لاسجردی: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب «احیای قدرت» آن را به دنبال دارد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به معنای بازگشت صلح و ثبات آرامش است و یک فرصت جدید برای احیای قدرت در سوریه به حساب می آید.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با ایرنا در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بلافاصله پس از «سفر آیت الله رئیسی به سوریه» و پیامی که این موضوع میتواند به همراه داشته باشد، اظهار کرد: سوریه و اتحادیه عرب مدت‌ها است که با یکدیگر گفتگو دارند که سوریه به این اتحادیه برگردد و به جهت اینکه در میان کشورهای عربی، عمدتاً «عنصر عربیت» خیلی نکته مهمی است، بازگشت هر کشوری به جمع آنها می‌تواند به فرصت تنفس برای آنها منتهی شود.

وی تصریح‌ کرد: یعنی زمانی که یک کشوری مانند سوریه با همه این فشارها در این مدت به جهان عرب برگردد، هم روابطش اصلاح می‌شود و هم خود این بازگشت برای آن ملت و کشور مهم به حساب می آید.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: این بازگشت به «جهان عرب» ، راه بازگشت به خیلی از اتفاقات دیگر را فراهم می کند، لذا این بازگشت برای آنها بسیار موثر و کارآمد است.

لاسجردی با بیان اینکه نکته بسیار مهم در این موضوع مشروعیت‌بخشی است، افزود: عضویت در این سازمان‌ها، پیمان های ملی، مطنقه‌ای و بین‌المللی نشان دهنده‌ی «مشروعیت بخشی» به آن کشور، ملت و دولت است.

وی اظهارکرد: بعد از اینکه موضوع مشروعیت‌بخشی تثبیت شد، کشورها شروع می‌کنند به توسعه روابط و دادن امتیازات مختلف به آن کشور و من فکر می‌کنم با توجه به اینکه سوری‌ها یک دورانی مشکل «تروریسم» را داشتند و گرفتار «گروه‌های تکفیری» بودند، الان بازگشت آنها به اتحادیه عرب می‌تواند به تثبیت حکومت سوریه منجر شود.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: این موضوع هم می‌تواند «فرصت‌های اقتصادی» زیادی را به روی این کشور باز کند و هم اینکه می‌تواند تهدیدات را علیه سوریه کاهش دهد، به بیان دیگر در حالی که بسیاری از کشورهای عربی از تروریسم حمایت می‌کردند، خود این موضوع می‌تواند پتانسیل خصومت را در سوریه کم کند.

لاسجردی تاکید کرد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک فرصت جدید برای «احیای قدرت در سوریه» است.

وی در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه و متعاقب آن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پیامی که این موضوع میتواند به همراه داشته باشد، اظهارکرد : مدت‌ها است که هم دولت سوریه و هم هم‌پیمانان آن، تلاش می‌کنند که نشان دهند وضعیت سوریه در حال بازگشت به حالت عادی است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: زمانی که وضعیت کشور به حالت عادی برگردد یعنی روابط آن کشور با دیگران در حال بهبود است، فعالیت آن دولت مورد قبول جامعه است، کشورهای دیگر در این زمینه خیالشان راحت است و می توانند با آن کشور رابطه برقرار کنند.

لاسجردی افزود: خود این آرامش و ثبات به دولت سوریه کمک می‌کند تا بتواند برنامه‌ریزی کرده، ارتباط برقرار کند، «هزینه‌های سیاسی و امنیتی جامعه را کم کند» و از طرف دیگر امتیازات تجار، اقتصادی و بانکی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این بازگشت به اتحادیه عرب و کسب کرسی در آن اتحادیه، به معنای بازگشت صلح، ثبات و آرامش است و این موضوع هم برای دولت و ملت سوریه، کشورهای منطقه و البته ارتقاء جایگاه سوریه در منطقه موثر است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: چون سوری‌ها یک دهه تحت فشار گروه‌های تروریستی بودند و آن گروه‌ها از برخی از کشورهای منطقه تغذیه می کردند، این «رایزنی‌های دیپلماتیک» کمک می‌کند که تروریسم در منطقه منسوخ شود، «فشارهای تروریستی» کم شود و دولت‌هایی که از تروریست‌ها حمایت می‌کردند، دست از حمایت بردارند که این موضوع به صلح و ثبات در منطقه کمک می کند.

لاسجردی مطرح کرد: زمانی که وضع امنیتی منطقه خوب باشد، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری، توسعه روابط تجاری و البته ثبات اقتصادی در کشور فراهم می شود.

وی تاکید کرد: در مجموع فکر می‌کنم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و روند عادی سازی روابط با کشورهای منطقه در قالب سفرهایی که به سوریه انجام می‌شود، نشان می‌دهد که سوریه آماده بازگشت به زندگی عادی و دوران صلح و ثبات است.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد نقش «اقدامات دیپلماتیک ایران» در عادی سازی روابط سوریه با کشورهای عرب منطقه هم، گفت: بسیاری معتقد هستند که عادی سازی روابط با سوریه یکی از توابع «توافق تهران و ریاض» است که به نظرم تحلیل درستی است.

لاسجردی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که روابط ایران و عربستان اصلاح می‌شود، همه کشورهایی که در این روابط می‌توانند منتفع شوند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به طور حتم ایران و عربستان می‌توانند در فضای سوریه روابط مناسبی را هم برای خود و هم برای سوریه به وجود آورند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha