محصولی تولید می‌کنیم که ۴۰سال وارداتی بود/افزایش ۲برابری تولید ماهی بدون ایجاد مزرعه جدید

دزفول- ایرنا- تولید محصولی که چهار دهه وارداتی بود، نگاه به کارآفرینی به عنوان ماموریتی شرعی، انتقاد به تاخیر زیاد در صدور مجوز، امکان افزایش ۲ برابری تولید ماهی با مزارع موجود، آمار بالای بیکاری و نبود کارگر ماهر تنها بخشی از موارد مطرح شده در دومین نشست انتقال تجربه کارآفرینان دزفول بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دومین نشست انتقال تجربه کارآفرینان موفق دزفول روز پنجشنبه در سالن همایش‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس این شهر با حضور جمعی از کارآفرینان، مسوولان دستگاه‌های مختلف و جوانان علاقه‌مند به کارآفرینی برگزار و بر لزوم انتقال تجربه، ایجاد انگیزه و تسهیل در تولید و اشتغال هدفمند تاکید شد.

استان خوزستان به ویژه شمال آن با ظرفیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و منابع طبیعی، آب و انرژی، معادن و خطوط ارتباطی گسترده و همچنین سیل عظیم دانش آموختگان دانشگاهی می‌تواند به عنوان الگوی توسعه در کشور ایفای نقش کند.

در دومین نشست انتقال تجربه کارآفرینان موفق دزفول که می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد، عبدالمجید حنطوش زاده کارآفرین موفق شهرستان دزفول و رکورد دار تولید پرورش ماهیان خاویاری دزفول و همچنین علی حیدری مقدم عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دزفول، کارآفرین برتر و تولید کننده مواد اولیه صنایع سلولوزی به بیان تجربه‌ها، موانع، دستاوردها و مسیر پر پیچ و خمی که برای رسیدن به جایگاه کنونی آن را پشت سر گذاشته اند، پرداختند.

امکان افزایش ۲ برابر ظرفیت تولید خاویار خوزستان بدون ایجاد مزرعه جدید

حنطوش زاده کارآفرین موفق شهرستان دزفول و رکورد دار تولید پرورش ماهیان خاویاری، در این نشست راه دست یابی به علم روز را کمک گرفتن از دانشگاه و سازمان‌های متولی کشوری دانست و گفت: با ارتباط نزدیک با دانشگاه تولید ماهیان گرم آبی این شرکت به جای سه تن در هکتار با سیستم‌های هوادهی و جیره غذایی مخصوص به ۲ برابر ظرفیت میانگین کشوری افزایش یافت.

وی افزود: ۱۴ هزار هکتار استخر در خوزستان وجود دارد و اگر از علم روز در این استخرها استفاده شود، بدون ایجاد مزرعه‌های جدید تولید ماهی امکان ۲ برابر شدن ظرفیت تولید ماهی در استان وجود دارد.

این کارآفرین نمونه بیان کرد: شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، بهره گیری از دانش روز و توان مراکز علمی و دانشگاهی، انجام مطالعات گسترده و استفاده از تجربه سایر تولیدکنندگان در سطح ملی و بین المللی از جمله اقدام‌هایی است که کارآفرینان برای گام نهادن در این مسیر باید مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه میانگین رشد ماهیان خاویار در دزفول ۲ برابر کشور است، افزود: بهترین دمای آب برای رشد ماهیان خاویار ۱۵ تا ۲۵ درجه است که چنین شرایطی در دزفول وجود دارد این در حالی است که در شهرهای شمالی به دلیل تغییر زیاد دمای آب رشد ماهیان خاویار با وقفه مواجه می‌شود.

روسیه هفته‌ای یک کانتینر خاویار می‌خواهد که ما تنها توان صادرات سالانه یک کانتینر خاویار را داریم

حنطوش زاده با اشاره به ضعف زیرساخت‌های صادراتی در خوزستان گفت: در مذاکره با مسوولان تجاری روسیه درخواست آنها واردات یک کانتینر ماهیان خاویار به صورت هفتگی از این شرکت بود که این نشان دهنده بازار خوب این محصول است ولی با توجه به ضعف زیرساخت‌های صادراتی امکان صادرات خاویار با این حجم به روسیه وجود ندارد.

وی مشورت گرفتن را راه میان بر تولید دانست و ادامه داد: بی توجهی به نیاز بازار و بازاریابی مناسب موجب می شود که با وجود تولید محصول باکیفیت، آن شرکت در نهایت ورشکسته می شود به همین دلیل توجه به بازاریابی رمز حیات تولید است.

این کارآفرین نمونه خوزستان گفت: ظرفیت‌های متعدد در خوزستان وجود دارد که درصورت بهره گیری از این ظرفیت ها و فراهم شدن زیرساخت‌های صادراتی امکان تبدیل این استان به یکی از قطب‌های مهم تولید و صادرات کشور وجود دارد.

محصولی تولید می‌کنیم که ۴۰سال وارداتی بود/افزایش ۲برابری تولید ماهی بدون ایجاد مزرعه جدید

پس از ۱۰ سال تولید خاویار برای تمدید مجوز پنج سال دوندگی کردیم

حنطوش زاده در ادامه تاخیر بسیار زیاد در صدور مجوزها را چالش مهم تولید در کشور دانست و گفت: برای گرفتن مجوز پرورش ماهیان گرم آبی پنج سال زمان صرف شد که این بروکراسی زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که برای تمدید پروانه خاویاری توسط شرکتی که ۱۰ سال فعالیت در این زمینه داشته، چهار سال زمان گذشته است.

وی ادامه داد: تاخیر و سنگ اندازی زیاد در مسیر صدور مجوز، محروم بودن از فناوری روز دنیا و همچنین نداشتن نیروی انسانی ماهر و متخصص از جمله چالش‌های تولید در کشور است.

جوانان به دنبال یک شبه پولدار شدن نباشند

این کارآفرین نمونه بلندپروازی و علاقه جوانان به پولدار شدن در کمترین زمان و سختی را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: همه از آمار بالای بیکاری در کشور انتقاد می‌کنند ولی واقعیت این است که صنایع کشور با مشکل نیروی کار ماهر و متخصص دست به گریبان هستند.

وی با اشاره به نیاز کنونی دزفول به اشتغال ادامه داد: ایجاد صندوق برای حمایت از اشتغال با حمایت از سرمایه‌های این شهر در دزفول پیشنهاد می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی موجب شده در قطب تولید سیر مجبور به واردات پودر سیر از چین باشیم

حنطوش زاده گفت: صنایع تبدیلی کشاورزی نیاز امروز دزفول به عنوان قطب تولید کشاورزی در کشور است که امکان ایجاد اشتغال و ارزش افزوده را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: پودر سیر مورد نیاز صنعت پرورش ماهی هم اکنون از چین وارد می‌شود حال آنکه دزفول دارای تولید سیر بسیار زیاد است ولی به دلیل نداشتن صنعت تبدیلی، مجبور به خرید محصولات وارداتی هستیم.

کارآفرینی یک ماموریت شرعی است

این کارآفرین نمونه کشوری با بیان اینکه کسب درآمد برای لذت نیست بلکه برای خدمت است، گفت: کارآفرینی در کشور امروز نه یک گزینه بلکه یک ماموریت شرعی برای استقلال کشور است.

محصولی تولید می‌کنیم که ۴۰سال وارداتی بود/افزایش ۲برابری تولید ماهی بدون ایجاد مزرعه جدید

محصولی تولید کردیم که ۴۰ سال وارداتی بود

علی حیدری مقدم عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دزفول، کارآفرین برتر و تولید کننده مواد اولیه صنایع سلولوزی نیز در این نشست نبض تولید را تامین مواد اولیه مورد نیاز دانست و گفت: با اوج گیری تحریم‌ها به دلیل وارداتی بودن برخی مواد اولیه به مرور خط تولید آن صنعت متوقف و از چرخه تولید خارج می‌شود.

وی ادامه داد: ماده اولیه راهبردی مورد نیاز صنایع سلولزی که با نبود آن ماده، کل خط تولید از چرخه تولید خارج می‌شود، شناسایی شد و این شرکت با مهندسی معکوس آن ماده توانست بخشی از نیاز کشور از واردات آن را برطرف کند.

حیدری مقدم بیان کرد: با توجه به اینکه آن ماده مهم صنایع سلولزی کشور که توسط این شرکت تولید می شد خود نیاز به مواد اولیه دیگری داشت که وارداتی بود، باز مهندسی این ماده بر اساس مواد اولیه داخلی در دستور کار قرار گرفت و این شرکت موفق به تولید آن ماده مهم با استفاده از مواد اولیه داخلی شد.

وی وجود اعتماد به نفس و اتکا به ظرفیت‌های علمی داخلی را مورد تاکید قرار داد و افزود: از زمان شکل گیری صنایع سلولزی در کشور از ۴۰ سال پیش تامین این ماده که توسط شرکت ما در سال های اخیر داخلی سازی شد، به صورت کامل وارداتی بود.

واحدهای تولیدی از استانداردهای ملی و بین المللی بی‌اطلاع هستند

این کارآفرین برتر گفت: بازدید از واحدهای تولیدی، بازاریابی مناسب در کنار تولید محصولات باکیفیت، بهره گیری از توان مراکز علمی، شبکه سازی و ایجاد ارتباط با واحدهای تولیدی مشابه در کشور از جمله اقدام های ضروری برای ورود به کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه صادرات نیاز به تولید با کیفیت دارد، افزود: آزمایشگاه همکار استاندارد از جمله الزام‌های صادراتی هستند که ایجاد این آزمایشگاه در دزفول در دستور کار است.

حیدری مقدم ادامه داد: بی اطلاعی از استانداردهای بین المللی از جمله مسایل جدی واحدهای تولیدی استان و کشور است ضمن اینکه بی اطلاعی مسوولان از این استانداردها را نشان می‌دهد لذا برگزاری نشست های آموزشی در این زمینه ضروری است.

وی توجه به تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی را مورد تاکید قرار داد و افزود: محصول تولیدی این شرکت موفق شده استانداردهای مورد نیاز را پاس کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایجاد موانع بسیار برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: امتیار پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم به این واحد تولیدی داده شد ولی ۹ ماه است که با وجود پیگیری های زیاد همچنان موفق نشده ایم این وام را دریافت کنیم.

اعتماد میان صنعت و دانشگاه‌ها باید تقویت شود

حیدری مقدم با بیان اینکه در روزهای اخیر مجوز دانش بنیان این شرکت گرفته شده است، گفت: این شرکت از سال ۹۷ شناسایی چالش صنایع را در دستور کار قرار داد که نتیجه این مطالعه ها، شناسایی یک ماده راهبردی مورد نیاز صنایع سلولزی کشور بود که به طور کامل از خارج وارد می شد.

وی افزود: مراکز دانشگاهی توان حل مسایل شرکت های تولیدی را دارند به همین دلیل خودباوری و اتکا به توان علمی داخلی می تواند گره گشای مسایل تولید کشور باشد.

این کارآفرین بیان کرد: صنایع کشور نیازمندی هایی دارند که با توجه به ظرفیت های بزرگ علمی شرکت های دانش بنیان، در صورتی که ارتباط موثر میان شرکت های دانش بنیان و صنایع ایجاد شود بسیاری از مسایل قابل حل است.

وی افزود: نبود اعتماد شرکت های تولیدی به توان دانشگاهی موجب شده است تا شرکت ها از ظرفیت مراکز علمی غفلت کنند.

به گزارش ایرنا، در حاشیه این نشست میزهای خدمتی با حضور دستگاه‌های مختلف دخیل در امر تولید و اشتغال به منظور پاسخگویی به سوال و درخواست جوانان و کارآفرینان حاضر در این نشست برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha