۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۳۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85098939
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شتاب قطار اشتغالزایی بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۳۴
کد خبر: 85098939
سعید وحیدی
شتاب قطار اشتغالزایی بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- قطار اشتغالزایی بنیاد برکت این روزها در روستاهای خراسان شمالی با اجرای هزار و ۶۱۹ طرح اشتغالزایی شتاب گرفته تا برکتی دوباره به سفره های این قشر زحمتکش بخشد.

به گزارش ایرنا، اقتصاد کشور در سال های اخیر با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم کرده و همواره افزایش بیکاری و کاهش تولید تبدیل به یکی از معضلات کشور شده است.

اگرچه دولت برای رفع این مشکلات اقتصادی اقداماتی هدفمند با ارایه تسهیلات در حوزه های گوناگون اشتغالزایی انجام داده است اما نهادهایی از جنس برکت هم هستند که همراه دولت با تکیه بر داشته های داخلی کشور بویژه جوانان پرشور گام‌های بزرگی را در مقابله با این مشکلات برداشته اند.

بنیادی که رویکرد اصلی او اشتغال زایی و توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم و روستایی است و ۸۰ درصد فعالیت‌های این بنیاد در این حوزه انجام می شود.

این نهاد آذرماه ۱۳۸۶ با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع مشکل محرومان و آباد کردن روستاها آغاز به کار کرد تا به سهم خود با توانمندسازی روستاییان و حمایت از اشتغال های زود بازده و کوچک نقش موثری در محرومیت زدایی مناطق محروم داشته باشد.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفر از استان های محرومی است که در سال های اخیر عرصه فعالیت های این نهاد شده و اشتغال خوبی برای جوانان فراهم شده است.

استانی که ۴۴ درصد جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند و همواره با مشکلات بیکاری و مهاجرت نیروهای جوان به کلانشهرها دست و پنجه نرم می کنند.

شتاب قطار اشتغالزایی بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی

بازگشت پویایی به روستاها

فعالیت های بنیاد برکت ابتدا براساس اولویت ها محدود به شهرستان های رازوجرگلان و مانه و سملقان بود اما اینک دایره فعالیت این نهاد حمایتی تمامی شهرستان های خراسان شمالی را پوشش می دهد.

اجرای یکهزار و ۶۱۹ طرح اشتغالزایی، ایجاد صندوق های خرد حمایت از مشاغل خانگی و روستایی و اجرای طرح فراز در تاکستان ها بخشی از فعالیت های یکساله بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی است که موجب بازگشت امید و پویایی به این مناطق شده است.

یکی از اهالی مرزنشین در خصوص عملکرد بنیاد برکت در رازوجرگلان می گوید: مشکل امروز کشور به خصوص در مناطق روستایی بیکاری است به گونه ای که همواره جوانان زیادی در این منطقه برای یافتن کسب و کار به کلان شهرها مهاجرت می کنند.

بایرام الهی می افزاید: متاسفانه افراد زیادی به بهانه کار مهاجرت می کنند و معمولا هم بازگشتی به مناطق روستایی ندارند اما با اقدامات بنیاد برکت در حمایت از طرح های اشتغالزایی برخی از جوانان به روستا بازگشته اند و انگار این منطقه به پویایی سابق خود می خواهد برگردد.

وی ادامه می دهد: به عنوان نمونه در این منطقه افراد زیادی در حوزه ابریشم و قالی بافی فعالیت داشتند اما نداشتن نقدینگی در تهیه نخ و لوازم مصرفی موجب باز شدن پای دلالان به این حوزه می شد و سود اصلی را نیز دلال کسب می کرد.

الهی تصریح می کند: با تسهیلاتی که این بنیاد در اختیار روستاییان قرار داده بسیاری از افراد با انگیزه بیشتری وارد شغل سابق خود شده اند و انگیزه مضاعف برای ادامه کار پیدا کرده اند.

شتاب قطار اشتغالزایی بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی

یکی دیگر از این اهالی در خصوص عملکرد بنیاد برکت می گوید: توجه به جوانان و استعدادهای آن ها توسط بنیاد برکت برای اشتغال پایدار در روستا قابل تحسین است.

یدالله محمدی می افزاید: به شخصه بسیاری از اقدامات و فعالیت های ثمربخش بنیاد را در حمایت از کارآفرینان این منطقه از نزدیک شاهد بودم اینکه چگونه بسیاری جوانان از با امید اخذ تسهیلات اشتغالزایی به روستاها بازگشتند و دوباره به مشاغل آبا و اجدادی خود رو آوردند.

وی ادامه می دهد: اینک برادرم تسهیلاتی از سوی این نهاد حمایتی گرفته است و دوباره به پرورش زنبور عسل که شغل پدری ما بوده، بازگشته است و در حال حاضر از وضعیت درآمدی خود بسیار راضی است.

ایجاد صندوق های حمایت از مشاغل خانگی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان شمالی با تاکید بر توانمندسازی روستاییان می گوید: صندوق های حمایت از مشاغل خرد و خانگی برای پرداخت تسهیلات ویژه مشاغل در بیشتر شهرستان های استان تشکیل شده است.

محمدنبی شکیبایی می افزاید: ابتدا فعالیت های حمایتی این نهاد محدود به مناطق محروم راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم خراسان شمالی بود اما بنیاد برکت هم اکنون تمامی شهرستان های استان را برای پرداخت تسهیلات مشاغل خرد روستایی پوشش می دهد.

وی می گوید: تلاش همه جانبه نگر برای کاهش فقر و افزایش بهره وری چشم اندازی است که بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توانمندسازی و ظرفیت سازی حمایت از تولیدکنندگان و متقاضیان مشاغل زودبازده در مناطق روستایی دنبال می کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان شمالی یادآور می شود: رویکرد بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه اشتغال و توانمندسازی اقتصادی، نگاهی نظام مند به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و روستایی است تا منابع، منجر به تولید، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار شود.

شتاب قطار اشتغالزایی بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی

اجرای طرح فراز در ۸۰ هکتار

وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده است که بنیاد برکت نیز با هدف افزایش کیفی و کمی این محصول و کسب درآمد بیشتر روستاییان اقدام به اجرای طرح فراز با حمایت از باغداران کرده است.

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان شمالی در این خصوص می گوید: این نهاد سال گذشته با پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به باغداران، طرح فراز (داربستی کردن) را در ۸۰ هکتار از باغ های انگور بجنورد اجرایی کرد.

جواد عبدی می افزاید: این طرح در روستاهای دراقانلو، قلعه ممو و قصر قجر با همکاری اداره جهاد کشاورزی بجنورد اجرایی شد.

وی با بیان اینکه طرح فراز انگور از راهکارهای بهینه‌سازی تولید انگور است، می گوید: با توجه به اینکه خراسان شمالی جزو استان های درگیر خشکسالی و با محدودیت منابع آبی مواجه است، لزوم ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی مصرف آب با شیوه های نوین همانند طرح فراز انگور از ضرورت های باغداری در استان است.

عبدی افزایش ۲۰ درصدی از نظر کمیت و افزایش ۵۰ درصدی کیفیت را مزایای طرح فراز انگور دانست و بیان می کند: بهبود گل‌انگیزی و تعداد جوانه‌های قابل نگهداری، افزایش عمر اقتصادی باغات، کاهش مصرف آب، فراهم شدن امکان اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و کنترل آفات از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار استان تولید می شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

شتاب قطار اشتغالزایی بنیاد برکت در روستاهای خراسان شمالی

حمایت از هزار و ۶۱۹ طرح اشتغالزایی

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان‌شمالی می گوید: این نهاد پارسال با پرداخت ۱۵۳ میلیارد تومان تسهیلات از یکهزار و ۶۱۹ طرح اشتغالزایی استان حمایت کرد.

جواد عبدی می افزاید: این میزان تسهیلات در ۱۲۱ روستای خراسان شمالی در راستای اشتغالزایی مناطق کمتر برخوردار پرداخت شده است.

وی ادامه می دهد: اینک نیز یکهزار و ۲۱۶ طرح اشتغالزایی دیگر در روستاهای خراسان شمالی شناسایی و به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان شمالی عنوان می کند: تسهیلات اشتغالزایی در زمینه های مختلف از جمله پرورش قارچ، گل های زینتی، پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی، بوقلمون، صنایع دستی و تولید قالی و قالیچه پرداخت شد.

وی یادآور می شود: این تسهیلات به افراد توانمند روستایی که میزان آن بستگی به نوع اشتغال دارد با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله اعطا می شود.

عبدی خاطرنشان می کند: بنیاد برکت هم اکنون تمامی شهرستان های استان را برای پرداخت تسهیلات مشاغل خرد روستایی پوشش می دهد.

بنیاد برکت بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با ﺣﻤﺎیت ﺳﺘﺎد اﺟﺮایی ﻓﺮﻣﺎن ﺣﻀﺮت اﻣﺎم(ره) تاسیس شده است و در زمینه های آموزشی، بهداشتی، برق‌رسانی، آبرسانی، مخابراتی، فرهنگی، آبخیزداری و دامپروری فعالیت می کند.

استان خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha