۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85104190
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آب سد سفیدرود گیلان ۱۸ اردیبهشت‌ماه رهاسازی می‌شود

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵
کد خبر: 85104190
آب سد سفیدرود گیلان ۱۸ اردیبهشت‌ماه رهاسازی می‌شود

رشت - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از رهاسازی آب سد سفیدرود در کانال‌های آبیاری شبکه سد از روز دوشنبه هیجدهم اردیبهشت‌ماه خبر داد.

وحید خرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارش‌های چند روز گذشته و پر شدن کانال‌های آبیاری و تعویق رهاسازی آب سد سفیدرود به منظور صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی آب برای شرایط پیش رو، شروع آب‌گذاری کانال‌ها از ۱۹ اردیبهشت‌ماه در کانال‌های تونل آب‌بر فومنات، گله‌رود (برای بخش سنگر) و کانال راست سد سنگر (برای مناطق شرقی استان) و از روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در کانال چپ سد سنگر (برای مناطق مرکزی استان شامل شهرستانهای. رشت و خمام) خواهد بود

وی اضافه کرد: بارش‌های اخیر و تعویق در زمان رهاسازی آب سد سفیدرود موجب صرفه جویی و ذخیره‌سازی حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب در این سد شد که ذخیره مناسبی برای ماههای آتی و گرم سال می‌باشد.

خرمی یادآور شد: مرحله اول آب‌گذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود برای نشاء برنج به مدت ۲ هفته به‌صورت پیوسته است و پس از آن نوبت‌بندی آب به‌صورت هشت روز وصل و چهار روز قطع ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی بر اساس توصیه های متولیان امر توصیه کرد: کشاورزان گیلانی ضمن رعایت تقویم زراعی و توصیه‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس تقویم زراعی نسبت به نشاء برنج در مرحله اول آب‌گذاری اقدام کنند.

وی همچنین با توجه به رهاسازی آب سد  برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی به هم‌استانی ها، مسافران و پیمانکاران فعال در بستر رودخانه سفید رود هشدار داد: از تردد و استقرار در بستر و حریم رودخانه ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی خودداری کنند.  

وی تاکید کرد:تمامی شرکت‌های فعال در بستر رودخانه سفیدرود نسبت به خارج کردن ادوات و تجهیزات خود اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

با رهاسازی آب سد سفید رود و آبگذاری کانال ها شماری از شهروندان و گردشگران برای شنا و ماهیگیری در کنار رودخانه ها  و کانال های آبیاری مستقر می شوند که به طور معمول هرساله به‌دلیل شدت جریان آب غرق شدن افرادی را در پی داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha