پیگیری خبری مانع از توقف چرخ تولید در نقطه‌ای محروم؛ وزیر نفت دستور داد

چابهار - ایرنا - موضوع تامین سوخت کارخانه سیمان تیس راسک که چندی پیش باعث بروز برخی مشکلات و احتمال توقف فعالیت و نیز بیکاری کارگران این کارخانه شده بود، با پیگیری خبری و انعکاس مساله به مسئولان استانی در نهایت با دستور مستقیم وزیر نفت برای حل این مشکل، خاتمه یافت.

به گزارش ایرنا، شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار ۱۷ فروردین ماه سالجاری از صدور حواله برای ۱۰۳ نفتکش نفت‌کوره این شرکت در انبار شرکت نفت ایرانشهر جلوگیری و بصورت شفاهی به سیمان تیس اعلام کرد که برای تامین و تحویل سوخت نفت‌کوره به سیمان تیس باید مستقیم از انبار نفت اصفهان اقدام شود.

به گفته نماینده مردم شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، راسک، فنوج، دلگان و لاشار در مجلس شورای اسلامی؛ به دلیل تخصیص نیافتن سوخت مازوت به کارخانه سیمان تیس شهرستان راسک، این کارخانه تصمیم گرفته بود ۳۵۰ نفر کارگر را به مرخصی اجباری بفرستد.

عبدالناصر درخشان تصریح کرد: کارخانه سیمان تیس از جمله کارخانه های مهم بلوچستان است که حدود ۲ هزار نفر کارگر بطور مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول بکار هستند.

پس از ورود خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان به این موضوع و تهیه گزارشی با عنوان " کارخانه سیمان راسک در آستانه تعطیلی؛ حواله سوخت معلق میان اصفهان و ایرانشهر " ، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان در نشست بررسی و رفع موانع تولید شرکت صنایع سیمان تیس راسک گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سوخت مورد نیاز این کارخانه به صورت منظم و مستمر براساس تولید به این واحد اختصاص یابد تا از تعطیلی آن جلوگیری شود.

بتول دانش شهرکی اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و تعامل دستگاه‌های مرتبط مقرر شد زیرساخت آب مورد نیاز کارخانه سیمان تیس نیز تا ۲ ماه دیگر تا درب کارخانه تکمیل شود تا مشکلی در تولید این کارخانه به وجود نیاید.

ساخت و راه‌اندازی کارخانه سیمان به عنوان یک صنعت مادر در هر منطقه علاوه‌بر جذب سرمایه‌های ریالی و ارزی، زمینه‌های لازم جهت اشتغال پایدار مستقیم و غیر مستقیم و تشکیل رشد خوشه‌های صنعتی و زیر مجموعه‌های این صنعت را فراهم می‌کند و در نهایت منجر به رشد و شکوفایی و بانی جهش اقتصادی در کشور نیز می‌شود.

کارخانه سیمان تیس ظرفیت تولید روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان خاکستری را دارد و تولید این کارخانه از نوع سیمان خاکستری تیپ یک، ۲ و پنج است که علاوه‌بر تامین سیمان منطقه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و چندین کشور آفریقایی صادر می‌شودبا توجه به تمامی محدودیت‌های موجود به منظور رفع محرومیت و در راستای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی، پروژه سیمان تیس چابهار از سال ۱۳۹۳ عملیات اجرائی آن در محروم‌ترین منطقه سیستان و بلوچستان واقع در ۱۸۵ کیلومتری چابهار در شهرستان راسک آغاز و براساس جدول زمانبندی در مسیر تکمیل بوده و بی شک یکی از نقاط قوت رفع بیکاری و فقر و محرومیت زدایی منطقه و همچنین جذب نیروهای کارآمد و خبره از مرکز به این نقطه که چنین رخدادی خود فرایند توسعه و اشتغالزایی را به همراه دارد.

ساخت کارخانه سیمان تیس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال آغاز شد و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ فاز اول آن با تولید کلینکر با هزینه ۷۵۰ میلیارد تومان و ۲۷ میلیون یورو به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم خط تولید سیمان در مهر ماه سال ۱۴۰۱ با حضور محمد مخبر معاون رئیس جمهور به بهره برداری رسید و زمینه اشتغال ۳۲۳ نفر بصورت مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم ایجاد شد و هم‌اینک علاوه‌بر تامین سیمان داخلی محصولات آن در حال صادرات به کشور پاکستان و کشورهای آسیایی است.

در سال ۱۴۰۱ میزان ارزآوری آن برای کشور ۲۷ میلیون دلار بوده و بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۸۵ برای حمایت از تولید و رقابت‌پذیری با سایر کارخانجات و توجیه اقتصادی تولید سیمان هزینه نرخ نفت‌کوره بر اساس نرخ گاز منظور و تحویل نفت کوره در منطقه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در تعهد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

پیگیری خبری مانع از توقف چرخ تولید در نقطه‌ای محروم؛ وزیر نفت دستور داد

دستور وزیر نفت برای تامین سوخت کارخانه سیمان تیس

پس از چند روز از برگزاری نشست مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان برای بررسی و رفع موانع تولید شرکت صنایع سیمان تیس راسک، وزیر نفت نیز در ادامه روند رسیدگی به وضعیت کارخانه سیمان تیس نیز دستور داد تا سوخت مورد نیاز آن از ایرانشهر تامین شود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با پیگیری ایرنا و رسانه‌ای شدن بروز مشکل برای شرکت سیمان تیس در منطقه محروم لاشارکاهی شهرستان راسک ناشی از عدم تحویل سوخت از انبار نفت ایرانشهر که به خاموشی کوره و توقف عملیات خط تولید و تعطیلی این کارخانه منتهی شده بود، موضوع به وزیر نفت منتقل شد.

عبدالناصر درخشان ادامه داد: طی مکاتبه انجام شده با وزیر نفت درخواست شد با توجه به اهمیت این موضوع به منظور پیشگیری از تداوم توقف خط تولید این کارخانه و خسارت احتمالی به ماشین آلات این واحد صنعتی که به بیکاری مستقیم و غیر مستقیم ۲ هزار نفر از کارکنان شاغل در آن منتهی می‌شود، اقدامات لازم طبق روال سنوات گذشته انجام شود.

وی گفت: در نهایت وزیر نفت دستورات لازم برای رفع این مشکل را صادر کرد و با تحویل سوخت از انبار نفت شهر ایرانشهر مطابق سنوات گذشته موافقت شد.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه فعالیت خط تولید کارخانه سیمان تیس با ظرفیت تولید سه هزار و ۳۰۰ تُن محصول مجدد از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید

معاون اول رییس جمهور کارخانه سیمان تیس راسک را افتتاح کرد

سرمایه‌گذاری۷۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت کارخانه سیمان راسک

پیگیری خبری مانع از توقف چرخ تولید در نقطه‌ای محروم؛ وزیر نفت دستور داد

معدن کارخانه سیمان راسک تا ۲۵۰ سال تمام نمی‌شود

فرماندار راسک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت کارخانه سیمان این شهرستان را شاهد هستیم و با راه‌اندازی این کارخانه زمینه‌ اشتغال مستقیم بیش‌از ۴۵۰ نفر و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم فراهم شده است.

سلیم کدخدا افزود: حمایت‌های بی‌دریغ و پیگیری‌های مستمر استاندار سیستان وبلوچستان در رفع موانع و حل مشکلات پیش روی سرمایه گذاران موثر بوده و این همکاری و همراهی مردم و مسوولان بویژه نماینده مجلس در مرکز کشور می‌تواند با مساعدت و حمایت مضاعف نیز زمینه حل مشکلات پیش رو فراهم شود.

کارخانه سیمان راسک یکی از بزرگترین و مجهزترین کارخانجات در کشور است که معدن آن تا ۲۵۰ سال مواد اولیه تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز را تامین می‌کند

وی بیان کرد: این کارخانه در مرحله نخست روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن و سالیانه یک میلیون تن تولید سیمان دارد که از سوی بخش خصوصی با نام تجاری تیس راه‌اندازی و فعال شد.

فرماندار راسک ادامه داد: کارخانه سیمان تیس یکی از بزرگترین و مجهزترین کارخانجات سیمان در کشور است که معدن آن تا ۲۵۰ سال مواد اولیه تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز را تامین می‌کند.

وی اظهارداشت: افتتاح این کارخانه سبب شده تا قیمت سیمان در جنوب سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کند و کمک بزرگی به رونق ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی می‌شود.

کدخدا بر رفع مشکلات زیرساختی این کارخانه و نیازهای اولیه نظیر جاده‌های ارتباطی به کارخانه و زیرساخت‌های برق، آب، تلفن، اینترنت تاکید کرد.

وی تصریح کرد: بازگشایی راه ارتباطی روستای چراغان راسک به کارخانه سیمان از ضرورت‌های مهم برای کاهش مسیر و صادرات و انتقال سیمان است که با بازگشایی این محور علاوه‌بر تسهیل در رفت و آمد ماشین آلات به کارخانه، مسافت این شهرستان به قصرقند و نیکشهر ۳۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا کارخانه سیمان راسک در محدوده جکیگور این شهرستان و حد فاصل جاده جکیگور- قصرقند- نیکشهر و در فاصله حدود ۵۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha