۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۷
کد خبر: 85104089
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس دانشگاه اراک: اجرای طرح‌های استارتاپی تسهیل‌گر چالش‌های زیست محیطی است

اراک - ایرنا - رئیس دانشگاه اراک گفت: نگاه استارتاپی به محیط زیست و اجرای طرح‌های مختلف در این زمینه، تسهیل‌گر چالش‌های زیست‌محیطی است و حل مسایل پیچیده را آسان می‌کند.

به گزارش ایرنا، «مجتبی ذوالفقاری» روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: تحولات تکنولوژی در عصر کنونی شتاب قابل توجهی گرفته که باید با یک برنامه‌ریزی مدون از این ظرفیت و فرصت، بیشترین بهره‌گیری را کرد، در غیر اینصورت نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ورود هوش مصنوعی در دنیای مدرن، عنوان کرد: ورود نرم‌افزار هوش مصنوعی در زندگی، تغییرات چشمگیری در تمام حوزه‌ها ایجاد می‌کند که نیاز است در این راستا با راه‌اندازی پویش‌های مختلف، سطح آگاهی در جامعه افزایش یابد.

رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: نگاه اکوسیستم به مسایل به‌ویژه در محیط زیست می‌تواند، توسعه پایدار و اشتغال را به همراه داشته باشد.

ذوالفقاری اظهار کرد: نگاه استارتاپی با حکمرانی مرتبط است چرا که حکومت‌ها وظیفه نظارت، حمایت، حفاظت و راهبری را برعهده دارند و فعالیت استارتاپ‌ها به صورت گروهی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه محیط زیست و آلایندگی هوا نیز چنانچه انجام فعالیت‌ها با نگاه استارتاپی باشد و منجر به کاهش آلودگی هوا نشود، باید این مهم را مطالبه کرد.

رئیس دانشگاه اراک افزود: در عصر کنونی، چاره‌ای جز نگاه نوآورانه، تخصصی محور، چابک و نتیجه‌گرا به موضوعات نیست و این تحول و تغییر نگرش در دانشگاه‌ها نیز باید مدنظر ویژه قرار گیرد.

ذوالفقاری بیان کرد: باید به سمت دانشگاه‌های جامع، قوی و قدرتمند گام برداشت و نگاه جامع و اکوسیستمی در طراحی صنعت و فناوری نیز لحاظ شود، چرا که جزئی‌نگری، ضربات مهلکی به مسایل می‌زند که اکنون نتایج آن در جامعه ملموس است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک نیز در این نشست با اشاره به تبیین ابعاد مختلف رویداد استارتاپی در این دانشگاه گفت: هدف از برگزاری این رویداد استارتاپی، رشد مخاطب و القای این تفکر به دانشجو و مخاطب است تا بدون اکتفا به شغل دولتی، کسب و کاری در حوزه محیط زیست ایجاد کنند که درآمدزایی بالایی داشته باشند.

«حامد صفی خانی» تاکید کرد: رفع مشکلات زیست محیطی نیازمند ارایه راهکارهای ویژه از سوی مسئولان امر است.

وی اظهار کرد: فناوری‌های نوین هوشمندسازی در محیط زیست، رسانه، آموزش و فرهنگ‌سازی در محیط زیست، پایش کنترل و کاهش آلودگی آب، هوا و خاک، تنوع زیستی اکوتوریسم و گردشگری پایدار، مدیریت پسماند و پساب، سلامت و محیط زیست از اولویت‌های اجرای این رویداد است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک ادامه داد: پیش رویداد نخست، معرفی خود رویداد در ۱۹ اردیبهشت ماه جاری، پیش رویداد دوم ارایه چالش‌ها در ۲۴ اردیبهشت، بوت کمپ متمرکز آموزشی ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه جاری و آیین اختتامیه و ارایه تیم‌ها، هفتم خردادماه است که به سه نفر از برندگان جوایز نقدی اهدا می‌شود.

صفی‌خانی عنوان کرد: از دیگر مزایای این طرح، استقرار در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه اراک، استقرار در مرکز پارک علم و فناوری و ارایه گواهینامه آموزشی است.

وی گفت: سلسله نشست‌های آموزشی با هدف تزریق مطالب به دانشجویان نیز پیش‌بینی شده است که در ۲ هفته آتی با ارایه آموزش‌ها، دانشجویان مفاهیم را دریافت و ایده‌های مختلف را پرورش می‌دهند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک افزود: این رویداد استارتاپی تنها مختص دانشجویان گروه محیط زیست نیست و تاکید می‌شود با هدف رفع معضلات محیط زیست، در تمام گروه‌ها مورد توجه قرار گیرد، چرا که ایجاد کسب و کار و درآمدزایی برای تمام گروه‌های آموزشی، هدفگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: متاسفانه جهش‌های مورد نظر در مباحث زیست محیطی رخ نداده و امید است با این رویداد استارتاپی، اتفاقات مثبتی در این راستا ایجاد شود.

«یوسف یوسفی» افزود: قوانین مناسبی در حوزه محیط زیست، کنوانسیون‌ها، برنامه و بودجه و سیاست‌های کلی نظام تدوین شده و چنانچه در این حوزه عملکرد خوبی صورت نگیرد، مدیریت‌ها اصولی نیست و نیاز به تغییر رویکرد در این حوزه به ویژه میان دانشجویان است و برگزاری این نشست‌ها مصداق این مهم است.

وی با بیان اینکه از پسماند به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود، گفت: آمار پسماند روزانه ۳۵۰ تن در روز بود اما اکنون به ۲۵۰ تن در روز کاهش یافته و این کاهش به دلیل جمع‌آوری آنها توسط افراد است.

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: هدف از برگزاری این رویداد این است که دانشجویان کارآفرینی کنند و امید و اشتیاق برای جامعه هدف ایجاد شود.

«محمدعلی داستان» تاکید کرد: برگزاری این رویداد تنها مختص دانشگاه اراک نیست و پارک در تمام دانشگاه‌ها، این رویداد را برپا کرده است و رویداد استارتاپی دانشگاه اراک با محوریت محیط زیست است.

وی افزود: باید این مهم مدنظر ویژه باشد که دانشجویان مسیر را فرا گیرند که در تمام حوزه‌ها نوآوری و ایده‌پروری کنند.

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی ادامه داد: برای این رویدادها، پنجاه میلیون ریال حمایت بلاعوض و تا سه میلیارد ریال نیز وام با تنفس سه ساله پرداخت می‌شود.

داستان خاطرنشان کرد: چنانچه صاحبان برندگان این رویدادهای استارتاپی، سرمایه اولیه نداشته باشند، پارک حمایت‌های ویژه‌ای در این راستا دارد، چرا که در صدد است زنجیره نوآوری و فناورانه کامل در استان را با جدیت بیشتری تکمیل و استمرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha