامات لازم از سایر دستگاه های اجرایی و همچنین تسهیل فرآیند سرمایه گذاری منجر به جذب و معرفی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری جدید از قبیل پروژه احداث هتل ۵ ستاره، واحدهای بومگردی، هتل آپارتمان، تبدیل خانه های تاریخی به بوتیک هتل و مجموعه های گردشگری و تفریحی، مرمت بیش از ۶۰ اثر تاریخی، ایجاد فروشگاه های صنایع دستی صدور پروانه بهره برداری برای هزاران نفر از هنر مندان صنایع دستی در سراسر استان شده است.

هلهله‌ای برای عطر بهار نارنج‌های گیلان

اگر چه گیلان را باید در چهار فصل و حظ جنگل و باران، برنج و شالی، رودهای خروشان و پامچال، زیستگاه قو و مرغابی، خروش روز و شب امواج دریا، جشن رنگ در لباس‌های محلی و رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن‌ها و آئین ها و هزاران جاذبه طرح به طرح جست اما این بار در شرق گیلان، لنگرود با همه جاده هایش درلا به لای درختان درهم تنیده پرتقال و نارنج هلهله‌ای برپاست؛ هلهله ای برای عطر بهار نارنج های گیلان.
گیلان ضیافتی برای جشن هایی است که عطر هرکدامشان به وسعت ایران می گسترد و هر بار بهانه ای برای پر رنگ تر شدن در لیست مقصد سفر گردشگران می شود و امروز پنجشنبه در دهه سوم اردیبهشت ماه کومله لنگرود، شهر ماهی و مرکبات در جشنی برای عطر بهار نارنج هایش در نهمین جشنواره بومی آئینی بهارنارنج میزبان گردشگران شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha