۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85100331
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اذعان رسانه‌های آمریکایی به نفوذ فزاینده بریکس در آینده تجارت جهانی

تهران- ایرنا- فاکس نیوز در مطلبی ضمن اذعان به نفوذ فزاینده گروه بریکس بر تجارت جهانی به نقل از چند رسانه آمریکایی دیگر نوشت که اشتیاق کشورها از سراسر جهان برای پیوستن به این گروه رو به افزایش است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، گروه بریکس به رهبری چین و روسیه (گروهی متشکل از اقتصادهای نوظهور که عنوان آن از حرف اول نام کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌آید) از درخواست عضویت ۱۹ کشور پیش از نشست ماه ژوئن (خرداد/تیر) خبر داد که حاکی از افزایش نفوذ این گروه در سراسر خاورمیانه و آفریقا است. گفته می شود نام متحدان آمریکا از جمله مصر، اندونزی و آرژانتین در میان کشورهای مشتاق برای پیوستن به بریکس توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

این شبکه خبری با اشاره به مصاحبه اخیر خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ با آنیل سوکلال سفیر بریکس در آفریقای جنوبی به نقل از این مقام نوشت: ۱۳ کشور به طور رسمی درخواست پیوستن به بریکس را ارائه داده اند و ۶ کشور دیگر نیز به صورت غیر رسمی خواهان عضویت هستند. ضمن آنکه هر روز بر تعداد این کشورها اضافه می شود.

این گروه که در ابتدا از برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد، توسط شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن ساکس در سال ۲۰۰۱ بریک نامگذاری شد. لازم به ذکر است این نامگذاری پیش از پیوستن آفریقای جنوبی به این گروه بود و در نهایت و پس از پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰، نام آن به بریکس تغییر یافت. یک اقتصاددان در این خصوص پیش بینی کرده است که کشورهای عضو بریکس با پویاترین اقتصاد تا سال ۲۰۵۰ بر تجارت جهانی تسلط پیدا خواهند کرد.

این شبکه خبری در این مطلب آورده است: سال گذشته چین برای نخستین بار به عنوان رئیس این گروه ایده توسعه را مطرح کرد و نشان داد که می توان در مقام مقابله با تسلط سازمان ملل بر کشورهای توسعه یافته در بدنه جهانی وارد عمل شد.

براساس گزارش ها، در حال حاضر عربستان سعودی و ایران که هر دو به تازگی به سازمان همکاری شانگهای پیوسته اند، مشتاق عضویت در بریکس هم هستند. تمایل مصر، بحرین، الجزایر، آرژانتین و اندونزی برای پیوستن به این گروه اقتصادی نیز نشان دهنده وسعت جهانی است که بریکس به دنبال آن است.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی نیز به تازگی در مطلبی یادآور شد که بریکس ظرفیت داشتن یک ارز مشترک را در میان اعضای خود دارد که می تواند به راحتی قدرت دلار را در سطح بین‌المللی به چالش بکشد و آن را تضعیف ‌کند.

جوزف دابلیو سالیوان مشاور ارشد گروه مشاوره ای لیندزی مستقر در واشنگتن و مشاور ویژه و عضو پیشین شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ در این خصوص معتقد است که ارز مورد حمایت بریکس می‌تواند دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره‌ کنار بزند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که چنین ارزی توانایی جایگزینی دلار و در کمترین حالت ایجاد تزلزل در جایگاه دلار را دارد.

این اقتصاددان آمریکایی با این وجود تاکید کرد: هرچند سلطه دلار به احتمال زیاد یک شبه به پایان نمی رسد، اما ارز احتمالی بریکس فرسایش آرام سلطه آن را کلید می زند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha