۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۳۳
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85101823
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

جرجان پناهگاه بزرگترین متفکران در طول تاریخ بوده است

گرگان- ایرنا- اساتید و پژوهشگران در مراسم نخستین بزرگداشت فیلسوف و دانشمند بزرگ قرن هشتم «میرسید شریف جرجانی» تاکید کردند که جرجان پناهگاه بزرگترین متفکران در طول تاریخ بوده است.

مراسم نخستین بزرگداشت فیلسوف و دانشمند بزرگ قرن هشتم میرسیدشریف جرجانی با حضور عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، استاد مهدی محبتی و محمود شالویی رئیس انجمن آثار که مفاخر فرهنگی کشور در سالن اجتماعات کانون شهید محمد باقر خسروی شهرستان گالیکش برگزار شد.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در ابتدای این مراسم با تقدیر از برپایی این رویداد خطاب به اساتید و دوستداران ادبیات اظهار داشت: میرسیدشریف جرجانی همواره مایه افتخار مردم گالیکش، گنبدکاووس، گلستان و ایران اسلامی است.

میرسیدشریف جرجانی نقش بی نظیری در شخصیت حافظ داشته است

محمود شالویی شامگاه پنجشنبه در آیین بزرگداشت میرسیدشریف جرجانی افزود: این استاد فرزند معنوی همچون حافظ شیرازی را به جامعه علم و ادب تقدیم کرده و ارزش و اعتباری افزون در فرهنگ ایران دارد.
وی اظهار داشت: این حکیم فرزانه نقش کم نظیر و بی نظیری در پرورش حافظ داشته که نه تنها در ایران بلکه در جهان بر غزلیاتش سر تعظیم آوررند.
وی بیان کرد: منطقه گلستان واقعا در ساختن و پرداختن شخصیت های فاخر حاصلخیز بوده که به هر سرزمینی از اصفهان تا شیراز پاگذاشتند آن محیط را پرورش دادند.

تلاش برای ثبت نام میرسیدشریف جرجانی در فهرست جهانی یونسکو
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هم در این آیین گفت: هر کسی به این سرزمین آمد بهره مند از تعالیم بزرگانی همچون میرسیدشریف جرجانی شد و به جایگاه بسیار بلندی رسید.
عبدالمهدی مستکین افزود: تلاش داریم که نام میرسیدشریف جرجانی درفهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد.

شخصیت های فرهنگی و ادبی جرجان در دنیا بی نظیر هستند
مهدی محبتی استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در این مراسم اظهار داشت: شخصیت های بسیار بزرگی در منطقه جرجان رشد و پرورش یافتند که برخی از آنها پهلوان فرهنگی کشور محسوب می شوند.
وی افزود: شخصیت هایی همچون عبدالقاهر جرجانی بی نظیر در دنیا بوده که جلوتر از بسیاری از نظریه پردازان بوده که هزار سال قبل نظریه ای بیان کرده و غرب امروز آرام آرام به آن می رسد.
وی اظهار داشت: قدر شخصیت های استان گلستان را باید مردم این منطقه بدانند؛ جرجان همانند درختان نارنجی بوده که در آن وفور شخصیت های بهاری است که باید به آنها پرداخته شود.
این استاد دانشگاه افزود: جرجان، پناهگاه بزرگترین متفکران در قرن چهارم بوده است.
به گزارش ایرنا، گلستان با ویژگی‌های فرهنگی، هنری و تاریخی، میراث‌دار فرهنگی غنی و چند هزارساله است اما به دلیل نبود حمایت کافی، بهره‌ زیادی از این ظرفیت‌ها نبرده و هنرمندان دیار هیرکان چشم انتظار رویکرد جهادی دولت سیزدهم هستند.

رد پای شاعران، نویسندگان، موسیقی دانان، بازیگران و هنرمندان در جای جای گلستان دیده می‌شود و می توان درباره بزرگان فرهنگ و هنر این استان کتابی قطور نوشت.
این منطقه از دیرباز مرکز تمدن و فرهنگ ایران زمین محسوب می شد و حکیمان، ادیبان و دانشمندان بزرگی را در خود پرورش داده که در تذکره ها و تاریخ ادبیات ایران با پسوند جرجانی، استرآبادی، میرفندرسکی و کتولی شناخته می شوند.
شخصیت های همانند میرداماد استرآبادی، میرزا مهدی خان منشی استرآبادی، هلالی جغتایی استرآبادی، مختومقلی فراغی، حکیم لامعی گرگانی، امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس وشمگیر، حکیم میرفندرسکی و عبدالقاهر جرجانی از هزاران شخصیت های شناخته شده ملی و بین المللی این منطقه هستند که به سرمایه گذاری برای شناخت بهتر به نسل جدید احتیاج دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha