قالیباف: توسعه ارتباطات با ازبکستان حجم مبادلات تجاری دو کشور را ارتقا می‌دهد

تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه ارتباطات با ازبکستان به‌ ویژه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی می‌تواند سقف و حجم مبادلات تجاری دو کشور را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار مجلس ایرنا، محمد باقر قالیباف روز شنبه در نشست خبری مشترک با نورالدین اسماعیل اف رئیس مجلس ملی جمهوری ازبکستان از مذاکره با رئیس مجلس ملی ازبکستان در خصوص توسعه امنیتی و اقتصادی افغانستان خبر داد و افزود: کشورهای همسایه افغانستان معتقد به تشکیل دولت ملی فراگیر در این کشور هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته در سفر به تاشکند، صحبت های مفصلی با مقامات ازبکستانی داشتیم و در سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به این کشور نیز درباره ارتباطات دو و چند جانبه تبادل نظر شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است، ادامه داد: یکی از محورهای جدی تعاملات و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با کشورهای حوزه آسیای مرکزی است.

قالیباف با بیان این نکته که ماه آینده هم میزبان رئیس جمهور ازبکستان خواهیم بود، اضافه کرد: توسعه روابط به ویژه در رابطه با مسائل اقتصادی، حمل و نقل، تسهیلگری گردشگری، عبور کامیون ها و ترانزیت و ارتباطات در محور شمال جنوب از اولویت های ما با این کشور است.

وی یادآورشد: در حوزه آسیای مرکزی نیز کشور دوست و برادر ازبکستان کشوری است که به لحاظ جمعیت رتبه اول را دارد و فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری بین ایران و ازبکستان مهیاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقشی که در تبادلات فرهنگی بین دو کشور برقرار است، گفت: این نقش از فرصت های بزرگی است که می توان برای افزایش سقف تجارت، تعاملات فرهنگی و گسترش سیاسی و همچنین تبادلاتی که در حوزه امنیت منطقه وجود دارد، بهره برد.

قالیباف یادآور شد: با توجه به موضوعات پدید آمده در افغانستان، کشورهای همسایه برای کمک به کشور افغانستان باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و همه کشورهای همسایه معتقدیم که تمام اقوام و گروه ها باید در تشکیل دولت ملی در افغانستان نقش داشته باشند تا امنیت و توسعه در این کشور برقرار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم همکاری‌های پارلمانی بین ایران و ازبکستان در این نشست تاکید کرد و افزود: این همکاری‌ها منوط به این است که قراردادها و توافقات با سرعت بیشتری در پارلمان های دو کشور تصویب شود و همکاری‌های منطقه‌ای در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المجالس کشورهای آسیایی و اسلامی و در سطح بین‌المللی ادامه داشته باشد و با آرای منسجم باعث پیشرفت و انسجام دو کشور شویم.

وی اظهار امیدواری کرد این نشست ها و رفت و آمدها بتواند باعث توسعه روابط دو کشور ایران و ازبکستان شده و با توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه نیز همراه باشد.

پارلمان‌ها می توانند نقش مهمی در توسعه روابط ایران و ازبکستان داشته باشند

نورالدین جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان نیز در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و تشکر از استقبال گرم هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران خطاب به قالیباف گفت: سفر رسمی سال گذشته شما به ازبکستان، نتیجه خوبی در توسعه روابط داشت به خصوص که بعد از آن سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان انجام شد و بعد از آن نیز هیأت های پارلمانی سفرهای مکرری به دو کشور داشتند.

وی با اشاره به روابط دوستانه میان دولت و ملت‌های دو کشور از گذشته، عنوان کرد: در این بین پارلمان های ازبکستان و ایران می توانند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر روابط میان دو کشور داشته باشند.

وی با استقبال از سیاست جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشورهای همسایه، مسلمان و آسیای مرکزی، عنوان کرد: جمهوری ازبکستان از این سیاست حمایت می کند و در همین راستا آمادگی دارد روابط خود به خصوص در حوزه ترانزیتی و تجاری را به صورت گسترده با ایران افزایش دهد.

اسماعیل‌اُف در ادامه با توصیف قدرت و سطح بالای جمهوری اسلامی در حوزه دانش بنیان گفت: در ازبکستان نتوانسته‌ایم به چنین قدرتی دست پیدا کنیم چرا که در دوره ای که هنوز از شوروی مستقل نشده بودیم، امکانات علمی و فنی ما از بین رفت و ظرفیت های انسانی خود را نیز از دست دادیم، اما بعد از دوران استقلال، توجه به حوزه علم و فناوری بار دیگر در دستور کار قرار گرفت؛ از این رو معتقدیم باید با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همکاری داشته باشیم.

رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان به دعوت رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی در صدر هیات پارلمانی به تهران سفر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha