نشست روسای دانشگاه‌ها در شیراز/بررسی آیین‌نامه پژوهانه اساتید و تعاملات بین‌المللی

تهران- ایرنا- رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) ضمن ارائه برنامه‌های اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز (۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت) گفت: دو آیین‌نامه پژوهانه اعضای هیات علمی و تعاملات علمی بین‌المللی در این اجلاس بررسی و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید احمد فاضل‌زاده امروز (یکشنبه) در نشست خبری حضوری و برخط در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در شیراز گفت: این اجلاس در هر فصل یکبار در کشور برگزار می‌شود. تاکنون در شهر شیراز برگزار نشده بود. ۳۰۰ مهمان از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در این اجلاس شرکت خواهند کرد و چند نفر از اعضای هیات دولت به این اجلاس دعوت شده‌اند.

وی درباره ماموریت‌ها و وظایف موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام توضیح داد: ما از سال ۱۳۸۷ علاوه بر رصد و پایش حوزه‌های علم و فناوری در کشور، وضعیت جایگاه و رصد موسسه‌های جهان اسلام را بررسی می‌کنیم. روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از نزدیک از این مجموعه بازدید می‌کنند.

رییس موسسه با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ گفت: جامعه علم و فناوری در کشور در تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، نقش دارد و بر همین اساس تقویت و افزایش تولید علم و فناوری در زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان مجموعه وزارت علوم و وزارت‌خانه‌های دیگر مانند وزارت بهداشت و حوزه‌های مختلف بتوانند این قسمت را هم دنبال کنند.

نشست روسای دانشگاه‌ها در شیراز/بررسی آیین‌نامه پژوهانه اساتید و تعاملات بین‌المللی

سیداحمد فاضل‌زده همچنین در مورد برنامه‌های اجلاس و سخنرانان آن در مراسم افتتاحیه نیز اظهار داشت: آیت الله لطف‌الله دژاکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس سخنرانان افتتاحیه هستند. همچنین محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم سخنرانی می‌کند.

وی ادامه داد: مهمانان این اجلاس به مرور و از شامگاه سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) وارد این شهر می‌شوند. همزمان با افتتاحیه مراسم گشایش نمایشگاه فناوری در پارک علم و فناوری شیراز را برای عرضه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. بازید از دانشگاه هنر شیراز نیز عصر روز پنجشنبه انجام می‌شود.

همچنین در این اجلاس از درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) رونمایی خواهد شد.

نشست روسای دانشگاه‌ها در شیراز/بررسی آیین‌نامه پژوهانه اساتید و تعاملات بین‌المللی

بررسی آیین‌نامه پژوهانه اعضای هیات علمی و تعاملات بین‌المللی

فاضل‌زاده از برگزاری میزگردی فرهنگی در این همایش خبر داد و گفت: یک سخنران ویژ هم داریم که هنوز معلوم نشده است و محمدرضا مردانی رئیس بسیج اساتید کشور نیز در این نشست سخنرانی دارند.

وی افزود: در نشست‌های بعدازظهر پنجشنبه آیین‌نامه‌های تعاملات علمی و بین‌المللی و شیوه اعطای پژوهانه به اعضای هیات علمی را بررسی می‌کنیم؛ زیرا وزارت علوم و وزارت بهداشت به شکل هیات امنایی اداره می‌شوند و برای انجام کارهای مختلف باید آیین‌نامه‌هایی مصوب شود.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری همچنین افزود: مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز در بخشی از مراسم آیین تقدیر از روسای برگزیده دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برتر را برگزار می‌کند. در مجموعه وزارت علوم حدود ۱۲۰ مجموعه دانشگاهی، ۴۰ پارک علم و فناوری و ۳۰ پژوهشگاه و در مجموع ۱۸۰ مرکز داریم که این مراکز از سال گذشته ارزیابی شدند و مراکزی که بر اساس شاخص‌ها نسبت به بقیه بهتر بودند، در این مراسم اختتامیه تقدیر می‌شوند.

وی در مورد برنامه‌های اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، گفت: در روز نخست اجلاس بخشی از سامانه سکوهای علم و فناوری کشور افتتاح می‌شود که یک بخش آن پیش از این افتتاح شده بود.

رئیس پایگاه موسسه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در این اجلاس چند نشست و جلسه موازی در مورد تالیف کتب درسی دانشگاه‌ها، فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری و مسائل مرتبط با کنکور ارائه خواهد شد. همچنین بخشی از برنامه نیز در مورد آیین‌نامه‌ها خواهد بود.

فاصل‌زاده با اشاره به توزیع کتاب آنچه باید در مورد فعالیت‌ها و خدمات ISC بدانیم در این اجلاس، ادامه داد: در روز دوم اجلاس چند سخنران ویژه از جمله دکتر مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاه خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha