قطار خدمت رسانی دولت مردمی سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد به پیش می‌رود

یاسوج - ایرنا- قطار خدمت رسانی دولت مردمی سیزدهم روزهای تعطیل و غیر تعطیل نمی شناسد و روزی نیست در گوشه ای از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگی برای رفع محرومیت به زمین زده نشود.

به گزارش ایرنا، استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچون هفته های گذشته ،روز تعطیل جمعه مسئولان استانی و شهرستانی را به خط کرد تا به "تنگ تامرادی" یکی از مناطق محروم اما تاریخ ساز شهرستان بویراحمد سفر کنند و عملیات گازرسانی به روستاهای این منطقه را آغاز کنند.

منطقه تنگ تامرادی در بخش سپیدار و جنوب شهرستان بویراحمد واقع شده است .این منطقه بدلیل وقوع جنگ تنگ تامرادی در دهه نخست قرن بیستم ،تاریخی خواندنی و شنیدنی دارد.جایی که عشایر بویراحمد ارتش تا دندان مسلح رضاخان را تارو مار کردند و پس از آن مردم مناطق سپیدار و جلیل دیگر نقاط شهرستان ، سال ها مورد غضب و تنگنای حکومت مرکزی قرار گرفتند.

براساس اسناد تاریخی ،جنگ تنگ تامرادی یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن مناطق بویراحمد و کهگیلویه به فرمانداری کل و سپس استان بوده است. اگرچه این نبرد تاریخی هم سبب شد حکومت پهلوی از ارائه کمک و آبادانی منطقه پرهیز کند و آن را در محرومیت مضاعف نگه دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی محرومیت زدایی از مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در اولویت دولت ها قرار گرفت اما عمق محرومیت استان به گونه ای بوده است که برای رفع آن نیاز به کار انقلابی و جهادی دارد و در این میان پس از چهار دهه از عمر انقلاب ،دولت مردمی سیزدهم تصمیم گرفته است رخت محرومیت از تن جای جای این استان بدر آورد و ـن را در مسیر توسعه پایدار و همه جانبه قرار دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز جمعه ای که گذشت به همراه نماینده بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و محلی کلنگ آغاز عملیات طرح گاز رسانی به روستای منطقه تنگ تامرادی در بخش سپیدار شهرستان بویراحمد را به زمین زد و گفت: در این طرح ۱۸ روستا در مناطق تنگ تامرادی و سپیدار گازدار می‌شوند.

قطار خدمت رسانی دولت مردمی سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد به پیش می‌تازد

سید علی احمدزاده افزود: برای گازرسانی به روستاهای منطقه تنگ تامرادی ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و ۴۴ کیلومتر خط انتقال گاز طبیعی اجرا می‌شود.
وی از شرکت گاز خواست تلاش کند تا فرارسیدن فصل زمستان امسال به این روستاها گازرسانی کند.
استاندار تاکید کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مناطقی که طرح هادی ندارند را قبل از گازرسانی مشخص کرده و باید هیچ روستای بلاتکلیف برای گازرسانی در دو منطقه تنگ تامرادی و سپیدار باقی نمانده باشد.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، ۹۶ درصد خانوارهای روستایی شهرستان بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.نزدیک به ۵۰درصد از جمعیت ۷۲۶هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان بویراحمد سکونت دارند.

وی در ادامه به مشکلات زیر ساختی منطقه تنگ تامرادی اشاره کرد و گفت: جاده دسرتسی به منطقه نیازمند تعریض است و می طلبد اداره کل راه و شهرسازی استان برای تعریض و بهسازی این جاده اقدام کند و از طرفی گازرسانی به روستاها نباید مانع تعریض جاده شود. اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم در تعریض جاده تنگ تامرادی همکاری کند .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد : تنگ تامرادی منطقه ای تاریخی و گردشگرپذیر در استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قطار خدمت رسانی دولت مردمی سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد به پیش می‌تازد

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهای منطقه تنگ تامرادی شامل چاه پازنان، چشمه بلوطک، چشمه تاکی، چشمه سرخ ،برقولنگ علیا، بید برزه سفیدار، بید میدان، دو روه راجونه کاری، گوراب، مله جی آب باریک، نسه اله داد، نسه سفلی، نسه علیا، نسه محمدطاهر، نسه مذکور و نصراله، کون سرخو، کوه پهن سفلی است.
ریحان بهادر افزود: با بهره برداری از این طرح گازرسانی ۵۲۷ خانوار با ۲ هزار و ۱۵۰ نفر جمعیت در این ۱۸ روستا از سوخت گاز طبیعی برخوزدار می‌شوند.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با اجرای این طرح گازرسانی علاوه بر ایجاد آرامش و رفاه برای مردم منابع جنگلی منطقه نیز حفظ می‌شود.
مهدی روشنفکر به وضعیت نامناسب جاده تنگ تامرادی اشاره کرد و افزود: جاده سازی در مناطق کوهستانی و سخت گذر اعتبارات بالایی می طلبد بطوری که یک کیلومتر جاده سازی در این مناطق به ازای ۴۰ کیلومتر جاده سازی در مناطق کویری هزینه بردار است.
روشنفکر اضافه کرد: با نماینده مردم نورآباد استان فارس و استاندار کهگیلویه و بویراحمد جلساتی برگزار می‌شود و در خصوص ایجاد جاده از طرف شهرستان مصیری در این منطقه هماهنگی و برنامه ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: مجلس برای ارائه خدمات زیربنایی به مناطق روستایی طرح‌های ویژه‌ای دارد که مردم ساکن در مناطق سخت گذر کهگیلویه و بویراحمد از مزایای این طرح ها بهره مند می‌شوند.

در این سفر استاندار به همراه مسئولان استانی و شهرستانی از برخی روستاهای بخش سپیدار بازدید کردند و از نزدیک در جریان مشکلات ساکنان آن‌ها قرار گرفتند و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و درخواست‌های مردم را ارائه کردند.

قطار خدمت رسانی دولت مردمی سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد به پیش می‌تازد


پس از کلنگ زنی طرح گازرسانی به منطقه تنگ تامرادی در روز جمعه استاندار و جمعی از مسئولان به منطقه نقاره خانه در شهرستان بویراحمد رفتند تا ساختمان مرکز خدمات جامع سلامت شهید صدیقی نقاره‌خانه را برای استفاده درمانی مردم افتتاح کنند.
فرماندار شهرستان بویراحمد در آیین افتتاح این مرکز بهداشتی درمانی گفت: برای احداث این ساختمان با ۴۰۰ متر مربع زیربنا ، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.د و گفت: در شهرام مهدوی مطلق افزود: در مرکز سلامت نقاره خانه خدمات دندانپزشکی، مامایی، پزشک عمومی و تزریقات به عموم مردم منطقه ارائه می‌شود.

برآیند اقدامات انجام گرفته و در دست انجام در استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت های گذشته بخصوص در دولت سیزدهم که جهادی وار و روز تعطیل و غیر تعطیل پای کار هستند نوید بخش آینده ای روشن برای توقیت زیرساخت های لازم در این نقطه از ایران اسلامی است .

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha