گزارش خشکسالی استان اردبیل به دولت و مجلس ارائه می‌شود

اردبیل-ایرنا- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: گزارش خشکسالی استان اردبیل را به دولت و مجلس ارائه می کنیم و امیدواریم با کمک دستگاه های، مسئول زمینه برای جبران خسارت کشاورزان فراهم شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید و بررسی خسارت های خشکسالی به اراضی شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی امسال مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده و در اراضی که سال گذشته دست‌کم چهار تا پنج تن محصول برداشت می شد، ۱۰۰ درصد محصول از بین رفته است.

وی با بیان اینکه استان های اردبیل و گلستان بیشترین خسارت را از خشکسالی های امسال داشتند،گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی، بانک کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی، مقامات و مسئولین استانی شرایط ایجاد کنیم که بخشی از خسارت کشاورزان جبران شود و شرایط برای کشت سال زراعی آینده فراهم شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گزارش بازدید امروز را هم به کمیسیون کشاورزی مجلس و هم دولت ارائه خواهیم کرد تا بتوانیم زمینه را برای جبران خسارت کشاورزان فراهم کنیم.

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه این بازدید اظهار کرد: از ۹۰ هزار هکتار اراضی دیم بیله سوار در شمال استان اردبیل حتی یک هکتار قابل برداشت نیست و مردم هم از جهت دام و هم زراعت خسارت گسترده دیده اند.

وی اضافه کرد: اگر دولت چنانچه به کشاورزان منطقه کمک بلاعوض نکند امکان کشت برای سال بعد وجود نخواهد داشت و با این وضعیت احتمال مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: در کل کشور دو استان اردبیل و گلستان با مشکل خشکسالی مواجه شدند و در استان اردبیل هم عمدتاً از شهرهای بیله سوار، اصلاندوز، گرمی و پارس آباد با این مشکل درگیر هستند و انتظار می رود دولت و مجلس اقدام عاجلی برای کمک به کشاورزان پیش بینی کنند.

سنجش ماهواره ای ملاک ارزیابی خسارت خشکسالی اراضی کشاورزی قرار نگیرد

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر لزوم چاره اندیشی عاجل دولت و مجلس برای جبران خسارت خشکسالی استان اردبیل گفت: انتظار می رود سنجش ماهواره ای ملاک ارزیابی میزان خسارت خشکسالی قرار نگیرد.

نادر تقی زاده در نشست بررسی و ارزیابی خسارت خشکسالی در فرمانداری بیله سوار اظهار کرد: نزدیک به دو ماه است که دستگاه‌های مسئول استان درگیر موضوع خشکسالی هستند و اطلاع رسانی لازم به همه مقامات و مسئولین در همه سطوح انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: ۳۵۰ هزار هکتار اراضی دیم استان شامل ۱۰۰ درصد اراضی شهرستان مشگین شهر، ۱۰۰ درصد اراضی دیم شهرستان های گرمی و انگوت، ۸۰ درصد اراضی شهرستان اصلاندوز و بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اراضی دیم شهرستان بیله سوار از بین رفته است.

وی ادامه داد: انتظار می رود برای اراضی دیمی که تحت پوشش بیمه بودند، برابر ارزش قانونی خسارت های وارده جبران شود اما مسئله اصلی کشاورزانی است که اراضی خود را بیمه نکرده بودند.

۶۰درصد اراضی استان اردبیل تحت پوشش بیمه نیست

تقی زاده ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از اراضی دیم در استان بیمه نبودند و انتظار می رود دست کم برای سال های پیش رو کشاورزان را ترغیب کنیم اقدام به بیمه اراضی خود کنند.

وی یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی تنها با ابزارهای ترویجی و تشویقی می تواند کشاورزان را ترغیب به بیمه محصولاتشان کند و نمی تواند کشاورزان را ملزم به بیمه محصولات کشاورزی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل درعین حال گفت: بخشی از بیمه اراضی در استان هم عمدتاً ناشی از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها بوده که با تلاش همکاران ما در شهرستان ها و ستاد سازمان جهاد کشاورزی استان محقق شده است.

وی یادآور شد: انتظار می رود کسانی که صاحب نفوذ و تریبون هستند، کشاورزان را تشویق و ترغیب به بیمه محصولات خود کنند و کشاورزان هم باید توجه داشته باشند که نباید حتماً اتفاقی بیفتد و بعد متوجه شوند که باید محصولات خود را بیمه می‌کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اینکه تنها ۴۰ درصد از اراضی دیم استان تحت پوشش بیمه باشد کارنامه خوبی نیست و این ایراد به ما هم وارد است در عین حال دستگاه هایی مانند مدیریت بحران و فرمانداری ها هم باید کمک می کردند.

تقی زاده با اشاره به نقش و عملکرد بیمه در ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات خود گفت: پارسال کشاورزانی که اقدام به بیمه اراضی خود کرده بودند، برای دریافت خسارت های خود با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی اضافه کرد: این خسارت ها به موقع پرداخت نشد؛ علاوه بر این همان طور که کشاورزان گفتند رقم پرداختی بسیار ناچیز بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار چاره اندیشی عاجل دولت و مجلس در این زمینه شد و افزود: کشاورزی که تنها دو هکتار زمین دارد که آن هم در یک جا متمرکز نیست، وقتی دچار خشکسالی می شود کل معیشت سال را از دست می دهد و یا وقتی عشایر مرتع خود را از دست می دهد مجبور است دام خود را بفروشد و در آن صورت برای کل سال به مشکل مواجه می شود.

تقی زاده در ادامه با ارائه راهکارهایی برای جبران خسارت کشاورزان گفت: با توجه به وسعت خسارت های وارده انتظار می رود سنجش ماهواره‌ای ملاک عمل ارزیابی خسارت ها قرار نگیرد، بلکه ارزیابی میدانی ملاک عمل باشد و بر اساس ارزیابی کارشناسان نسبت به پرداخت خسارت در اسرع وقت اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بابیان اینکه حد نصابی که برای بیمه در نظر گرفته شده جوابگوی استان اردبیل نیست، یادآور شد: بر اساس نصاب پیش بینی شده، میزان خسارت ۴۵۰ کیلو در هکتار در نظر گرفته شده و این در حالی است که در برخی مناطق استان اردبیل بین چهار تا پنج تن در هکتار محصول برداشت شده است.

وی با تاکید بر لزوم تامین بذر گندم مورد نیاز کشاورزان برای سال زراعی پیش رو گفت: تقریباً ۱۰۰ درصد محصول گندم کشاورزان از بین رفته است و ما برای تامین بذر و کشت سال آینده حتماً مشکل خواهیم داشت.

تقی زاده گفت: کسانی که به هر دلیل اقدام به بیمه اراضی خود نکرده بودند باید دید چگونه می توان از محل صندوق مدیریت بحران به آن ها کمک کرد و انتظار داریم نمایندگان و کمیسیون کشاورزی در این مورد چاره اندیشی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کمک بلاعوض به کشاورزان را راهکار دیگری برای کمک به کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود دست کم دو سال وام و تسهیلات کشاورزان استمهال شود تا شرایط منطقه به حالت عادی برگردد ضمن اینکه نهاده مورد نیاز کشاورزان هم باید تامین شود.

به گزارش ایرنا ، کاهش شدید بارش‌ها و خشکسالی بویژه در شمال استان اردبیل زمینه نگرانی کشاورزان و مسئولین را فراهم کرده و شدت خشکسالی در استان به حدی است که به گفته مسئولین در صورت عدم رعایت مصرف بهینه آب تامین آب شرب شهروندان هم با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha