۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85100216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

معاون استاندار کردستان: اصالت هورامان در سطح جهانی مطرح است

سنندج- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کردستان گفت: هورامان با نام ایران و گردشگری گره خورده است و مختص به استان کردستان و یا کرمانشاه نیست بلکه منطقه‌ای ملی و جهانی است که اصیل‌ترین فرهنگ را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالله رشیدی‌پور روز چهارشنبه در نخستین همایش بین‌المللی هورامان که با هدف بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه در حال برگزاری است، اظهار کرد: حفظ فرهنگ و اصالت هورامان به ویژه در ساخت و سازها باید در نظر گرفته شود تا در کنار دیگر ویژگی های مبتنی بر اصالت این منطقه، شاهد عادی‌سازی ویژگی های بکر و اصیل این منطقه نباشیم.

وی افزود: محصولات تولیدی این منطقه دارای اصالتی است که نباید اجازه داد با برچسب های تقلبی ضربه ببیند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کردستان با اشاره به تلاش استاندار کردستان برای گرفتن حقابه سد داریان و زمین های اطراف آن، یادآور شد: این موضوعی است که استاندار کردستان در هیات دولت مطرح کرد و بر آن اصرار دارد.

رشیدی‌پور تاکید کرد: این همایش‌ها باید بستری برای معرفی و حفاظت منطقه هورامان باشد تا دستخوش آسیب نشود.

وی ادامه داد: امکانات زیرساختی در منطقه هورامان ایجاد شده تا مردم در رفاه باشند ولی شیوه تقویت و تامین آن بگونه‌ای بوده که بافت بومی آن آسیب نبیند.

رشیدی‌پور خواستار بیشتر شدن تعامل و همکاری مطلوب بین ایران و عراق برای حفاظت از هورامان شد.

اولین همایش بین‌المللی هورامان به همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در حال برگزاری است این همایش شامل بخش‌ها و پنل‌های تخصصی است و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

منطقه هورامان/اورامانات، منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور، بین ۲ استان کردستان و کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق واقع شده و دارای کوه‌های سر به فلک کشیده و رودهای خروشان است.

وجود این عوامل طبیعی دره‌هایی را شکل داده که ساکنان هورامان/ اورامانات، هزاران سال در تعامل با طبیعت زندگی کرده و این تعامل را می‌توان در باغ های پلکانی، معماری پلکانی زندگی هوار نشینی (کوچ گاه های موقت)، جشن‌ها و آیین‌های اصیل و صنایع‌ دستی منحصر بفرد منطقه مشاهده کرد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha