ارتفاع موج در خلیج فارس و جزایر غربی هرمزگان به بیش از ۲ متر می‌رسد

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم گفت: با توجه به تداوم وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی - شمال غربی در خلیج فارس و جزایر غربی استان هرمزگان در ساعت های بعدازظهر و شب به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت به افزایش ارتفاع موج دریا در جزایر کیش و لاوان به بیش از ۲ متر (۲۰۰ سانتی متر - هفت پا) هشدار داده می شود.

محمد کاملی دیرستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: در روز جاری باد نسبتا شدید شمال غربی در جزایر غربی استان هرمزگان تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: خلیج فارس و جزایر غربی استان هرمزگان با وزش این بادهای نسبتا شدید مواج خواهد بود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: از این رو توصیه می شود در ساعت های بعدازظهر و شب از رفت و آمد شناورهای سبک و قایق های تفریحی در خلیج فارس خودداری شود و تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن شناورهای مسافربری در جزایر غربی استان هرمزگان صورت پذیرد.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: آسمان استان هرمزگان صاف تا قسمتی ابری، هوا در ساعت های بعدازظهر در ارتفاعات استان با رشد ابر پیش بینی می شود، در ساعت های بعدازظهر وقوع رگبار پراکنده باران و رعد و برق در ارتفاعات شمالی و شرقی استان دور از انتظار نخواهد بود.

وی گفت: از نظر دمایی، از اوایل هفته آینده در غالب نقاط استان هرمزگان افزایش نسبی دما پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۵ درجه و ۸۶ درصد و شهر قشم را ۲۵ و ۸۳ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، خلیج فارس، شیار هلالی شکل که بیش از یک چهارم ذخایر فسیلی جهان را در خود دارد و از طریق دریای عمان به اقیانوس هند و آب های آزاد راه می یابد، طولی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر و پهنای نزدیک به ۲۴۰ کیلومتر دارد؛ این خلیج در کشاله و چین خوردگی های پست و فرو افتاده جنوب زاگرس پدید آمده است.

خلیج فارس به عنوان شعبه ای بزرگ از اقیانوس هند که بر سر راه تمامی خطوط دریایی در مشرق عدن واقع شده است، مانند دالانی است که بین ۲۴ دقیقه و ۳۰ درجه عرض شمالی و ۴۸ دقیقه و ۵۰ درجه طول شرقی واقع شده، حدود آن از شمال و شمال شرقی، سواحل ایران، از غرب خلیج عمان، از جنوب و غرب شبه جزیره عربستان است.

رودخانه های دجله و فرات، کارون و کرخه که از کوه های ارمنستان و ترکیه سرچشمه گرفته اند به انضمام رودخانه های جراحی، هندیان و رودهای کوچک دیگر به این دریا می ریزند.

آب های خلیج فارس کم عمق و زیر بستر آن دارای منابع نفت و گاز (هیدروکربن) فراوان است، این عمق در دهانه خلیج فارس ۷۰ تا ۹۰ متر است و هر قدر به طرف بالای خلیج فارس می رود کمتر می شود و به مسافت ۹۰ کیلومتری تا دهانه شط به ۳۰ متر می رسد.

در صیدگاه های مروارید عمق خلیج فارس کمتر از ۳۶ متر است، مساحت خلیج فارس ۹۷ هزار مایل مربع است و طول آن از سواحل عمان تا راس دریا در حدود ۵۰ مایل و عرض آن کم و بیش بین ۲۹ تا ۱۸۰ مایل (تنگه هرمز) است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

جزایر ایرانی موجود در خلیج فارس را به ۲ دسته «جزایر مسکونی» و «جزایر غیر مسکونی» می توان تقسیم بندی کرد.

جزایر مسکونی خلیج فارس شامل جزایر قشم، هنگام، لارک، هرمز، کیش، لاوان، ابوموسی، هندرابی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ، جزیره فارسی، خارک و خارکو است.

جزایر غیر مسکونی خلیج فارس نیز شامل جزایر فرورگان، شیدور، عباسک، شیف، ام الکرم، نخیلو، جبرین، ام سیله - گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه دندون، مُطاف، مُرغی، جزیره میر مُهَنّا و چراغی است.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha