روابط دوجانبه در سایه تحولات ژئوپلیتیک جهانی محور رایزنی لاوروف و جایشنکار

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه هند و روسیه در حاشیه نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند، دیدار و درباره روابط دوجانبه در سایه تحولات ژئوپلیتیک جهانی گفت وگو کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری تایمز آو ایندیا، وزیر امور خارجه هند، سوبرانیام جایشنکار روز پنجشنبه با همتای روس خود سرگئی لاوروف درباره همکاری های دوجانبه، درگیری در اوکراین و مسائل منطقه ای و جهانی، گفتگو کردند.

این گفتگوها در یک استراحتگاه ساحلی در بنولیم و در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) که در گوای هند در حال برگزاری است، انجام شد.

وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در گوا به هند رسید.

به گفته منابع آگاه، جایشنکار و لاوروف مسیر کلی تعامل دوجانبه را در پس‌زمینه تحولات ژئوپلیتیک جهانی بررسی کردند.

هنوز مشخص نیست که آیا مسائل مربوط به تجارت میان دو کشور در این مذاکرات مطرح شده است یا خیر.

کسری تجاری هند با روسیه در چند ماه گذشته پس از خرید حجم قابل توجهی نفت خام با تخفیف از این کشور در پس‌زمینه بحران اوکراین، به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

هند بر حل بحران اوکراین از طریق گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند.

سازمان همکاری شانگهای در نشستی در شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد و هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند.

هند در سال ۲۰۰۵ به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای انتخاب شد و عموماً در جلسات این گروه در سطح وزیران که عمدتاً بر همکاری های امنیتی و اقتصادی در منطقه اوراسیا متمرکز است، شرکت کرده است.

هند علاقه شدیدی به تعمیق همکاری های امنیتی خود با سازمان همکاری شانگهای و ساختار منطقه ای ضد تروریسم (RATS) خود نشان داده است که به طور خاص به مسائل مربوط به امنیت و دفاع می پردازد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha