۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85101350
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج شهر خراسان جنوبی در وضعیت تنش آبی قرار دارند

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: به دلیل تداوم خشکسالی‌های مستمر و کاهش ذخایر منابع آب زیرزمینی در پنج شهر و ۱۷ مجتمع آبرسانی استان دچار تنش آبی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی دوستی روز پنجشنبه در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: شهرهای طبس، بیرجند، نهبندان، قاین و آرین شهر در وضعیت تنش آبی قرار دارند و با انجام برنامه‌های کوتاه‌مدت مشکلات تامین آب رفع شده اما در بلندمدت نیاز به اجرای پروژه‌های انتقال آب است.

وی گفت: تنش آبی به این معناست که میزان تولید آب در نقطه سر به سر مصرف قرار دارد و در مواقع پیک مصرف به خصوص در فصل گرما به دلیل افزایش مصرف، کمبود آب در این مناطق محسوس است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه اقداماتی در جهت افزایش ذخیره‌سازی به عنوان گام اول برای ۱۳ شهر استان در حال انجام است افزود: کاهش هدرفت آب و افزایش ظرفیت تولید نیز اقدامات تکمیلی است که دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: در خراسان جنوبی شهر طبس به عنوان شهر دارای پروژه ویژه و اضطراری در زمینه تامین آب در کشور تعریف شده و در این راستای حفر و تجهیز هشت حلقه چاه با فوریت در دستور کار است.

دوستی گفت: شهر طبس بیشترین تنش آبی را در سطح کشور دارد و اقدامات اضطراری در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم در صورت تخصیص به موقع و کامل اعتبارات در یکی دو ماه آینده طرح اضطراری آبرسانی به طبس را به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی اضطراری به شهر طبس ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ادامه روند اجرای طرح در گرو تخصیص کامل اعتبارات است و ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۹۲ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود گفت: تدابیر لازم برای تقویت ناوگان آبرسانی سیار به روستاها پیش از فصل گرما اندیشیده شده است.

وی جمعیت زیر پوشش آبرسانی سیار در سال گذشته را به طور متوسط بیش از ۴۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۷۴ سرویس آبرسانی سیار با حجم ۲۰۲ هزار و ۲۱۳ مترمکعب به روستاهای استان حمل شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشته است.

دوستی بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ دستگاه تانکر ملکی در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد و ۲ دستگاه هم اخیرا خریداری شده که در حال تجهیز برای ورود به ناوگان آبرسانی سیار است.

وی با تاکید بر اینکه آبرسانی سیار به روستاهای خراسان جنوبی با هزینه‌های بالا و رایگان انجام می‌شود از مردم خواست در مدیریت مصرف آب نهایت همکاری را داشته باشند.

نشست ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی امروز به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در محل استانداری برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha