۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85101894
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تحولات منطقه‌ای و هراس آمریکا؛ سفر مقامات کاخ سفید به عربستان در روزهای آینده

نیویورک – ایرنا- تحولات جدید منطقه ای که به نظر می رسد دور از انتظار مقامات ایالات متحده آمریکا بوده، مقامات کاخ سفید را یکی پس از دیگری ودار به سفر در روزهای آینده راهی عربستان سعودی کرده است.

به گزارش ایرنا، یک رسانه آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد در تحولاتی که نشان دهنده تلاش آمریکا برای بهبود روابط سرد و تیره اش با عربستان است، مقامات آمریکای اعلام کردند که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور و آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در هفته‌های آینده قصد دارند سفرهای جداگانه‌ای به عربستان انجام دهند.

تارنمای بلومبرگ افزود: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اولین نفری خواهد بود که هفته آینده با همتایان خود از عربستان سعودی، امارات و هند در عربستان دیدار می کند. سالیوان همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

بلومبرگ به نقل از مقامات آگاه نوشت، پس از سالیوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در ماه ژوئن برای شرکت در نشست ائتلاف جهانی شکست گروه تروریستی داعش، به عربستان سعودی سفر کند.

بلومبرگ نوشت، این درحالی است یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برنامه ای برای این این سفر وجود ندارد. اما شورای امنیت ملی از اظهار نظر خودداری کرد. دولت عربستان سعودی نیز تاکنون اظهار نظر نکرده است.

پیش از این، ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پی توافق غافلگیرکننده میان ریاض و تهران با میانجیگری چین مخفیانه به عربستان سفر کرده بود.

 روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال  ۱۷ فروردین ماه امسال گزارش داد که ویلیام برنز رییس سازمان سیا در سفری اعلام نشده به عربستان، در دیدار خود با مقامات سعودی از نزدیک شدن ریاض به تهران و دمشق  ابراز نارضایتی کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت رئیس سیا به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفته است که "آمریکا از آشتی جویی و احیای روابط حسنه ریاض با ایران و سوریه که همچنان تحت تحریم های شدید غرب هستند، غافلگیر و شوکه شده است."

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در بیانیه ای که در پکن میان ایران و عربستان در 19 اسفند ماه امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

در پی این توافق، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی  ۶ آوریل (۱۷ فروردین ماه) در پکن پایتخت چین با حضور و حمایت دولت چین و توافقات اعلام شده فیما بین برای ازسرگیری روابط دو کشور، دیدار کردند که بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای جهان داشته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این دیدار و گفت و گوی دوجانبه با همتای عربستانی خود در پکن را در فضایی بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد و فیصل بن فرحان وزیرخارجه عربستان نیز در این دیدار گفت که روابط ریاض- تهران فضای مثبت جدیدی در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha