۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰
کد خبر: 85100501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش نگرانی‌های امنیتی در آستانه برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم

لندن – ایرنا – نگرانی‌ها و دغدغه‌های مقامات انگلیسی برای تامین امنیت مراسم تاج‌گذاری «چارلز سوم» پادشاه انگلیس در پی حمله صورت گرفته به کاخ سلطنتی باکینگهام افزایش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تام توگندهات معاون امنیتی وزیر کشور انگلیس از پاسخ پلیس به این حادثه و بازداشت فرد مهاجم قدردانی، اما تصریح کرد که از تدابیر صورت گرفته برای تامین امنیت مراسمی که تنها سه روز به برگزاری آن مانده است راضی نیست.

رسانه‌های انگلیس گزارش دادند که پلیس لندن دیشب (سه‌شنبه) فردی را که تیغه‌های خشاب به محوطه کاخ سلطنتی باکینگهام پرتاب، دستگیر کرده‌ است. فرد مهاجم به گفته پلیس، سلاح گرم در اختیار نداشته اما یک عدد چاقو حمل می‌کرده است. نهاد تامین کننده امنیت پایتخت انگلیس، این رویداد را غیر تروریستی اعلام کرد، اما شواهد نشان می‌دهد که تدابیر امنیتی اطراف کاخ از دیشب افزایش یافته است.

بر اساس برنامه اعلام شده، چارلز سوم روز شنبه طی مراسم تشریفاتی با حضور شمار زیادی از سران کشورها و مقامات ارشد دولتی به‌عنوان پادشاه جدید انگلیس تاج‌گذاری خواهد شد. او پس از مرگ مادرش الیزابت دوم، بر تخت پادشاهی انگلیس نشست و لقب چارلز سوم را برای خود برگزید.

گزارش‌ها حاکیست که تامین امنیت این مراسم، یکی از بزرگترین عملیات تاریخ انگلیس بشمار می‌رود. معاون وزیر کشور انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت که پلیس، سرویس‌های امنیتی و نهادهای ذیربط طی ماه‌های اخیر، سخت مشغول برنامه‌ریزی‌های امنیتی بوده‌اند.

او با حال حاضر به ارائه میزان خرجی که تامین امنیت این مراسم بر دوش مالیات دهندگان تحمیل می‌کند نشد. توگندهات به این گزاره بسنده کرد که تلاش زیادی برای تامین امنیت «یک رویداد بزرگ» جریان دارد.

برخی رسانه‌های انگلیسی تخمین زده‌اند که فقط عملیات امنیتی این مراسم، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون پوند خرج دارد؛ هزینه‌ای که قرار است در بحبوحه رکود اقتصادی انگلیس، بحران هزینه‌های زندگی و اعتراضات گسترده مشاغل عمومی از جیب مالیات دهندگان تامین شود.

معاون وزیر کشور انگلیس از تائید آمارهای مالی طفره رفت و تکرار کرد که تلاش او تامین امنیت و برنامه ریزی برای مقابله با تهدیدهای مختلف علیه آنچه او «جشن ملی» انگلیس نامید، است.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، تاج‌گذاری چارلز یکی از گران‌ترین مراسم سلطنتی در ۳۰۰ سال گذشته بشمار می‌رود. آیین تاج‌گذاری الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ میلادی ۹۱۲ هزار پوند هزینه داشت که معادل ۲۰.۵ میلیون پوند امروز می‌شود. تاج‌گذاری جورج ششم، پدربزرگ چارلز هم در سال ۱۹۳۷ میلادی ۴۵۴ هزارپوند خرج روی دست دولت گذاشت که معادل ۲۴.۸ میلیون پوند به ارزش روز می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که مراسم چارلز ۲۵۰ میلیون پوند خرج برای مالیات دهندگان بتراشد و این درحالیست که مردم انگلیس با تورم بی‌سابقه و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها روزگار بشدت شواری را سپری می‌کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۱ درصد مردم معتقدند که هزینه آیین تاج‌گذاری نباید از جیب مالیات دهندگان پرداخت شود. گراهام اسمیت رهبر جنبش جمهوری‌خواهان انگلیس، آیین تاج‌گذاری چارلز را یک پانتومیم گران‌قیمت و سیلی به صورت میلیون ها نفری خواند که با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha