۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85099384
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مبارزه با آفت سن در ۳۷۵ هزار هکتار از مزارع کردستان

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85099384
مبارزه با آفت سن در ۳۷۵ هزار هکتار از مزارع کردستان

سنندج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۳۷۵ هزار هکتار مبارزه با آفت سن مادر و علف‌های هرز در مزارع گندم استان تاکنون انجام شده است.

محمدصالح احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) ۶۲۱ هزار و ۳۵۳ هکتار از اراضی زراعی استان به زیرکشت گندم رفت که از این میزان ۵۸۸ هزار و ۸۵۳ هکتار دیم و مابقی آبی است.

وی بر مبارزه با آفات و علف‌های هرز در مزارع استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر در پیک مبارزه با آفت سن مادر و علف های هرز در مزارع استان قرار داریم و تاکنون ۱۹۴ هزار هکتار مبارزه علیه آفت سن مادر در مزارع گندم استان انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: ۱۸۱ هزار هکتار هم تاکنون مبارزه با علف های هرز در سطح مزارع گندم استان انجام شده است و این اقدامات تاثیر زیادی در افزایش عملکرد و کیفیت محصول دارد.

احمدی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گندم استان مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ هکتار، دیواندره ۹۶ هزار و ۸۵۰ هکتار، سقز ۹۴ هزار و ۶۰۰ هکتار و دهگلان ۸۲ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: دوشنبه ۱۱ اردیبهشت سال جاری هم بررسی و پایشی از دیم زارهای استان با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم وزارتخانه از مزارع گندم جو و نخود علوفه ای بخش موچش و مزارع طرح جهش تولید در دیمزارها مرکز جهاد کشاورزی دهستان امیرآباد داشتیم که براساس این بازدید وضعیت رشد این محصولات کشت شده در استان مطلوب است.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha