۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۵
کد خبر: 85099397
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

گلایه اسلامشهری‌ها از کیفیت آب/ چشم انتظاری برای تحقق وعده مسئولان

اسلامشهر - ایرنا - افت فشار آب و کیفیت پایین آن در برخی ساعات روز صدای اهالی نقاط مختلف شهرستان اسلامشهر به ویژه مردم شهرک واوان و چهاردانگه را درآورده است؛ البته این گلایه ها مدت ها است که مطرح می شود و مسئولان وعده می دهند که با تکمیل طرح‌های مصوب، وضعیت مطلوب شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زنی خانه دار از اهالی شهرک واوان از افت فشار آب آشامیدنی در برخی ساعات روز گلایه می کند و می گوید: افت فشار در ابتدای روز و آخر شب محسوس تر است و گاهی برای پُرکردن یک لیوان آب باید چند دقیقه ای معطل ماند.

او می افزاید: بماند از رنگ و کدری آب که برای مصرف حتما باید جوشانده شود و شما بپرسید که چند نفر از اهالی منطقه دچار سنگ کلیه و مشکلات گوارشی شده اند.

پدری هم با سه فرزند به خبرنگار ایرنا می گوید: فشار آب در برخی ساعات آنقدر پایین است که برای استحمام مجبوریم تا با کِتری آب جوش بگذاریم چراکه فشار پایین آب پاسخگوی آبگرمکن نیست.

این شهروندن اسلامشهری تصریح می کند: اگر مدتی شیرآب را باز نکنیم رنگ و بوی آب تغییری اساسی کرده و کدر می شود.

این پدر خانواده خاطرنشان می کند: مدت هاست که مجبور به خرید آب معدنی برای حفظ سلامتی خودم و خانواده هستم و این هزینه ای مضاعف بر سبد خانواده تحمیل می کند.

گلایه اسلامشهری‌ها از کیفیت آب/ چشم انتظاری برای تحقق وعده مسئولان

پسر جوانی که خود را همتی معرفی می کند به ایرنا می گوید: بارها درباره افت فشار آب اعتراض کردیم و مسئولان آب پاسخ می دهند که باید حتما از پمپ استفاده و تانکر در بالای ساختمان نصب کنیم تا مشکل حل شود.

یکی از اهالی شهرک امام خمینی(ره) اسلامشهر به نام حمید هم می گوید: کلی هزینه تانکر آب و پمپ دادیم و بماند هزینه برقمان هم که سرسام آور شده تا آب مصرفی ساده ای که حق همگانی است، داشته باشیم.

او یادآوری می کند: آب شربی که به این سختی به ما می رسد هم مجبوریم با نصب دستگاه فیلتر مصرف کنیم که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

البته که بیشتر این مشکلات بابت این است که جمعیت اسلامشهر در سال های اخیر رشدی روز افزون داشته و از سوی دیگر گفته می شود که ۶۰ درصد آب شرب این شهرستان از منابع زیر زمینی است که با کاهش این منابع قطعا افت فشار آب بعید نیست.

بد نیست بدانیم که بیشترین افت فشار و سختی آب(EC) هم مربوط به مناطق مثل واوان، چهاردانگه، شهرک امام خمینی(ره) یا همان مسکن مهر است که به صورت نوساز و انبوه سازی بدون درنظر گرفتن زیرساخت های شهرستان ساخته شده اند.

مدیرعامل سابق آبفای جنوب غرب استان تهران پارسال در مورد مشکلات آب رسانی به این مناطق به رسانه ها گفته بود: در برخی از مناطق شهرستان به علت وجود محدودیت در تامین آب آشامیدنی به شهروندان مجبوریم شبکه آبرسانی را مدیریت و در برخی مواقع فشار آب شبکه را کم کنیم.

او افزود: علاوه بر آن در معدود مناطقی هم به علت فرسودگی شبکه و عدم تحمل بار ناچار به کاهش فشار هستیم، البته این کاهش فشار عمدتاً در فصل گرم سال و ناشی از افزایش مصرف است و در فصل سرد هیچ چالش آبی نداریم.

الکایی در آن مقطع تصریح کرد: از لحاظ استانداردهای بهداشتی آب شرب شهروندان هیچ‌گونه آلودگی میکروبی و بهداشتی ندارد و روزانه بیش از ۳۰۰ نمونه گیری و آزمایش توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت انجام می‌شود و علاوه بر آن نمونه گیری هایی نیز توسط کارشناسان شبکه بهداشت انجام و تحت کنترل قرار می‌گیرد.

طبق اطلاعات موجود، استان تهران از ۵ سد مشروب می‌شود و شهرستان‌های جنوب‌غربی استان تهران از خط آب اسلامشهر و الغدیر یک و دو تامین آب می کنند؛ این نکته زمانی جالب تر می شود که در شهرستان اسلامشهر بیش از ۲۱۷ هزار و ۵۵۸ فقره انشعاب آب وجود دارد و در روزهای عادی ۱۷۷ میلیون لیتر آب در اسلامشهر مصرف می شود.

گو اینکه در چند وقت اخیر مخزن پنج هزار مترمکعبی شهر واوان کلید خورده، مخزن آب گلدسته اسلامشهر تکمیل و در نهایت هشت هزار متر شبکه آب‌رسانی در اسلامشهر اصلاح و بازسازی شده اما باید بی تعارف گفت که مشکلات همچنان باقی است.

نیمه دوم سال پیش هم جلسه پیگیری مصوبات وزیر نیرو برگزار شد و حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر در این جلسه به گلایه مردم نسبت به کیفیت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی محلات اشاره کرد و گفت: مدیریت آبفای اسلامشهر باید با افزایش نظارت بر عملکرد پیمانکاران اجرای شبکه فاضلاب، از قصور و کوتاهی در اجرای این پروژه مهم و زیرساختی پیشگیری کند.

گلایه اسلامشهری‌ها از کیفیت آب/ چشم انتظاری برای تحقق وعده مسئولان

او در آن مقطع با بیان اینکه در سفر وزیر نیرو مقرر شد ظرف سه سال ۲۰۰میلیارد تومان از محل تسهیلات ماده ده، ۱۰۰ میلیاردتومان از منابع عمومی دولت و ۱۰۰میلیارد تومان نیزاز منابع داخلی آبفای استان تهران اعتبار برای ساماندهی تاسیسات فاضلاب شهرستان اختصاص یابد، تصریح کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات در نیمه دوم سال جاری شاهد سرعت گرفتن اجرای شبکه فاضلاب در اسلامشهر باشیم.

حبیبی در ادامه به اهمیت تکمیل خطوط انتقال آب مخزن ۱۰هزار مترمکعبی گلدسته به اسلامشهر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به تخصیص ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات تنش آبی و۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مسکن مهر به این پروژه، معاونت عمرانی فرمانداری همکاری لازم را جهت عبور خط مذکور از برخی موانع موجود در مسیر خواهد داشت تا پایان سال جاری شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

او همچنین با اشاره به اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مخزن ۵هزار متر مکعبی واوان و ۱۲ میلیارد تومان برای تکمیل خطوط انتقال آب وجمع آوری آب چاههای واوان در سفر وزیر نیرو اظهار داشت: در حال حاضر این دو پروژه با روند مناسبی در دست اجرا قرار دارند و امیدواریم با تکمیل آنها پیش از فرا رسیدن تابستان سال آینده شاهد رفع بخش عمده مشکلات آب شرب واوان باشیم.

حبیبی در خصوص احداث مخزن ۱۵۰۰مترمکعبی احمدآباد مستوفی نیز گفت: اقدامات لازم با محوریت معاونت عمرانی فرمانداری و بخشداری احمداباد مستوفی جهت معرفی و واگذاری زمین مناسب به منظور احداث این مخزن در حال انجام است و با برگزاری مناقصه و آغاز عملیات اجرایی احداث مخزن احمدآباد مستوفی تا پایان سال جاری، تکمیل مخزن احمدآباد مستوفی نیز تا پایان سال۱۴۰۲ صورت می گیرد.

فرماندار اسلامشهر همچنین بر ضرورت اصلاح شبکه فرسوده آب شهرستان تاکید کرد و گفت: مقرر شده آبفای استان تهران نسبت به تأمین اعتبار ۴۰میلیارد تومان جهت اصلاح شبکه فرسوده آب شهرستان اسلامشهر اقدام کند و با اجرای این مصوبه، هدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه به حداقل خواهد رسید.

فرماندار اسلامشهر: تامین آب آشامیدنی باکیفیت اولویت ما است

در تازه ترین تحول نیز طی روزهای اخیر نشست پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به شهرستان اسلامشهر با حضور مهدی شریفیان نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر و اردکانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و عرفانی‌نسب مدیر عامل آبفای جنوب غربی استان تهران در دفتر خانه ملت در شهرستان برگزار شد.

آیت الله رئیسی که سوم آذر ۱۴۰۱ به اسلامشهر رفته بود دستوراتی را برای حل مشکلات مردم در حوزه آب و فاضلاب به متولیان امر صادر کرد که در این راستا کارگروهی نیز تشکیل و مسائل را رصد می کند.

در این نشست فرماندار اسلامشهر گفت: تامین آب شرب باکیفیت مهمترین اولویت شهرستان در حوزه آب و فاضلاب در ماههای آتی است.

او با اشاره به اقدامات مجموعه مدیریتی اسلامشهر برای پیشگیری از بروز تنش آبی، خواستار تأمین به‌هنگام آب آشامیدنی و آب مصرفی در حوزه کشاورزی و همچنین ارتقاء کیفیت آب شرب در مناطق مسکن مهر و واوان شد.

حبیبی همچنین بر ضرورت تسریع در بازنگری در حقآبه بخش کشاورزی کانال محمدیه و حقآبه شهرستان از پسآب تصفیه خانه های فیروز بهرام و واوان تاکید کرد.

او در ادامه با اشاره به کلنگ زنی احداث مخزن آب شرب واوان در تابستان سال گذشته، افزود: با توجه به رفع ایرادات فنی که در روند تکمیل این مخزن وجود داشت انتظار داریم با تامین اعتبار و تسریع در احداث آن در تابستان امسال شاهد تکمیل و آغاز بهره برداری از این مخزن باشیم.

همچنین در این نشست مهدی شریفیان نماینده مجلس با اشاره به نزدیکی فصل تابستان و ضرورت تأمین آب شرب و پیشگیری از قطع آب، گفت: خوشبختانه در جریان سفر رئیس‌جمهور و وزیر نیرو مصوبات خوبی برای ارتقاء زیرساخت‌های آب و فاضلاب پیش‌بینی شد که مدیران استانی و منطقه‌ای با جدیت بیشتری برای تحقق آنها تلاش کنند تا مردم شهرستان دغدغه خاطری برای تأمین آب نداشته باشند.

او خاطرنشان کرد: در زمینه تکمیل فاضلاب و استفاده بهینه از تصفیه‌خانه‌های شهرستان نیز تاکنون تنها ۲۰ درصد از کل شبکه‌های اصلی و فرعی فاضلاب اجرا شده که انتظار داریم در پیگیری تأمین منابع مالی و ارائه جدول زمان‌بندی اجرای طرح اهتمام بیشتری صورت پذیرد؛ چرا که در برخی موارد هزینه انشعاب فاضلاب از مردم اخذ شده اما اقدامی صورت نگرفته است.

اسلامشهر با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غرب تهران قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha