مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی: موسیقی زبان مشترک همه مردم است

مهاباد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: موسیقی صرفا یک هنر نیست بلکه زبان مشترک همه مردم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا نوروزی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» (آواز عاشقانه کُردی) سردشت افزود: موسیقی های محلی مانند «به‌یت و حه‌یران» زبان قابل فهم و یادگاری گرانبها از گذشتگان است.

وی اضافه کرد: هنرمندان باید تمام توان خود را برای حفظ، نگهداری و نگهبانی از این میراث گرانبها به کار بگیرند، آن را غنی‌تر کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران در زمینه عدم حمایت از موسیقی گفت: این امر باعث شده که ذایقه جوانان ما در زمینه موسیقی تغییر پیدا کند و این مدیران باید در برابر آیندگان جوابگو باشند.

نوروزی از هنرمندان و مهمانان ویژه دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» سردشت قدردانی کرد و ادامه داد: این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مسوولان آذربایجان غربی برای برگزاری آن همت بالایی دارند و تاکنون ۹ دوره آن برگزار شده است.

فرماندار سردشت نیز در این آیین گفت: موسیقی «به‌یت و حه‌یران» در بین مردم این منطقه قدمتی چند هزار ساله دارد و از نسل‌های گذشته سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است.

باباخان اسکندری افزود: هنرمندان امروز نیز باید با توجه به تهاجم موسیقی و فرهنگ غربی، این گنجینه تاریخی و فرهنگی را علاوه بر اینکه غنی ببخشند آن را به نسل‌های آینده منتقل کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی: موسیقی زبان مشترک همه مردم است

وی اضافه کرد: همه مسوولان و هنرمندان باید در این زمینه تلاش کنند تا ذایقه و سلیقه نسل امروز به سمت موسیقی بیگانه گرایش پیدا نکند بلکه موسیقی غنی محلی به آنان معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه سردشت از قدیم مهد موسیقی و عالمان بزرگی بوده است، افزود: شهرستان سردشت این افتخار را داشته که در طول تاریخ مهد انسان‌های بزرگی در زمینه ادبیات، موسیقی و علوم دینی و سایر علوم باشد.

آیین افتتاحیه دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» سردشت روز چهارشنبه با خواندن حه‌یرانی از سوی هنرمند پیشکوست سردشتی استاد خضر قادری گرماوی مشهور به «خله ده‌رزی» آغاز شد.

به گزارش ایرنا، دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» به مدت ۲ روز ( ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) به میزبانی سردشت در حال برگزار است و در این دوره ۱۳۶ اثر انفرادی و ۲۲ اثر گروهی از ۱۶ استان مختلف به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی: موسیقی زبان مشترک همه مردم است

هیات داوران این جشنواره متشکل از «هوشنگ جاوید»، «ناصح بهرام بیگی» و «مهدی احمدی» از بین مجموع آثار این جشنواره ۷۸ اثر انفرادی و آثار ۹ گروه را به عنوان آثار برتر انتخاب کنند.

نخستین جشنواره «به‌یت و حه‌یران» سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال ۱۳۸۵ برگزار شد و تاکنون ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران در این شهرستان برگزار شده است.

جشنواره «به‌یت و حه‌یران» در هر دوره با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در ۲ بخش مسابقه و گروه نوازی برگزار می‌شود.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.

بخش گروه‌نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.

جشنواره موسیقی «به‌یت و حه‌یران» سردشت در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین اثر معنوی و ناملموس حوزه فرهنگ و ارشاد در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha