۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 85103586
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یک بازیگر و کارگردان : شیراز نیازمند پردیس تئاتر است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 85103586
یک بازیگر و کارگردان : شیراز نیازمند پردیس تئاتر است

شیراز-ایرنا-یک بازیگر و کارگردان با اعتقاد به اینکه شهر شیراز نیاز به پردیس تئاتر دارد و ساخت یک پردیس مجهز همت مسئولان را می‌طلبد، گفت: مجتمع‌ها و مراکز تجاری شیراز باید به سالن‌هایی برای فعالیت‌های هنری تجهیز شوند تا بتوانند در کنار فضای تجاری خدمات فرهنگی نیز ارائه دهند. 

اصغر گروسی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مراکز تجاری بزرگی که در گوشه گوشه شهر شیراز ساخته می‌شوند باید خدمات فرهنگی هم ارائه دهند؛ اگر در این مجتمع‌های بزرگ تجاری سالن‌هایی برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی ساخته شود شاهد رونق هنرهای نمایشی و بازخورد خوبی از فعالیت‌های هنرمندان فارس در این عرصه خواهیم بود؛ با فراهم شدن این شرایط، تئاتر فارس درخشش بی‌نظیری را تجربه می‌کند و حتی می‌تواند رکوردهای جدیدی را از آن خود کند.

مستهلک شدن زیرساخت‌های تئاتر

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: زیرساخت‌ها و سالن‌های تئاتر فارس از جمله سالن‌ استاد هودی و استاد لایق مستهلک شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند. البته سالن استاد لایق در زمان برگزاری جشنواره منطقه‌ای در سال گذشته نوسازی شد اما این اقدام کافی نیست و تئاتر فارس نیاز به سالن جدید دارد.

گروسی اضافه کرد: شهر شیراز از چهار دانشکده تئاتر بهره می‌برد و قطعا هنرجویان این رشته نیاز به ایجاد زیرساخت و تجهیزات کافی دارند. لذا مسئولان باید تدابیر لازم برای ساخت سالنی جدید در شیراز اتخاذ کنند.

شبی هفت میلیون تومان برای اجرای نمایش

وی یادآور شد: البته شهر شیراز از سالن‌های خصوصی که از امکانات لازم برای اجرای تئاتر برخوردار هستند بهره می‌برد اما این سالن‌ها برای اجرای نمایش شبی حدود هفت میلیون تومان دریافت می‌کنند. این در حالیست که پرداخت این هزینه از توان هنرمندان خارج است.

گروسی با بیان اینکه استان فارس پیشینه درخشانی در عرصه هنرهای نمایشی دارد، گفت: استان فارس از دیرباز تاکنون جایگاه مطلوبی در عرصه تئاتر داشته و دارد و هر سال یک نمایش را برای حضور در جشنواره فجر آماده می‌کرد اما جای تأسف داشت که این استان پهناور در طول این سال‌ها موفق به کسب مقام در این جشنواره نشد.

وی عنوان کرد: این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه شیوع بیماری کرونا نیز ضربه مهلک دیگری را به هنرهای نمایشی وارد کرد. البته در دوران کرونا شاهد اجرای نمایش‌های خیابانی در شهر بودیم اما این اتفاق هم معضل دیگری بود که گریبان تئاتر فارس را گرفت‌.

رونق دوباره تئاتر فارس و موفقیت بی‌سابقه این استان در جشنواره فجر

گروسی اظهار داشت: با اینکه در دوران کرونا شرایط دشوارتری برای فعالیت در عرصه تئاتر ایجاد شده بود اما شیوع این بیماری باعث شد هنرمندان فعال در این عرصه گروه‌های کوچک‌تری تشکیل بدهند و فعالیت‌های خود را در این گروه‌ها با تعداد افراد محدودتری ادامه دهند.

وی افزود: با حمایت مسئولان و تلاش هنرمندان شاهد این اتفاق خوب بودیم که پس از دو دهه، سال ۱۴۰۱ تئاتر فارس رونق گرفت. به گونه‌ای که در این سال استان فارس موفقیت بی‌سابقه‌ای در جشنواره فجر به دست آورد و تمام جوایز اصلی در این جشنواره به استان فارس رسید.

این هنرمند گفت: این اتفاق خوب را باید به فال نیک بگیریم. البته این تلاش باید ادامه یابد چراکه هم‌اکنون هنرمندان فارس وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارند؛ آنها باید این جایگاه را حفظ کنند و اتفاقات بی‌نظیری را رقم بزنند.

وی ادامه داد: اگر فعالان و متولیان تئاتر کشور تا سالهای گذشته روی فارس حساب باز نمی‌کردند اما از حالا تمام تلاش خود را برای رقابت با هنرمندان این استان به کار می‌گیرند.

تئاتر، بدون حمایت دولت هنری شکست خورده است

گروسی با اعتقاد به اینکه تئاتر، بدون حمایت دولت هنری شکست خورده است، گفت: این هنر نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و امکانات لازم از جمله سالن، تجهیزات نورپردازی و دکور است. این زیرساخت‌ها را تنها با حمایت مسئولان می‌توان ایجاد کرد و در اختیار هنرمندان قرار داد؛ امیدوارم در سایه حمایت مسئولان شاهد درخشیدن بیش از پیش هنرمندان فارس در این عرصه باشیم.

ضرورت ممانعت از کوچ هنرمندان از فارس

وی با اشاره به کوچ هنرمندان فارس از این استان برای ادامه فعالیت‌هایشان در عرصه تئاتر گفت: فارس از هنرمندان توانمندی در این عرصه بهره می‌برد اما متاسفانه هنرمندان فارس وقتی از ادامه فعالیت‌هایشان در هنرهای نمایشی ناامید می‌شوند معمولا تصمیم می‌گیرند که به تهران کوچ کنند. به اعتقاد من این تصمیم درستی نیست. آنها می‌توانند در شهر خودشان پیشرفت بهتر و بیشتری داشته باشند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر اظهار داشت: من اهل شیراز نیستم اما حدود هشت سال است که در شیراز زندگی می‌کنم. از اواخر سال ۹۳ بود که برای سکونت به شیراز آمدم و از همان زمان این شهر را شهر خودم دانستم و برای اعتلای هنر در شهر شیراز و استان فارس تلاش بسیاری کرده‌ام. امیدوارم با اهتمام و تلاش هنرمندان این استان و در سایه حمایت مسئولان شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه تئاتر فارس در کشور باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha