کنگره بزرگداشت شیخ صدوق در ری برگزار شد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۴۱
کد خبر: 85101678
کنگره بزرگداشت شیخ صدوق در ری برگزار شد

شهرری- ایرنا- نخستین کنگره شیخ صدوق در شبستان آستان مقدس ایشان واقع در ابن بابویه ری عصر امروز/پنجشنبه/ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدف از این مراسم گرامیداشت این شخصیت و البته تشریح ابعاد گوناگون علمی و فقهی این عالم برجسته عنوان شده است.

در این کنگره علاوه بر اندیشمندان و صاحبنظران و صدوق پژوهان داخلی تعدادی از علما و فعالین مذهبی و فرهنگی از سایر کشورهای اسلامی نیز در زمره مدعوین هستند.

همچنین برپایی نمایشگاه آثار و مستندات مرتبط با شیخ صدوق، موکب های مختلف و اجرای چندین برنامه فرهنگی و قرآنی از دیگر برنامه های این کنگره بود.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در این کنگره گفت: شخصیت های فاخری مانند شیخ صدوق که زندگی خود را برای ترویج مکتب اهل بیت وقف کردند را باید به نسل جوان معرفی کنیم.

وی افزود: شیخ صدوق محدث، فقیه و عالِم ذوالفنون بود و فلسفه برگزاری این کنگره، شناختن، شناساندن و عمل کردن به توصیه‌هایی است که از اهل بیت روایت کرده اند.

به گفته آیت الله بوشهری، شیخ صدوق منحصر به ایران اسلامی نیست؛ وی برای دریافت و انتقال علم به کشورهای مختلف سفر می کرد و باید پیام این عالم را به دنیا منتقل کنیم.

وی افزود: علم حدیث مادر علوم اسلامی است چراکه حدیث شناس است که حدیث صحیح را از روایات جعلی تشخیص می دهد؛ حال ببینید که شیخ صدوق ۳۰۰ اثر منتشر و احادیث صحیح و معتبر را به چاپ رساند.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی شیخ صدوق بیان کرد: فهم علم و دانش، جامع بودن، جدیت و تلاش، خستگی ناپذیری از ویژگی های این محدث بود ضمن آنکه شیخ صدوق، نظر کرده امام زمان(عج) بود و با دعای حضرت حجت(عج) به دنیا آمده است.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی افراد، تک‌بعدی هستند ولی شیخ صدوق تک‌بعدی نبود و در همه حوزه‌های علوم دینی دارای کتاب است که این جامعیت او را می‌رساند و لذا هم مدرس، هم محقق و هم مدبر است و لذا باید تمام کسانی که شیفته مکتب اهل بیت و تشته معارف اهل بیت هستند در سراسر عالم با آثار گرانسنگ این شخصیت آشنا شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شیخ صدوق منادی وحدت بود، خاطرنشان کرد: منادی وحدت به این معناست که وی به دنبال تقریب و زندگی مسالمت‌آمیز در یک جامعه اسلامی به منظور خنثی‌سازی توطئه دشمنان بود و کتاب‌هایش را طوری تدوین کرده که ولایت فقیه، شهادت و صداقت را جزء شئون حکومت اسلامی عنوان کرده که در عصر غیبت باید مطرح شوند.

۱۵ اردیبهشت هر سال به عنوان روز نکوداشت شیخ صدوق از عالمان برجسته و یکی از محدثین بزرگ شیعی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha