۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85104094
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

گره‌گشایی مشکل کم‌آبی قزوین با از سرگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام

قزوین - ایرنا - قزوین همانند بسیاری از استان های کشور طی سال های گذشته تاکنون به دلیل خشکسالی ها با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم کرده است با این حال اجرای مصوبات سفر رییس جمهور و تکمیل طرح های نیمه تمام در حوزه آب بخش زیادی از مشکلات و تنش های آبی این استان را مرتفع می سازد.

به گزارش ایرنا، آب از ابتدا تاکنون به عنوان یک نیاز حیاتی برای بشر به شمار می رفته است، در گذشته دسترسی به آب از طریق رودخانه ها، برداشت از آب های سطحی و یا با حفر چاه ها انجام می شد اما با افزایش جمعیت شهرها و صنعتی شدن امور، علاوه بر این روش ها، انتقال و تامین آب با شیوه های جدید از جمله ساخت سدها و لوله کشی و نصب مخازن نیز در دستور کار قرار گرفت.

در دنیای امروز دولت ها هزینه های قابل توجهی را در زمینه تامین و انتقال آب متحمل می شوند تا آب شرب پایدار و بهداشتی را در اختیار شهروندان خود قرار دهند، در میهن اسلامی ما نیز پس از پیروزی انقلاب خدمات رسانی زیادی در این حوزه انجام شده و با این وجود رشد جمعیت و ضرورت تامین نیازهای آبی شهروندان، ارتقای سطح بهداشت، انتظارات جامعه و ضرورت اجرای طرح های فاضلاب موجب شده تا همچنان پروژه های آبرسانی و تامین و انتقال آب زیادی در سطح کشور داشته باشیم.

پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم چندین پروژه نیمه کاره و معطل در این حوزه وجود داشت که با وجود وعده های چندین باره برای به سرانجام رساندن آنها، کاری برای تکمیل شان صورت نگرفته بود اما دولت سیزدهم تکمیل آنها را جزو اولویت های خود قرار داد و در همین راستا، در جریان سفر اردیبهشت ماه سال گذشته رییس جمهور به قزوین مصوبات کلیدی و راهگشایی در حوزه آب برای این استان به تصویب رسید.

از جمله مهمترین این مصوبات باید به تکمیل پروژه بزرگ آبرسانی آبیک از سد طالقان اشاره کرد که تابستان سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت تا به انتظار طولانی مدت مردم این شهرستان برای داشتن آب شرب باکیفیت و پایدار پاسخ داده شود.

در این گزارش از زبان مسوولان استانی به مصوبات و آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات و اجرای طرح های حوزه آب در استان قزوین پرداخته شده است.

گره‌گشایی مشکل کم‌آبی قزوین با از سرگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام

۱۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های حوزه آب قزوین در نظر گرفته شده است

مصوبات سفر رییس جمهور و تعیین اعتبارات برای تکمیل طرح های حوزه آب بدون شک موجب از سرگیری اجرای طرح های معطل و تسریع در تکمیل و بهره برداری آنها می شود.

مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این رابطه اظهار کرد: یک هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های حوزه آب در قزوین از محل مصوبات سفر رییس جمهور در نظر گرفته شده که البته این رقم به جز اعتبارات حوزه آب و خاک بخش کشاورزی است.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر نیز برای حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده که بخش قابل توجهی از آن به حوزه آب و خاک اختصاص دارد.

این مسوول با بیان اینکه تکمیل طرح های شبکه و تصفیه خانه فاضلاب از نیازهای اولویت دار شهروندان در برخی شهرهای استان قزوین محسوب می شود، تصریح کرد: اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ و منابع عمومی برای تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۵۰ میلیارد تومان از محل بازچرخانی پساب فاضلاب نیز از مهمترین مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین در حوزه آب به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع های اولویت دار آبرسانی روستایی و تک روستایی به ترتیب ۱۹۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو، ۵۰ میلیارد تومان از سوی استان و ۱۰ میلیارد از محل مسوولیت اجتماعی وزارت نفت و همچنین اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه آبیاری نهب که به ترتیب شامل ۱۰۰ میلیارد از سازمان برنامه و بودجه، ۱۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق پیشرفت و عدالت و ۵۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات وزارت نیرو تامین خواهد شد از دیگر مصوبات مهم این سفر در حوزه آب استان قزوین است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد بالاخانلو در بویین زهرا، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد نهب و همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از شرق قزوین به عنوان دیگر مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین در حوزه آب به شمار می رود.

به گفته این مسوول، در جریان سفر رییس جمهور همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای آبرسانی و بازسازی تاسیسات آب شرب محمدیه و مهرگان مصوب شد که انتظارات مردم این شهر تازه تاسیس در حوزه تامین آب شرب پایدار و با کیفیت را پاسخ می دهد.

رجحانی اضافه کرد: اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای تغذیه مصنوعی شهرستان تاکستان و ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای کانال انتقال آب و مخزن روستای آقابابا به همراه تسریع در بررسی و صدور مجوز ماده ۲۳ برای احداث سدهای بورمانک، بهگانه رود، بهجت آباد باراجین و ایجاد بازار آب قزوین از محل سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو را نیز باید در ردیف دیگر مصوبات حوزه آب سفر رییس جمهور به قزوین دانست.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب اراضی باغ عمران در اقبالیه از درخواست های مهم شهروندان این شهر بود که در جریان سفر رییس جمهور به آن جامه عمل پوشانده شد، افزود: در همین راستا ۸۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به اراضی باغ عمران اقبالیه از سوی سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات تنش آبی و همچنین وزارت نیرو تامین می شود.

گره‌گشایی مشکل کم‌آبی قزوین با از سرگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام

فعال شدن پروژه های راهبردی حوزه آب قزوین با مصوبات سفر رییس جمهور

سفر رییس جمهور از سرگیری اجرای طرح های مهم و راهبردی حوزه آب در استان قزوین را با خود به دنبال داشت.

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در این رابطه گفت: یکی از پروژه های مهم مصوب در سفر رییس جمهور به قزوین، تکمیل سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا بود که برای آن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

این مسوول ادامه داد: تاکنون برای این پروژه ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده و پیشرفت فیزیکی آن نیز به بالای ۷۵ درصد رسیده است.

ستوده یادآور شد: از دیگر پروژه های مهم مصوب در سفر رییس جمهور به استان قزوین می توان به تکمیل سد نهب در شهرستان تاکستان اشاره کرد که برای آن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شد.

وی با بیان اینکه اجرای سد نهب هم اکنون دارای ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی است، اظهار کرد: تاکنون ۱۱۴ میلیارد تومان از اعتبارات در نظر گرفته برای تکمیل این پروژه تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین خاطرنشان کرد: تکمیل شبکه آبیاری سد نهب تاکستان از دیگر طرح های مهم آبی استان به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در جریان سفر رییس جمهور به قزوین مصوب شد.

به گفته وی، برای اجرای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون ۴۶ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین، میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه حوزه آب را نیز ۵۳ درصد عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به بهره برداری از فاز اول آبرسانی از سد طالقان به قزوین، گفت: سال گذشته با تخصیص اعتبارات لازم از محل مصوبات سفر رییس جمهور شاهد تکمیل پروژه آبرسانی به آبیک از سد طالقان بودیم که می توان از آن به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی کشور یاد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha