گوترش خواستار تلاش مضاعف برای دستیابی به صلح در کنگو شد

تهران- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و منطقه دریاچه‌های بزرگ شد.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا از خبرگزاری آناتولی، گوترش در سخنانی در اجلاس مربوط به کنگو و منطقه اطراف آن در بوژومبورا پایتخت تجاری بوروندی، بار دیگر تاکید کرد که هم گروه‌های مسلح داخلی و هم طرف های خارجی در کنگو باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

وی گفت: من کشورهای عضو اتحادیه‌های آفریقا، کنفرانس بین‌المللی منطقه دریاچه‌های بزرگ و جامعه توسعه آفریقای جنوبی را تشویق می‌کنم تلاش‌های خود را مضاعف کنند.

این نشست با حضور چندین رهبر منطقه‌ای برای بررسی پیشرفت‌ها و چالش‌ها در اجرای مکانیسم نظارت منطقه‌ای چارچوب صلح، امنیت و همکاری برای کنگو و منطقه که در سال ۲۰۱۳ در اتیوپی امضا شد، تشکیل شد.

گوترش افزود: امضای چارچوب این توافق در ۱۰ سال پیش امیدهای زیادی را ایجاد کرد.

وی گفت: این توافق نقطه عطفی بود که در آن کشورهای منطقه تعهدات مشخصی برای پایان دادن به چرخه‌های مکرر خشونت، به ویژه در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و ایجاد صلح و امنیت پایدار را پذیرا شدند اما متأسفانه، بحران کنونی نشان می‌دهد که ما هنوز راه طولانی در پیش داریم.

به گزارش آناتولی، در کنگو بیش از صد گروه مسلح کنگویی و خارجی وجود دارد. گروه‌هایی که متهم به ارتکاب نقض جدی حقوق بشر از جمله خشونت جنسی هستند که ثبات کل منطقه دریاچه‌های بزرگ را تهدید می‌کنند.

توافق چارچوب آدیس آبابا با هدف پایان دادن به خشونت‌های مکرر در کنگو و حل و فصل مناقشه، مقابله با بی ثباتی و ایجاد صلح پایدار در منطق، با حضور سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، کنفرانس بین المللی منطقه دریاچه‌های بزرگ و جامعه توسعه آفریقای جنوبی، منعقد شد. این سازمان‌ها به عنوان نهادهای ضامن عمل می‌کنند.

در این نشست، دبیرکل سازمان ملل متحد با درخواست از گروه‌های مسلح برای پیوستن به روند خلع سلاح و ادغام مجدد دولت کنگو، از رهبران سیاسی و جامعه کنگو خواست به سخنان نفرت انگیز و تحریک به خشونت پایان دهند.

فلیکس شیسکدی رئیس‌جمهور کنگو نیز با تکرار ادعاهایش مبنی بر متهم کردن رواندا به حمایت از گروه شورشی M۲۳ که با دولت او در شرق می‌جنگد، گفت: برخی از امضاکنندگان قرارداد، چارچوب توافق آدیس آبابا را نقض کرده‌اند.

رواندا که در این اجلاس ادوارد نگیرنته نخست وزیر خود را به عنوان نماینده اعزام کرده است، همواره این اتهام را رد کرده است. به گفته سازمان ملل از زمان احیای مجدد M۲۳ در آبان ۱۴۰۰، بیش از پانصد هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

اواریست ندایشیمیه رئیس جمهور بوروندی هم در این نشست خواستار خرد آفریقایی برای یافتن راه حل‌های آفریقایی برای مشکلات آفریقا شد.

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی، یووری موسوینی رئیس جمهور اوگاندا و موسا فاکی ماهامات رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از جمله دیگر سران حاضر در این نشست بودند که روز گذشته به پایان رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha