۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85101282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبض کند حیات رسانه‌های زنجان در سایه چالش‌های اقتصادی

زنجان - ایرنا - حیات رسانه‌های زنجان در سایه چالش‌ها و مشکلات اقتصادی و ظهور و بروز فضای مجازی با تهدید و خطر جدی مواجه شده و نبض زندگی آنها به کندی در حال تپیدن است.

به گزارش ایرنا، امروزه ظهور رسانه های نو و مدرن و فضای مجازی شیوه های اطلاع رسانی را متحول و دگرگون کرده و ذائقه مردم را از شیوه های کلاسیک دریافت خبر به سبک های جدید و نوین سوق داده است.

در این میان رسانه های با سابقه و اصیل به رغم قدمت و سابقه فعالیت باید خود را با نیازهای روز و مخاطب پسند همگام و همراه سازند تا بتوانند به حیات خود در فضای رسانه‌ای یک جامعه ادامه دهند.

استان زنجان از دیرباز با رسانه های متعدد خود در سطح کشور شناخته می شود که امروز بسیاری از این رسانه ها بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی با چالش‌ها و آسیب‌های جدی مواجه هستند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت رسانه های استان زنجان و مسائل و مشکلات آنها با یوسف ناصر مدیرعامل خانه مطبوعات استان گفت و گو کرده است.

نبض کند حیات رسانه‌های زنجان در سایه چالش‌های اقتصادی

ایرنا. وضعیت کنونی رسانه های استان از حیت تعداد و نوع آنها چگونه است؟

بر اساس آمار موجود در سامانه جامع رسانه های کشور هم اکنون در استان زنجان ۷۹ رسانه دارای مجوز فعالیت می کنند.

از این تعداد ۳۴ رسانه چاپی و ۴۵ رسانه الکترونیک یا برخط هستند.

ایرنا. ما در استان همواره با چالش لیست خبرنگاران و پایش این فهرست در مقاطع مختلف مواجهیم، راه حل رفع این مساله چیست؟

با توجه به اینکه مرجع اصلی تشخیص خبرنگاران در حال حاضر سامانه جامع رسانه های کشور بوده و شرایط احراز خبرنگاری در این سامانه دارای شاخصه های مختلفی است بنابراین کسانی که بتوانند در این سامانه ثبت نام و مراحل احراز را طی کنند خبرنگار شناخته می شوند.

در این سامانه مدیران مسوول رسانه ها باید فعالیت خبرنگاران یا کلا فعالان رسانه را تایید کنند و خبرنگار هم هر سه ماه باید نمونه آثاری از فعالیتهای خود را در سامانه بارگذاری نماید.

اخیرا هم وزارت ارشاد ملاک تایید فعالان رسانه ای را ثبت نام در این رسانه اعلام کرده است.

خبرنگاران آزادی هم که کار خبری می کنند و عضو سامانه نیستند باید در یکی از رسانه های دارای مجوز فعال باشند و با تأیید مدیر مسوول آن رسانه خبرنگار شناخته شوند.

ایرنا. اقتصاد رسانه در استان چه وضعیتی دارد؟

وضعیت اقتصادی رسانه های استان با توجه به اینکه اکثرا از آگهی های دولتی محروم هستند اصلا خوب نیست.

تنها برخی از روزنامه ها و پایگاه های خبری و خبرگزاری ها که دارای امتیاز مورد نظر وزارت ارشاد هستند از آگهی های دولتی بهره مند می شوند و می توانند سرپای خود بایستند ولی دیگر رسانه ها به دلیل نبود نظم در انتشار و کسب نکردن امتیاز لازم باید هزینه ها را خودشان تامین کنند که در این آشفته بازار چاپ و نشر و کاغذ، تامین این هزینه ها کار صاحب رسانه نیست.

نبض کند حیات رسانه‌های زنجان در سایه چالش‌های اقتصادی

وضعیت اقتصادی بخش خصوصی و همچنین حضور پر رنگ فضای مجازی باعث شده تا فعالان اقتصادی که پیشتر با سفارش آگهی و رپرتاژ کمک حال رسانه های چاپی بودند نتوانند از این طریق به اقتصاد رسانه ها کمک کنند.

ایرنا. برنامه های خانه مطبوعات استان برای توانمندسازی رسانه ها و اصحاب رسانه چیست؟

خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل صنفی اصحاب رسانه در استانها با برگزاری جشنواره های سالانه و برگزاری نمایشگاه مطبوعات، برگزاری دوره های آموزشی و بیان مشکلات رسانه های استان و پیگیری آن از مسوولان سعی در ارتقای سطح کمی و کیفی رسانه ها دارد.

خانه مطبوعات استان زنجان با ۱۱۴ عضو اصلی و ۳۵ عضو افتخاری برگزاری هشت دوره متوالی جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان در هشت سال گذشته را در کارنامه خود دارد.

نبض کند حیات رسانه‌های زنجان در سایه چالش‌های اقتصادی

برگزاری این جشنواره ها باعث شده است تا یک فضای رقابتی بین فعالان رسانه استان شکل بگیرد و فعالان این عرصه در تهیه مطالب گوشه چشمی هم به جشنواره داشته باشند.

نتیجه ملموس برگزاری این جشنواره ها اخیرا در جشنواره مطبوعات شمالغرب(تبریز) خود را نشان داد و هفت نفر از فعالان رسانه ای استان زنجان در بین چهار استان مقام آوردند.

برای بهتر شدن وضعیت رسانه ها نیز برگزاری دوره های آموزشی را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده و امیدواریم بعد از چند سال وقفه بتوانیم این دوره ها را با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت ارشاد همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار نماییم.

برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز که آخرین آن سال ۹۸ و قبل از همه گیری کرونا برگزار شد خانه مطبوعات پیشنهاد برگزاری نمایشگاه همزمان با نمایشگاه کتاب را داده است که امیدواریم امسال بتوانیم دورهمی رسانه های استان را در نمایشگاه داشته باشیم.

این نکته را هم باید یادآور شوم که خانه مطبوعات مجری و پیگیر برگزاری دوره ها و همچنین برگزاری نمایشگاه و جشنواره است و اداره کل ارشاد استان باید هزینه ها و همچنین پیگیری های لازم را از وزارت ارشاد داشته باشد.

ایرنا. آیا انتشار آگهی در نشریات، روزنامه ها و پایگاه های خبری استان روال و فرآیند مشخصی پیدا کرده است؟

انتشار آگهی در رسانه های استان فقط از طریق امتیازآوری رسانه ها از سامانه جامع رسانه های کشور امکان پذیر است.

به این صورت که در صورت احراز امتیاز رسانه ای برای انتشار آگهی، لیست در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده می شود و اداره ارشاد موظف است بر اساس این لیست آگهی های دولتی را به نوبت و با رعایت عدالت بین رسانه های واجد شرایط توزیع کند.

نبض کند حیات رسانه‌های زنجان در سایه چالش‌های اقتصادی

همچنین دستگاههای اجرایی نیز از سفارش مستقیم آگهی به رسانه ها منع شده اند و آگهی خود را باید حتما از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نمایند.

فقط سفارش رپرتاژ آگهی و گزارش عملکرد است که دستگاهی می تواند مستقیم به رسانه ای سفارش دهد.

ایرنا. عمده ترین چالش های رسانه های استان چیست؟

فقر اقتصادی رسانه ها و حمایت های مالی ضعیف دولت، بی اعتنایی مدیران اجرایی به مطالب منتشر شده در رسانه های دارای مجوز و کاهش سطح اعتماد مردم به رسانه ها، نبود سواد رسانه ای برخی مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی دستگاه ها، فقدان امنیت شغلی خبرنگاران، تغییر ذائقه مطالعه مخاطبان از رسانه های سنتی به رسانه های مدرن، علاقه نسل جوان به استفاده از فناوری های مدرن، نبود شفاف سازی در ارایه خبر از سوی مدیران به رسانه ها، ایجاد کانالهای مجازی برای ارایه عملکرد دستگاه ها و بسنده نمودن به آن و دوری از رسانه های دارای مجوز، فقدان شایسته سالاری در انتخاب مدیران رسانه ها، استفاده از روزنامه نگاران کم تجربه و غیر متخصص و تولید نکردن محتوای مناسب با نیاز مخاطبان از جمله چالش های حال حاضر رسانه های استان است.

ایرنا. خانه مطبوعات در خصوص مسائل صنفی و معیشتی اصحاب رسانه استان چه اقداماتی در دستور کار دارد؟

پیگیری مسکن خبرنگاران، پیگیری و توزیع هدیه وزارت ارشاد به خبرنگاران در روز خبرنگار، پیگیری بسته اینترنت رایگان فعالان رسانه استان به مناسبت روز خبرنگار، عقد تفاهم نامه با خانه کارگر استان و عضویت خبرنگاران در این خانه برای استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی خانه کارگر در سطح کشور، ارایه گواهی به اعضای خانه مطبوعات به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای متقاضیان تسهیلات اعتباری، ارایه گواهی به اعضای خانه مطبوعات جهت ارایه به صندوق اعتباری هنر برای عضویت در این صندوق و استفاده از تسهیلات و بیمه های تامین اجتماعی و تکمیلی از جمله اقدامات صنفی خانه مطبوعات استان زنجان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha