۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85104077
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

رکود اقتصادی آمریکا در سال جاری

تهران- ایرنا- وارِن بافِت (Warren Buffett، سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوِی) در جلسه سالانه سهامداران شرکت برکشایر هاتاوِی در روز شنبه، ضمن ترسیم چشم‌اندازی منفی برای اقتصاد آمریکا، هشدار داد که دوران کسب درآمد آسان به سر آمده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه بیزنس اینسایدر، وارِن بافِت در جلسه سالانه سهامداران برکشایر هاتاوی اظهار کرد که منتظر رکود اقتصادی در سال جاری است و پیش‌بینی کرد که بیشتر شغل‌ها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، درآمد کمتری را گزارش خواهند کرد.

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در تلاش برای مهار تورم تاریخی، در ۱۴ ماه، نرخ بهره را از صفر به ۵ درصد در افزایش داد.

نرخ‌های بالاتر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش هزینه‌های استقراض می‌شود، به این معنی که معمولاً تقاضا و قیمت دارایی‌ها را کاهش و خطر رکود را افزایش می‌دهند.

ضمن اینکه، نرخ‌های بالاتر با کاهش ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، فشار زیادی بر بانک‌ها وارد کرده و باعث شده است سپرده‌گذاران پول خود را به صورت ‌جمعی برداشت کنند و به جای آن در اوراق قرضه با بازده بالاتر و صندوق‌های بازار پول سرمایه‌گذاری کنند.

این عوامل به آشفتگی بانکی فعلی دامن زده است. بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنچر در ماه مارس ورشکسته شدند و شرکت خدمات مالی جِی‌پی‌مورگان به‌تازگی بانک فِرست‌ریپابلیک را تصاحب کرده است.

بحران بانکی آمریکا این نگرانی را ایجاد کرده است که بانک‌ها در تلاش برای تقویت منابع مالی خود و آماده‌ شدن در برابر هجوم احتمالی مشتریان برای خروج سپرده‌ها در آینده، از وام‌دهی خودداری کنند و در نتیجه باعث بحران اعتباری شوند و اقتصاد را به رکود بکشانند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha