۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85097654
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور اوکراین و فرانسه درباره فرمول صلح و راهبرد دفاعی

تهران-ایرنا- ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که در مکالمه تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود درباره فرمول ۱۰ ماده‌ای صلح زلنسکی جهت پایان دادن به جنگ با روسیه و حمایت بیشتر دفاعی از کی‌یف گفت و گو کرده است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از خبرگزاری "آناتولی", زلنسکی در بیانیه‌ای در کانال خود در تلگرام اعلام کرد: در این گفت و گو از (مکرون) به خاطر حمایت همه جانبه و موثر فرانسه از اوکراین تشکر کردم.

در این بیانیه اضافه شده است که روسای جمهور اوکراین و فرانسه در مورد همکاری با سایر شرکای بین المللی برای حمایت از فرمول صلحی که زلنسکی برای اولین بار در نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ آن را اعلام کرد، گفت و گو کردند.

این فرمول پیشنهادی از سوی زلنسکی، خواستار تامین امنیت هسته‌ای، امنیت غذایی و انرژی و خروج نظامیان روسیه از خاک اوکراین است.

زلنسکی با بیان اینکه به مکرون در خصوص وضعیت خط مقدم اطلاع داده است، افزود که وی همچنین بر نیازهای در اولویت ارتش اوکراین تاکید کرده است.

رییس جمهور اوکراین توضیح داد: "سرعت و ویژگی واکنش مهم است، این امری بطور قابل توجهی توانایی‌های ما را افزایش می‌دهد. ما از حمایت فرانسه از ارائه یک کمک نظامی قدرتمند زرهی به نیروهای مسلح اوکراین قدردانی می‌کنیم.»

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در بیانیه جداگانه اعلام کرد که زلنسکی و مکرون همچنین درباره آمادگی‌ها برای نشست آتی ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی در ماه ژوئیه صحبت کردند و در این نشست باید «تصمیم‌های قاطع و ملموس» در مورد تضمین‌های امنیتی برای کی یف گرفته و روند دعوت از اوکراین به ناتو باید احیا شود.

به گزارش ایرنا، مسکو، کی‌یف را مسئول شکست مذاکرات درباره آتش‌بس می‌داند. زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که تنها پس از خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین، به مذاکرات صلح فکر خواهد کرد.

در همین حال، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش تر گفته بود: ما خواهان صلحی عادلانه و پایدار هستیم که در آن روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha